MotoPlus 05 - 2021

INTERVIEW MOTOPLUS 79 HET SUCCES VAN SUZUKI IN DE MOTOGP HAD NIET OP EEN BETER MOMENT KUNNEN KOMEN MELVIN WEEL, NIMAG SUZUKI INTERVIEW BV Nimag werd in 1935 opgericht en is al ruim 50 jaar de Nederlandse importeur van Suzuki, het Japanse merk dat afgelopen jaar 100 jaar bestond en wereldwijd naast 2 miljoen motor­ fietsen ook nog 2,8 miljoen auto’s en 100.000 buitenboordmotoren produceert. In Vianen werken zo’n 55 mensen om de Suzuki motor­ fietsen, atv’s, auto’s en buitenboordmotoren in Nederland te vertegenwoordigen. Ruim 10 jaar geleden, in 2009 en 2010, was Suzuki nog het grootste motormerk in Nederland, maar door een behoudende modelpolitiek met relatief weinig nieuws moest het merk flink inleveren. In 2020 eindigde het met 995 verkochte nieuwe motoren als zesde achter BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda en KTM. Melvin Weel, Sales Manager Motorcycles, MX & ATV van Nimag, legt uit hoe dat komt. “Tijdens de kredietcrisis draaiden wij juist erg goed, 2009 en 2010 waren voor Suzuki zelfs topjaren. Maar door die finan­ ciële crisis ging Suzuki Japan zich wereldwijd herpositioneren. Vergeleken met de andere Japanse motormerken had Suzuki een relatief gezien kleiner development-centrum voor de motoren en richtte de fabriek zich meer op het (door-)ontwikkelen van de marine line-up en auto’s voor India en Azië. Op wereldschaal moesten keuzes gemaakt worden. Het merk heeft daarbij met vier zeer uiteenlopende markten te maken: Europa, USA, India en Azië. Waarbij elke markt zijn eigen modelstrategie en eigen wensen heeft. Maar hier in Europa werden de luiken even gesloten en de ontwik­ keling voor ons continent kwam op een lager pitje te staan. Ook in de sport werd er gefocust op nog maar een paar klassen; ze stopten ermee om overal op alle niveaus aanwezig te willen zijn. Maar gelukkig kwam er enkele jaren geleden een ommekeer. De schoonzoon van de president van Suzuki zwaait nu de scepter bij de motorfietsen en onder zijn leiding wordt die motortak nu nieuw leven ingeblazen en is er ook een volledig nieuwe fabriek gebouwd in Hamamatsu. Het zorgt voor nieuw bloed, en dat gaan we de komende jaren merken. De Haya­ busa is eigenlijk het eerste nieuwe model onder zijn leiding, naast de complete Euro5-update van onze modellen. En op korte termijn worden er nog een aantal nieuwe Suzuki-motorfietsen uitgebracht. Ik weet zeker dat we de motor­ rijders de komende jaren gaan verrassen met ons nieuws, Suzuki gaat weer meedoen!” Bijna parallel aan het nieuwe elan dat Suzuki Japan op dit moment toont, is er ook een reorganisatie bij Suzuki-importeur Nimag doorgevoerd, en krijgen de motorfietsen ook hier weer veel meer focus. Melvin Weel legt uit wat er de afgelopen tijd is veranderd. “Nimag bestaat al 85 jaar en is onderdeel van de Louwman-groep, een groot familiebedrijf waar bijvoorbeeld ook de import van Toyota en Lexus onder valt, net als Yokohama-banden. Maar we zitten bijvoorbeeld ook in (elektrische) rolstoelen en in fietsen. Onder meer fietsvoor­ deelshop.nl is onderdeel van onze groep. Het is een echt familiebedrijf met een passie voor mobiliteit, en dat is in meerdere opzichten erg prettig. De Louwman-groep wil graag actief zijn in de volledige mobiliteitsketen, van fietsen en rolstoelen tot motoren en auto’s. Bovendien hanteren ze als familiebedrijf een zogenaamde lange-termijn-politiek. Ze gaan dus niet voor het snelle geld, maar kiezen altijd voor een businessmodel dat over vijf of tien jaar nog steeds rendabel zal zijn. Een goede band met ons dealernetwerk is voor ons daarbij heel belangrijk, zowel in goede als in minder goede tijden. Ook de afgelopen jaren, met wei­ nig motornieuws, toonde ons dealernetwerk veerkracht, en dat wordt nu in het voorjaar van 2021 beloond met een leuke nieuwe line-up. Maar om terug te komen op je vraag over de »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3