MotoPlus 05 - 2021

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Compleet is het lijstje niet, ik had graag de twaalf volgemaakt met o.a. Triumph, KTM en Ducati, maar dat zat er op korte termijn niet in aangezien deze dochterondernemingen van de fabriek een buitenlandse leiding kennen en/of juist op dit moment gereorganiseerd worden. De genoemde negen importeurs namen uitge­ breid de tijd om m’n vragen te beantwoorden en gaven zo allemaal een mooi kijkje achter de schermen. Henk Salomons van Kawasaki Benelux toonde zijn gedrevenheid. Richting de fabriek in Japan waar hij lang van tevoren moet inschatten hoeveel motoren hij in welke kleur over een jaar denkt te verkopen. En richting zijn dealernetwerk om al die bestelde motoren verkocht te krijgen. Een man die als geen ander 24/7 bezig is met zijn vak. Tom Crooijmans van BMW Motorrad Nederland vertelde hoe BMW er in slaagt om al tien jaar achtereen markt­ leider te zijn in Nederland (het elfde jaar op rij volgde kort na het interview) en de stappen die de fabriek heeft gezet om als premium-merk een hoofdrol in Europa te gaan spelen. Na de twee giganten Kawasaki en BMW was het interview met Jan Ykema van MotoMondo van een ander kaliber. Ykema is een privé-importeur, die na jaren knokken sinds vorig jaar met zijn merken Mash, Royal Enfield en MV Agusta de wind in de zeilen kreeg, wat hem door niemand wordt misgund. Mario Janssen van Yamaha Nederland (sinds begin dit jaar: Benelux) vertelde hoe belangrijk het is om als merk af en toe buiten de box te denken, en welke invloed de coronacrisis in 2020 had op de motorhandel. En niet te vergeten: hoe graag hij zelf ook motor rijdt en met vrienden een circuitdagje boekt. Alex van den Hoff van Aprilia, Moto Guzzi en Vespa sprak over de verschillen tussen Nederland en België, over hun belangrijke 50cc Vespa’s, over het eeuwfeest van Moto Guzzi en over de nieuwe Aprilia 660, die in zijn ogen perfect is voor de huidige motorrijder. Jan Stevens van Honda Benelux vertelde waarom Honda juist in Nederland zo is teruggezakt in de verkopen, en vooral: wat er op dit moment achter de schermen gedaan wordt om Honda in 2021 weer top-of-mind te krijgen bij de Nederlandse motorrijder. Martin Mulder en Niels Kleinlooh spraken over de moeilijke economische tijden en reorganisaties bij Harley-Davidson, maar ook over de grote stappen die het merk nu zet en hoe ze uitkijken naar de nieuwe Pan America. Filip Menschaert en Sander Velthuizen van Benelli- en SYM-importeur Moteo – in Nederland weliswaar nog niet zo bekend maar Europees een grote speler – gaven aan dat het historische merk Benelli door een Chinese gigant nieuw leven is ingeblazen om de wereld te gaan ver­ overen. En tot slot staat in dit nummer dus het interview met Melvin Weel van Suzuki-importeur Nimag, die vertelt over de moeilijke jaren van Suzuki motorfietsen, maar ook over het nieuwe elan, de MotoGP-wereldtitel in het jaar dat ze 100 jaar beston­ den en de nieuwe modellen die er nu eindelijk weer aan zitten te komen (met de nieuwe Hayabusa voorop). Negen gesprekken met inspirerende mensen, die stuk voor stuk allemaal echte motorliefheb­ bers blijken te zijn. Ook bij de importeurs klopt het motorhart. Natuurlijk vergaderen ze veel over spreadsheets met leveringsdata en ver­ wachte verkopen van een bepaald model in een bepaalde kleur volgend jaar, maar vrijwel alle­ maal blijken ze van kinds af aan gek van motoren en spelden ze als puber alle motorbladen. Zo herkenbaar, en zelfs geruststellend dat ook zij de echte motortaal spreken… Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 05 / 2021 Importeurs OOK B I J DE IMPORTEURS KLOPT HET MOTORHART Vanaf pagina 78 in dit nummer lees je het interview met Melvin Weel van Suzuki-importeur Nimag. Het is – voorlopig – het laatste artikel in deze serie die begon in MotoPlus 21/2020 en waarin ik achtereenvolgens sprak met de mensen achter Kawasaki, BMW, Mash/Royal Enfield/MV Agusta, Yamaha, Aprilia/Moto Guzzi/Vespa, Honda, Harley-Davidson, Benelli/SYM en Suzuki. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Sinds MotoPlus 21/2020 spraken we met negen motorimporteurs over hun merken, de kansen en de bedreigingen van het motorrijden. Zijnbijnaam indemotormarkt is ‘HenkdeTank’.Ditdoeltopeendoordealersgegeven naamvanwege zijn rücksichtslosewerkmethodesenduidelijke communicatie.Maaralswe ’sochtendsom11.00uur inverbandmetde coronacrisisbijhem thuisaanbellenvoordit interview,blijktdatookeen tankafen toeStartPilotenodigheeftomopgang tekomen. “Sorry,het isdeheleweekalnachtwerk, tot zelfs2uur indeochtenddezeweek.Enerzijds krijgendedealers ronddeze tijdondergeheimhoudingdenieuwe2021-modellen te zienen moeten zehunbestellingenplaatsen.Enanderzijdsmoet ikopditmomentvoorKawasaki rapportagesenprognosesopmodel-en zelfskleurniveaumaken tot3 jaarvooruit.Enop basisvannieuwe infokrijg jedan soms ’savonds laateenmailtjeof jeeveneen spreadsheet metmeerdan2.000 regelsen200kolommenkuntaanpassen…” | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen | ‘Dit is geen baan, dit is mijn leven…’ Zelfsvoorde doordewolgeverfdeHenk Salomons ishetdusnog steedsbu elen.De grotemanachterKawasakiBeneluxenOos- tenrijkverzorgtmeteen teamvan15mensen de importvanKawasaki’s inNederland,België, Luxemburgen sindseind2019ook inOosten- rijk.Alsmotorliefhebberpur sang–hij speldeen speltnog steedswerkelijkelkartikeldaterover motorengeschrevenwordtenmenig journalist krijgtalpijn indebuikalsHenknaeengepu- bliceerde testbeltmetzijnvisieenvermeende onjuistheden inhetverslag–zochtSalomons nazijn studiebedrijfskundeemplooi inde motorwereld,enkwam inde jarennegentig terechtopde salesenmarketingafdelingvan YamahaNederland.Metverkooptoppersalsde Diversion,deFazerenvooraldeR1 leerdehijhet klappenvandezweepkennenenwerdYamaha marktleider.ZijnoverstapnaarNimag/Suzuki wasverrassend,maarookdatmerkwisthijmet depopulaireV-StromsenGSX-R’rennaarde top vandeverkoophitlijsten tekrijgen.Naeenuit- stapje indeautowereld,waarbijhijondermeer AlfaRomeo inNederlandenDuitsland ‘deed’, werdhij in2013doorKawasakiaangetrokken omhetmerk indeBeneluxweer stevigopde kaart tezetten.“Toen ikdaar in2013begon, werdenercirca600Kawa’sverkocht inNeder- land. Ikweetnogdatmijnbroerbelde“of ikhier welgoedaandeed”.Tweeweken laterbelde hijweer:“bennaarwatdealersgeweestenze makeneigenlijk supergavemotoren”.Een jaar laterwarenheteral1.000, toen1.300,1.600, 1.700endevolgende twee jaarbijna2.000.En dit jaarkomenwewaarschijnlijkuitop2.150. In Nederlandzijnwenummer1bijdemotorenen inBelgiënunummer2naBMW. InOostenrijk groeienwe43%dit jaarenzijnwehetgroot- ste Japansemerk.Enwehaddenernogmeer kunnenverkopenalswevoldoendevoorraad haddengehad.Toencoronabegonmoesten in BelgiëenOostenrijkdemotorzakenzelfsdicht, met inmaartverkoopdalingenvanwel68% tot gevolg. Ikkreegechtpijn inm’nbuikvande schepenvolnieuweKawasaki’sdieonderweg warenvanuit Japan. Gelukkigkwamen deverkopennadien in geheelEuropaweer inkopgangenwerdener indemaandennadievoorjaars-lockdown juist enormveelnieuweengebruiktemotor etsen verkocht.Per saldogroeidedemotormarktdus zelfs in2020. Salomons:“Klopt,maaronzeproductie in Japan enbij toeleveringsbedrijven lagditvoorjaarook stilendathaal jenatuurlijknietmeer in.Zodat wenudusernstigmotoren tekortkomenenwe dit jaardaardoorookgeenmarktleiderzullen worden.Overigens isdatvooronsniet relevant; wewillendebestezijn,nietperde nitiede grootste.MaarKawasakiblaastwelweereen serieuswoordjemeeanno2020, terwijlhetacht jaargeleden indeBeneluxeenbijrol speelde. Overigenszie jesteedsmeerdatmerkenéén importeurvoordeBeneluxgaangebruiken,de aantallen indeafzonderlijke landenzijn teklein vooreenvolwaardigeorganisatieen serieuze promotie.Maardevalkuil isdaarbijdatde cultuurverschillen tussenNederlandenBelgië enormzijn.VanuitBelgiëkun jeheelmoeilijk motorenverkopen inNederland,andersomkan hetwelwerkenmits jedecultuur respecteert. Die foutmakensommigecollega-merken;als je deNederlandsemarktbenadertopdeBelgische manierkomthetnietgoed,andersomookniet. Diecultuurverschillen tussenNederlanden Belgiëkomen trouwensook totuiting inde verkochtemodellen. InBelgiëzijn retrobikesof modernclassicsbijvoorbeeldergpopulairmet 12%vandemarkt, inNederland isdatnoggeen 5%.Hier inNederlandmoet jealsmerkgoede allroadsenmetnamenakedshebben,de rest doeteramper toe.” Hethuzarenstukjeom (bijna)marktleider te worden realiseertSalomonsnudusvoorde derdekeermetzijnderdemerk.Wat ishet geheim? Salomons:“Dezevraaghoudtmijookbezig. Onvoorstelbaardatwe ineen redelijk stabiele markt ineenpaar jaar tijdmetKawasakihet drievoudigekunnenverkopen.Motorenver- kopenbijeen importeur isechtgeen rocket science,maarvraagtwelomeenenorme inspanningen toewijding. Ikziehetdanook nietalsm’nbaan,dit ism’n leven!” Alseersteheb jenatuurlijkgoedemodellen nodig,enKawasakiheeftmomenteel inwerke- lijkelk segmenteenofmeerdere topmodellen. BMWdrijftopz’nGS,YamahaheeftdeTracer Ikkreegpijn in m’nbuikvandie schepenvolnieuwe Kawa’sdie rondde corona-uitbraak opwegwaren naarRotterdam 60 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW HENKSALOMONS,KAWASAKIBENELUX INTERVIEW TOMCROOIJMANS,BMWMOTORRAD 60 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 61 Ruim tien jaargeledenbegonBrabanderTomCrooijmansnadiverse functiesbijautobedrijvenen importeursbijBMWMotorrad; sindsdrie staater ‘HeadofBMWMotorrad’vanBMWGroupNederlandopzijnvisi kaartje.Achterafgezien lijkthij ineengespreidbedje te zijngestapt, want sinds tien jaar isBMWMotorradookmarktleiderenverkoopthet meernieuwemotorfietsendanwelkandermerkdanook.Hierover ishij bescheiden,maar zijnpassievoormotorfietsenheeftongetwijfeldbij- gedragenaanditongelooflijke succes. | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen,BMW | ‘MARKTLEIDERSCHAP IS EEN TEAMPRESTAT De53-jarigeCrooijmans wasal langer ‘lid vandeBMW-familie’,zoalshijdatzelfnoemt. Hijbegonbijde importeur tewerkenvanuitde autotak,nadathijdaarvooralle facettenvanhet dealerbedrijfhaddoorlopen.Ookbinnende importeurvervuldehijdiverse functiesenwas hijbreedgeoriënteerd,maarzijnhartmaakte tocheen sprongetje toenhij tien jaargeleden aande slagkonbijdemotorafdelingvanhet Duitsemerk.“Ikhadeerdermijnmotorrijbewijs danmijnautorijbewijs,enkochtooitmijneerste motorbijWillyNeutkens.Vankindsafaanben ikalgekvanmotoren,eigenlijkvanallesopwie- lenwaarbenzine inmoet. Jekentdatwel,het begintopde lagere schoolmeteencross etsje envoor jehetweet lig jeaaneencrossbrommer te sleutelen. Ikhebaltijdveelpleziergehad in mijnwerk,maarwerkenbijBMWMotorradwas tocheendroom.” Diedroombegint tien jaargeledenen loopt opmerkelijkgenoegparallelaanhet tien- jarigemarktleiderschapvanBMWMotorrad in Nederland in2019.Voor2020 isdie strijdnog nietgestredenenwordtdiewaarschijnlijkpas inde loopvandecemberbeslist,maarook in hetelfde jaarop rijblijkendeBMW-motor et- senweerverkooptoppers.Endat isnatuurlijk bestbijzonder:eenpremiummerkmetvooral zwareenkostbaremachinesdatmeerverkoopt daneenwillekeurige Japansemassafabrikant. Crooijmans:“Hetzouveel temooizijnom tien jaarmarktleiderschap teclaimenalsmijn succes. Ikziehetabsoluutalseen teamprestatie,die ik samenmetmijn teamvan tienmensen in Rijswijkenmetmijn16BMWMotorrad-dealers (met in totaal18vestigingen, red.)plusalle trouweBMW-rijdershebneergezet.Hetheeft inmijnogen temakenmeteencombinatie van factorendatBMWMotorradde laatste jarenzo succesvol is.Tien jaargeledenkwam onsmerkhetbestedoorde nanciëlecrisis. Blijkbaarwerdenonzeklantendaarminder doorgeraakt,wantonzeverkopenblevenop peil,waarvrijwelalleanderemerkendalende verkopenkenden.Eneen jaarmarktleiderzijn, smaaktnatuurlijknaarmeer.Datmotiveert enorm,ookbinnenons teamenbijdedealers. Letwel:zo’nereprijs isvooronsnooithetdoel opzichgeweest,zoalszakelijkecontinuïteiten eengezonddealerkorpsdatwelzijn.Maarna die nanciëlecrisisbegonBMWMotorradook nogeensenormaandeweg te timmerenmet nieuwemodellen.Onsportfolio isde laatste jarenenormuitgebreidmeteenwaaro ensief vannieuwemotoren.BMWMotorrad isalsmerk echtveelbredergeworden,denkaande310- serie,demotorscooters,deHeritage-familie,de S1000RR,natuurlijkdeGS-lijnennuookmetde nieuweR18-cruisers.Onsprogramma isbijna jaarlijksuitgebreidendatheeftermedevoor gezorgddatwevorig jaarons tienjarig jubileum mochtenvierenalsmarktleider.Daarzijnwe trotsop.Münchenook trouwens;Nederland is heteerste landwereldwijdwaarBMWMotorrad tien jaarachtereenhetgrootstemotormerk is!Wehebbendat toengevierdmeteen feest voorallemedewerkersvanalledealerbedrijven endaarkwamzelfsDr.MarkusSchramm,de allerhoogstebaasvanBMWMotorrad,naartoe omdeNederlandsedealers toe te sprekenen tebedanken.Geloofme,hetwasgeweldigom zoietsmee temogenmaken.” Dieuitbreiding vanhetaantalmodellen is bijBMWMotorrad inderdaadopmerkelijk. Vroeger stondBMWMotorradbekendals een rustig,zelfsbedaagdmerkmetvooral toermotoren.Eenmerkdatzichbijvoorbeeld ookverrehieldvandepk-race.Maardat ishet afgelopendecenniumvolledigveranderd. BMWMotorrad isnietalleenactief invrijwel alle segmenten indemotorwereld,maar schuddebovendiendepk-raceopdoormet deS1000RRde Japansemerken inéénklap voorbij te streven.Bovendien staptehet inde racerij.DaterbijBMWMotorrad inMünchen tegenwoordigduseenanderewindwaait, lijkt eenunderstatement?Crooijmans:“Erzijnbij BMWMotorrad inderdaadgrote strategische wijzigingendoorgevoerdopalle fronten,en inalle lagenvandeorganisatie.Eenheleboel zakenwordenvanafde fabriekvollediganders aangepakt;erheefteencompleteomwenteling plaatsgevonden.VoorheenwasBMWMotorrad besteen innovatiefmerk,maarwe liepenner- gensmee tekoop.Noemhetgerust introvert. INTERVIEW JANYKEMA,MOTOMONDO JANYKEMA,MOTOMONDO INTERVIEW 60 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 61 Vrijwelallegrote importeursvanmotorfietsen zijn tegenwoordigdochterondernemingenvan demotorfabrikant zelf.Maar tussenaldeze ‘fabrieksvestigingen’valtMotoMondouit IJsselstein steedsnadrukkelijkeropals zelfstandige importeur.Hetbedrijfvan JanYkemabestaat sinds 2007enkendeveleupsendowns,maar sindsenkele jarenmaken zealsBenelux-importeurvan MVAgusta,Mash,RoyalEnfield,RiejuenHyosungeenenormegroeidoor. | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen | ‘MOTOR MOET ONDERDEEL WORDEN VAN ONZE MOBILITEIT’ “Alskindwilde ikaltijdgraagdierenarts worden,”bekentMondoMondo-eigenaar Jan Ykema (53),alswebijhemaanschuivenvoor deze serie interviewsmetmotorimporteurs. “Ikbendaar serieusmeebeziggeweest,maar werd tot tweekeer toeuitgelootvoordie stu- die.Vankindsafaanwas ikookgepassioneerd bezigmetmotor etsen,puuralshobby. Jekent datwel:op je twaalfdeeenoudecrossbrommer enop jevijftiendezelfseenechtecrossmotor! Enzodra ikachttienwas,moestermeteeneen motorrijbewijskomen,wantmotorrijdenwas mijn lustenmijn leven.Ennadie tweedekeer tezijnuitgelootvoordiedierenarts-studie,gaf diemotorhobbyeennieuwewendingaanmijn carrière: in1989begon ikopde IVA-autoschool inDriebergen,waar jevooral indecommer- ciëlekantvanhetautovakgeschooldwordt. Ikwildeechternietdeautokantop,maarde motorwereld in.Mijn ‘verkoopstage’mocht ik lopenbijSafe inRotterdamenachteraf is datdenk ikeenbeslissendemovegeweest. Ikbleefdaarnamelijkhangenalsverkoperen toen ikde IVAhadafgerondwerd ik in1991bij SafeaangeomenalsManagementTrainee. Zokwam ik terechtbijSafe-dochterMTC,die indie jarencontainersvolgebruiktemtore importeerdeuitAmerika,maarookuitCnada enzelfs Japan.Laterwerdenerook steedsmeer partijennieuwemotorenverhandelddoor heelEuropa,dusdaar leerde ik snel.Z snel dat ik in1992dacht: ‘volgensmijkan ikditook welvoormezelf,alseigenbaas’.Dusde stoute schoenenaangetrokken enm’neigenbedrij e opgericht.Datgingniet eenszoverkeerd,maar ikha depechdatdie motorhandelengrijze import in1997een beetjeopdroogde.Als eenpitterkreeg ikhet lastigen in1998kreeg ikviaPamdeVrieseen baanaangebodenals interim salesmanager bijDucatiNederland. Pamkende ikuitdieSafe-jaren, toenSafe immersookDucati’s importeerde.” Ducatiwasopdatmomentnogonderdeelvan deCagiva-groepvande Italiaansegebroeders Castiglioni,dieooknogdemerkenMVAgusta, CagivaenHusqvarnahadden.Maarhetmerk Ducatiwerdverkochtengingweeralseen zelfstandigbedrijfverderendathadookgevol- genvoorde importeurs indediverse landen. Ykema:“Inderdaad,deorganisatie inNederland gingookopde schopenomeen langverhaal kort temaken:voormijwasergeenplekbijhet nieuweDucatiBenelux.Maarmijncontacten methetCagiva-concernwarenprima,envia henkreeg ikweldekansomdan inNeder- landverder tegaanmethundriemerkenMV Agusta,CagivaenHusqvarna.Daarvoorheb ik in1998CagivaNederlandBVopgericht in opdrachtvande fabrik,waarvan ikeenklein aandeelhebkunnenkopen.Vanaf2000zijn weookde importeurgewordenvandedrie merkenvoorBelgiëenLuxemburgenhebben wevanafdatmometgeopereerdalsCagiva Benelux,dat lateromgedoopt is inMVAgusta MotorBenelux. In2007heb ikdeaandelen vanMVAgustaMotorSpA inMVAgustaMotor Beneluxgekochtenhbhetbedrijfhernoemd inMotoMondo.Vanafdatmomentwas ikeen privé-importeurmetdezelfdemerkenwaar alles in1998meebegonnenwas.Maareerlijk gezegdzijndieeerste tien jaarbesteen lastige klusgeweest,want hetzatmenietecht memetdiemerken. MVAgustawas,en is, high-end,maarprodu- ceerde relatiefweinig, Cagivawerdalsmerk zelfshelemaalvande marktgehaaldenals klapopdevuurpijlwerd Husqvarnaverkochtaan BMW,almocht ikdat merkwelblijvenver- tegenwoordigen.Dat gingnieteenszoverkeerdenHusqvarnakwam ookmet interessantewegmodellen,maarhet hield in2013plotsklapsop toenBMWhetvan oorsprongZweedseHusqvarnaweerdoor- verkochtaanKTM.Toenwerddeze JanYkema dusbedanktvoordebewezendiensten…” Het levenvan hetkleine zelfstandigeMoto- Mondogingdus zekernietover rozen,maar daarkwam in2015verandering in toenhet merkMashomdehoekkwamkijken.Ykema: “UitmijnHusqvarna-tijdhad ikgoedecon- tactenovergehoudenmetde toenmalige FranseHuskie-importeur.En zijhadden in Frankrijkeenmotor etsontwikkelddie ze in China lietenproduceren:Mash. Ikhebvervol- gensgevraagdomdatmerk inNederland te JanYkema inactieopdekarakteris- tiekeCagivaRaptor,eenmotordie nogaltijd inzijnkantoor staat. IEDEREENEEN 125CADEAUDOEN ISGOEDKOPERDAN HETOPENBAAR VERVOER INSTAND HOUDEN De48-jarige Mario Janssen iseenmotorlief- hebberpur sang:nazijn studieaanhet IVA in Driebergenwerktehij jarenlang indeauto- branche,ondersteunde inde rijschoolvanzijn vaderals instructeur nwas jarenlangactief binnenhetMROals tourguideen rijvaardig- heidstrainerophetPolitieOpleidingscircuit inLelystad.“12,5 jaargeledenwerd ikaange- nomenbijYamahaMotorNederlandenvanaf datmomentheb ikdiverse functiesopallerlei afdelingenbinnenYamahaMotorvervuld, vanAfter-SalesManager totSales&Marketing ManagervanParts&Accessories totwat iknu doe:CountryManager.Daarbij stuur ikvanuit onskantoor inSchiphol-Rijkeen teamvan 19mensenaan;gezamenlijk initiërenwijalle Sales-enMarketing-activiteitenenondersteu- nenwijonsgeheledealernetwerk.Wedoen daarbij trouwensnietalleendemotor etsen, wehebbenooknogeenhele range scooters, ATV’s,Side-by-Side’s,golfkarrenenPower Productszoalsaggregatenenwaterpompen, enverdernogeengroteMarine-takmetboten, buitenboordmotorenen superjets.” Endaarkomtvanaf1 januari2021ookdever- antwoordelijkheidbijomYamahaMotor–naast Nederland–ook tevertegenwoordigen inBelgië enLuxemburg. Janssen:“YamahaMotor is in deze landenbijna46 jaar langopeenzeerpro- fessionelemaniervertegenwoordigdgeweest doorD’IeterenSport.Eenenorm familiebedrijf, datookergactief is indeautowereldmetonder meerde importvanVolkswagen,Audi,Skoda enSeat.Zijhebbenaangegevendatzezich inde toekomstmeerwillen focussenophun core-businessendat isdedistributievande VAGGroep-gerelateerdeproducten.Omdatwij onzezaken inNederlandprimaopde rithebben enons teamnaarvolle tevredenheidopereert, kwamervanuitYamahaMotorEuropedewens omookdeze taakopons tenemen.Letwel:het is ietzodatNederland ‘er twee landjesbijgaat doen’,maarerkomteenvolwaardigeigen team voorBelgiëenLuxemburg,daarvoorworden opditmomentnegenextramensenaange- nomen,waarbijdebacko cewelhiervanuit Schiphol-Rijkgebeurt.Beidemotormarktenzijn ookveel tebelangrijkomerevenbij tedoen. Yamaha isook inBelgiëmarktleiderenerwor- denongeveernetzoveelmotorenverkochtals inNederland,maardaarnaasthebbenzijnog eenheleserieuzescooter-en125cc-markt,ook alomdatzedaarwelhetA1-rijbewijshebben voorervarenautomobilisten,diedescooterveel gebruikenvoorwoon-werk-enstadsverkeer. Mededaaromkun jeNederlandenBelgiëniet zomaarsamenvoegen:erzijnverschillende strategieënnodigomdezebeide landen te benaderen,waarbijwe inNederlanddusmeer focussenopdezwaarderemotoren,en inBelgië ookdeelsopde lichteremachines.Achterde “Het zaldit jaareen foto nishworden tussenYamahaenBMWomhet marktleiderschap,al isdatvooronsnooiteendoelopzichgeweest.Alswe kijkennaardeparticulierekentekenregistraties, isYamaha immersal jaren- langdegrootste inNederlandendaarzijnwe trotsop.”Mario Janssenwerkt sinds12,5 jaarbijYamahaMotorEurope,brancheNederland,envoeltzich zoalshijhet zelfnoemt ‘bevoorrechtdit temogendoen’.Na tien jaar in diverse functiesbijYamaha,werdhij twee jaargeledenCountryManager. Envanaf1 januari2021 ishijookverantwoordelijkvoordedistributie in BelgiëenLuxemburg. | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen,AdKievit | “BEVOORR ECHT DIT TE MOGEN DOEN” schermenwerkenwealkeihardaanonzeentree indeBelgischeenLuxemburgsemarktenvrijwel alleYamaha-dealersheb ik inmiddelspersoon- lijkviaeenTeams-meetinggesproken.Zodra decoronaregelshet reizenweerechtmogelijk maken,zal ikveeloppadzijnompersoonlijk kennis temakenmetdemensenbinnenhet nieuwenetwerk,dieonsmerk indeze landen vertegenwoordigen.” Ondanksde coronacrisisdraaitdemotor- branchemomenteelbeterdanverwacht.Met alle reisbeperkingen lijkenveelmensende motor etsopnieuwontdekt tehebben,zodat deverkoopvannieuweengebruiktemotoren in2020behoorlijk inde liftzateneroverde hele liniebijna10%meerverkocht is.Ook Mario JanssenmaaktemetYamahaeen inke groeidooren lijktdit jaar–voorheteerst in tien jaar–zelfsBMWvande troon te stotenals bestverkochtemotormerk. Janssen:“We liggen goedopkoers,al ishetmarktleiderschapnooit eendoelopzichgeweest.Maarhet isgeweldig omzoietsmet je team te realiseren,aldenk ik datweafstevenenopeen foto nish.Alswe naardeparticulierekentekenregistratieskijken, duszonderdemo’senzakelijkgeredenmoto- ren,dan isYamahaMotor trouwensal jarenlang degrootste inNederlandendaarzijnwe trots op.Alwasditgegeven inhetverledenookvoor de fabriek in Japanbelangrijkerdan tegen- woordig.NuhechtenwebijYamahaMotorveel meerwaardeaan nancieelgezondedealers enaandecontinuïteitvanonsbedrijfenonze organisatie.Wekijken langervooruiten leven minderbijdeverkoopwaanvandedag.Ver- wachtdaaromvanYamahaMotorookgeen INTERVIEW MARIO JANSSEN,YAMAHAMOTOREUROPE,BRANCHEBENELUX 102 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 103 YAMAHA ISAL JARENLANGDE GROOTSTEALSWENAARPARTICULIERE KENTEKENREGISTRATIESKIJKEN ALEXVANDENHOFFPIAGGIOVESPAAPRILIAMOTOGUZZI INTERVIEW “Wijzijn in alleopzichteneendoch- teroderne ingvande fabriek in Ita- lië. In feiteorganiserenwijhiervanuit Bredahetverkoopproces indeBene- luxvoorde fabriekvoormeerdan150 verschillendeproducten.Wehebb enheelbreed leveringsprogramma enmdedatmaaktdeze job toteen uitdaging. ‘Fysiek’zienwijdemotoren en scootershierniet,allesgaatdirect vande fabrieknaardedealer,waar- bijer somsmaareenpaarwekenzit tussendedaadwerkelijkeproductie in Italiëenhetmomentdateennieuwe eigenaareropwegrijdtbijdedealer”, aldusAlexvandenHo ,die inmiddels alweer17 jaarvoorPiaggio inNeder- landwerkzaam is. “Namijn studiemarketingen bedrijfskundeheb ikgewerkt inde automatiseringenbijhet leger,maar mijnvoorliefdevoorgemotoriseerde voertuigen– ik rijalgepassioneerd motorvanafmijnachttiendeenheb vanallesgedaanenmeegemaakt, toteenduik indegrindbakaan toe– zorgdeervoordat ikals jongedertiger terechtkwambijHondaNederland. Daarheb ikvijf jaaropdeautoafde- lingendaarnavijf jaaropdemotor- afdelinggewerkt,waarna ik in2003 dekanskreegomcountrymanager tewordenvoorPiaggio indeBenelux. Datbetekende ineerste instantiewel dat ikdemotor etsenvaarwelzegde, wantopdatmoment richttenPiaggio enVespazichvolledigop scooters. Weliswaarookeenaantalmotor- scooters,maarhetovergrotedeelvan onsprogrammawaren lichte50cc scooters,die inNederlandalsbrom- etsdewegopgingen.” TochbleefVandenHo niet lang ‘motorloos’,want tot iedersvrassing namhetPiaggio-concern in2004het motormerkApriliaover,datvier jaar daarvoorzelfnoghetnoolijdende MotoGuzzihad ingelijfd.Daarmee kwamener tochopeens tweemotor- merkenmeteengrotenaamonderzijn hoede.VandenHo :“Inderdaad,dat waseenprettigeverrassing.Hetwaren natuurlijkooknietdeminstemotor- merkendieweeropeensbijkregen, maarechte Italiaansemerkendie toch ietsextra’shebbenenwaarmensen bewustvoorkiezen,ookalomdatde Italiaanse levensstijlhenaanspreekt. MotoGuzzi iseenprachtig traditioneel merk,datdit jaarzelfszijneeuwfeest gaatvierenwantde fabriekwerd in 1921opgericht.Aprilia isveel jonger, uit1968,maarheeftzijn sporenalwel verdiend.Metname indewegrace, Het ItaliaansePiaggio-V espaconcern iseengrotespeler indewereldvandegemoto- riseerde tweewielers.NaastdemotormerkenApriliaenMotoGuzzi ishetconcern natuurlijkvooralbekendvanwegedePiaggioMP3’sendeklassiekgestyledeVespa scooters.Demerkenworde indeBeneluxopdemarktgebrachtviaeen inBreda gevestigdedochterondernemingvande fabriek.WesprakenermetCountryManager Alexvande Ho . | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen | “De nieuwe Aprilia RS660 is perfect voor de huidigemotorrijder” “GuzzienApriliapro teren vandeschaalgroottevan hetPiaggio-concern” INTERVIEW ALEXVANDENHOFF,PIAGGIOVESPAAPRILIAMOTOGUZZI 76 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 77 JANSTEVENSMANAGERMOTORCYCLEDIVISIONHONDABENELUX INTERVIEW 58 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 59 INTERVIEW JANSTEVENS,MANAGERMOTORCYCLEDIVISIONHONDABENELUX Meteenjaarproductievanmeerdan19miljen otoren isHonda metafstanddegrootst motorproducet terwerelden inNederland staatbijbijnaeenkwartvanallegekentekendemotorfietsenHonda opde tank.Maar juist inNederlandblijvendeHonda-nieuwverkopen momenteelverachterenspeelthetmerk–achterBMW,Kawasakien Yamaha–eenbescheiden ro. JanStevens,sindsapril2020managervan deHondaMotorcycleDivisionBenelux, legtuithoedatkomt.Enwat deplannenzijnomhet tij tekeren. | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen | “Honda wil eer groeien in Ned rland” PratenoverHonda kannietzonderdeonver­ mijdelijkevraagwaaromdeverkopen inNeder­ landzoopvallendachterblijven.Waarginghet misvoor ’swereldsgrootstemotorfabrikant,di metname inAziëopeenzamehoogte staaten alleendaaral ruim16miljoen (!)motorfietsen per jaarverkoop.Wereldwijdgaathetzelfsom ruim19miljoenmotoren.Enhet isgoedom datenorm aantaleven inperspectief tezien: Yamaha isnaHondadegrootstemeteen jaar­ productievan5,5miljoeneenhedenenoverde Europesemerkenhoevenwehet inditkader nieteens tehebben,wantHondaproduceert bijvoorbeeld100keerzoveelalsBMWMotor­ rad,Europa’sgrootste.Waarbijwenatuurlijkwel opmoetenmerkendathetbijaldiemiljoenen Honda’snatuurlijkvooralom scootersen lichte motorfietsengaat.Alswehethebbenover ‘echte’motorfietsen,dangaathetomeenkleine 800.000exemplarenvoormetnameEuropa enNoordAmerika,nog steedsby farmeerdan welkandermerkdanookproduceert.Maardie imposantegetallenkunnennietverbloemen datdeverkoopmetname inNederlandenkele jarengeleden terugliep,waardoorhetmarkt­ aandeelongeveerhalveerde. InEuropaheeft Hondaopditmomenteenmarktaandeelvan 19% (bijnaéénopdevijfverkochtemotoren in Europa isduseenHonda), inNederland isdat met8,5%nognieteensdehelftdaarvanen is dus slechtséénopde twaalfnieuwverkochte motoreneenHonda… JanStevens:“Je legtdevingermeteenopde gevoeligeplek,maardatkanookbijnaniet andersals jepraatoverHonda inNederland.Er zijnzeker redenen tenoemenwaaromHonda inNederlandmoeilijkerzoukunnenpieken.De zakelijkemarkt is inNederlandbijvoorbeeld relatiefgroot,endaarin speeltBMWeenhoofd­ rol.VerdergeldtNederlandvoorYamahaenvoor Kawasakialshun ‘Europese thuisland’.Omdat hunEuropesehoofdkwartierhier isgevestigd willenze juistopdezemarktooknadrukkelijk aanwezigzijn.DatzelfdehebbenwijalsHonda metBelgië,daartussenbestaatookeen speciale b d.Niet inde laatsteplaatsomdatHonda langmotorfietsenheeftgeproduceerd inhet BlgischeAalstenveelBelgenHondaduseen beetjeals ‘hun’merkzien.Maarwemoetenook dehand ineigenboezemdurven steken,er is hetafgelopendecenniumveelmisgegaan tus­ senHondaendeNederlandsemarkt. Wehebben temakengehadmetenkele reor­ ganisaties.ErwerdbeslotenomBelgiëen NederlandenLuxemburg samen tevoegenen vanuitéénorganisatie tebedienenvanuitons kantoor inBrussel.Eind2013werddaaromhet NederlandsekantoorvandeHondaimporteur gesloten.Achterafkun jezeggendatweons toenvanuitonzeBeneluxorganisatie simpel­ wegveel teveelopBelgiëhebbengefocust. InBelgiëverkopenwe inclusiefde125cc machinesnubijnadriemaalzoveelHonda’sals inNederland,dusdeaandacht richttezichdaar vooralop. InNederlandkwamenweonderdruk te staan,zodatwebovendieneen reorganisatie moestendoorvoeren inhetdealerkorps,om elkedealereengrotere regio te latenbedienen endaarmeevoldoende inkomsten tegenereren ende serviceophetgewnstepeil tekunnen houden.Tja,eenongelukkomtnooitalleen… Hetwarendusbijzonderonrustige tijden,met namevoordeHondadealrs.Maarvorig jaar hebbnwehet tijgevoelsmatigweten tekeren enmetonzehuidige16Hondamotordealers zettenweeralsorganisatienuechtde schou­ dersonder.Ookdeopeningafgelopen jaarvan onsnieuwekantoor inCapelleonderstreept onzeambitie.Alle signalenzijnpositief,de dealerspakkenhetmerkweeropmetonder meereennieuweHondashowroominrichting endemotorrijdershebbenergelukkigook weervertrouwen in.Datzienwebijvoorbeeld nualaandebestellingenvannieuwemoto­ ren.Wezijner samenmetonzedealersvan overtuigddatwe in2021weergaangroeien alsmerk.Nademoeilijke jarenvallennualle puzzelstukjesgelukkigweerophunplaatsen kunnenweweeromhoogkijken inNederland. Hondawilweergroeien inNederlandenhet is geweldigomdatmee temogenmaken!” Maarwordt deaimabele JanStevensalsnieuw­ komer indemotorbranchewatdatbetreftniet meteen inhetdiepegegooid?Wantde leiding krijgenovereenafdelingwaarinhet rommelt, dealersnietzo tevredenzijnenklantenweg­ blijven,dat lijkt immersweinigaantrekkelijk.Wie is JanStevensdathijdezeuitdagingaangaat? Stevens:“Sindsapril2020ben ikdenieuwe managervandeHondamotorcycledivisie vandeBenelux. Ikben52 jaarenwoon iets tennoordenvanAntwerpen,nietvervande Nederlandsegrens. Inmiddelsben ikalmeer dan20 jaarwerkzaambijHonda inverschillende rollen.AlsaccountmanagerHondaAccesswas ikbijvoorbeeld jarenlangpanEuropeesmede­ verantwoordelijkvooralleHondaaccessoires voorauto’senmotoren.Zowerkte ikvijf jaar voordemotorafdelingvanHonda,maar ikwilde graagdichteropdemarktwerkzaamzijn.Dus nietenkelachterde schermen,maarookdaad­ werkelijk incontactkomenmetonzedealers enklanten.Dieuitdagingzocht ik, toen ikdeze kanskreegaangeboden.Enditwasprecieswat ikgraagwilde,metalsvoordeeldat iknuecht ergensaankanbouwenen samenmetonze motordealers ietswilgaanneerzetten.Datmoti­ veertenormen ikgenietdusvandeze job.Zo’n Wijzijnovertuigdvan hetextra rijcomfort datdeDCTde motorrijdersbiedt » 70 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 71 InMotoPlus20 vanafgelopen jaar stod deachtpagina’s tellende ‘OnderdeLop’ reportage,waarinhetwelenweevanHarley- Davidsonals iconischmotormerkuigbreid aanbodkwam.Metals ‘wel’natuurlijkhet enorme imagovanhetmerkendevelemil- joenen fanswereldwijd.Maarookhet ‘wee’ kwam ter sprake: sindsde nanciëlecrisis in 2008dalendeproductiecijfers,enondankseen opleving rond2014blijftdieopdi moment stekenop200.000motor etsenper jaar,waar dater15 jaareerdernog ruim330.000waren. Diedalendeverkoopcijfers,verminderdeomzet en lagerewinstenzijnveroorzaaktdoor tal van factoren,zoalseenconservatieveachter- banenmoeiteomandere (vooral: jongere) motorrijdersaan te trekken.Enookdehandels- oorlogendiepresidentTrumpmetChinaen deoudewereld startte,dedenhetmerkgeen goed.BijeenbeursgenoteerdbedrijfalsHarley- Davidsongingenallealarmbellen rinkelenen werdeen stevige reorganisatiedoorgevoerd. MartinMulder:“Bijdalendecijfersgeldterbij bedrijvenalsHarley-Davidsoneenenormedruk vanuitdeaandelenbeurzen.Het feitdatwe eenbeursgenoteerdAmerikaansbedrijfzijn heefteenenorme impact,onzeaandeelhou- dersvindenHarleysmisschienbestwel leuke motoren,maarhet ishenvooral tedoenomzo veelmogelijk rendementuithun investering tehalen.Maardoordedalendecijfersgleed dekoersvanHarley-Davidsonaf.Kortom:er moest ietsgebeuren,het roermoestom.Endat kannatuurlijkdoorvoorzichtig linksen rechts wat tebesparenendingen stapjevoor stapje aan tepassen.Of je sliktdebitterepil inéén keerenneemt inéénklapgrotebeslissingen, dieopditmom teormegevolgenhebben binnendegeheleorganisatie,maarwaarmee jehetmerkwelklarstoomtvoordekomende jaren.Endat laatste isdusbijHarley-Davidson begin2020gestrtmiddelseenprogramma genaamdReWire.Dehele topvanhetbedrijf is vernieuwden inalle lagenvandeorganisatie wordtnugekkennaardewinstgevendheid. Daarbij iswerkelijkgeenenkelheilighuisje gespaardgblevendoor JochenZeitz,onze nieuweCEOdiehiervoor18 jaar leidinggaf aanhet sportkledingmerkPumaen reedsee aantal jaren indeBoardofDirectorsvanHarley- Davidsonzit.” NielsKleinloohvultaan:“Erwarende laatste jarenalmeerdere reorganisatiesgeweestom het tij tekeren,ondermeerdoor JochenZeitz’ voorgangerMattLevatich.Onderzijnbewind zijneenaantalnieuwe sporenuitgezetdie ondermeerhebbengeleid totdeelektrische LiveWireendePanAmericaallroad,diebinnen enkeleweken–op22 februari–wordtgepre- senteerd.Dat iseenechteadventure-bike rond eencompleetnieuwmotorblok.MaarZeitz kwamafgelopenmaandenmetvergaande maatregelengerichtopaanpassingen inde organisatiestructuur,aanpassingen inproduct- introducties,concentratieop landendiehet verschilmakenmetalsdoelkosten tebesparen endee ciency tevergroten.Dat laatsteheeft ook temakenmetzijnvisie:Harley-Davidson moet terugnaardebasisenweer ‘desirable’ –begerenswaardig–worden.Daarvoormoet alleswijken,dat isonsnieuwedoel.Hetgaatnu ookveelminderomdepureproductiecijfers, maarerwordtmeergekekennaardewinst- gevendheid,dat isbelangrijkomuitdeze lastige Geenenkelmotormerk iszo icoischalsHarley-Davidson,zelfsmensen dienietsmetmotorrijdenhebbenkennenhetAmerikaansemerk. Indehoogtijdagen– ronddeeeuwwisseling–prduceerdemen in Milwaukeemeerdan330.000motorenper jaar,maardiecijfersstonden de laatste jarn inkonderdruk,metstevige reorganisatiesalsgevolg. MartinMulderenNielsKleinloohvanHarley-DavidsonBenelux,DACH& Nordic leggenuithoemenwer ‘hetmeestbegerenswaardigemerk ter wereld’wilworden. | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen | ‘Weer het meest begerenswaardige merk ter wereld worden’ periode tekomen.Erwordtafscheidgenomen vanalleswatnietwinstgevend isendatdoet somspijnbinnendeorganisatie,maar jemerkt aanallesdaternuwelweerechtgebouwd wordtaan itsvoorde langere termijn.” MartnMulder:“Hetafgelopen jaarwasmede daaromeen lastig jaarvoorHarley-Davidson, waarbijhet nanciëlenieuws,deproductie- stopsendeCEO-wisselinghelaasmeeraan- dachtkregendanonze2020-modellen.Watdat betrefthopenwedat in2021onzemotoren weeralleaandachtkrijgen.Datverdienenze. Allesmoetnuweerbijelkaarkomen,zodat htvoordemotorrijderweerduidelijk iswaar Harley-Davidsonvoor staat.Waarbij ikwel evenwilopmerkendatdeHarley-verkopen in deBeneluxweliswaar ietszijngedaald,maar nietde terugvalkendenzoalsbijvoorbeeld in Amerikazelf.MaarookhiergaanweHarley- Davidsondekomende jarenweerechtbege- renswaardigmaken!” Alsmotormerkmogen weHarley-Davidson metalle respect tochweleenbeetjealsbuiten- beentjezien,alsmerkmeteeneigengezicht eneigen idee.Geldtdat okvoordemensen dieerwerken,voorMarti MulderenNiels Kleinlooh? Mulder:“Misschienwel,want toen ik twintig jaargeledenopmijn36ebijHarley-Davidson begonhad ikhelemaalgeenmotorachter- grond.Nuwasdatvoormijn toenmalige functie alsFinancialControllerooknietechtnodig. Ikhad juistveelervaringmetzakendoenmet Amerikaansebedrijvenendat telde.Maar ik benweleenmotorliefhebbergeworden:kort namijnaanstellingkregenwedeV-Rod inons programmaendiemachine intrigeerdeme zodat ikonmiddellijkmijnmotorrijbewijsheb gehaalden sindsdienweleenechtemotorrij- derbengeworden,dieook regelmatigmooie motortripsmaakt.Watdatbetreftkomthet goeduitdatwealshet inRijswijkgevestigde Harley-DavidsonBeneluxookde ‘DACH-landen’ Duitsland,OostenrijkenZwitserland tijdelijk onderonshebbengehad,en sindskortzijnwe naastdeBeneluxookverantwoordelijkvoorde Nordic-landenDenemarken,Zweden,Finland enNoorwegen.Aldie landenmoetenNielsen INTERVIEW MARTINMULDER/NIELSKLEINLOOH,HARLEYDAVIDSON INTERVIEW FILIPMENSCHAERTENSANDERVELTHUIZENMOTEONEDERLAND 60 MOTOPLUS INTERVIEW I FILIPMENSCHAERTENSANDERVELTHUIZEN,MOTEONEDERLAND INTERVIEW Vanuithetkantoor inEdeverzorgtMoteoNederlandBVde importvanBenellimotorfietsen,SYM scooters,Peugeot scooters,SuperSocoelektrische scootersenDerbibromfietsen.Moteo iseenvan oorsprongBelgischbedrijf,dat tegenwoordig in zes landenactief is:België,Nederland, Luxem­ burg,Frankrijk,ZwitserlandenPortugal,waarbijhun leveringsprogrammavoorvrijwelalle landen trouwensweerverschillend is. InBelgië zijn zebijvoorbeeldvooralbekendalsSuzukiimporteur. CEOFilipMenschaerten salesmanagerSanderVelthuizenvertellenonsmeeroverMoteo,enover deplannenmetBenelli. | Tekst: EricBulsink; Foto’s: Jacco vandeKuilen | “BENELLI IS EEN MERK MET VEEL POTENTIE” VraagNederlandsemotorrijders naarde naamMoteoenerzalbijdemeestengeen lampjegaanbranden.Alleendiehardsweten wellichtdatze ‘iets’in scootersdoenendaar­ naast sindsenkele jarenactiefzijnmetde herintroductievanBenellialsmotormerk in Nederland.Maarhoewelhet speelveldvan Moteo inNederlandnogvooralde snoren bromscootermarktbestrijkt, ishetEuropees gezieneen imposantbedrijfmet indrukwek­ kendecijfers: in totaalbrengenze indezes lan­ denwaarzeactiefzijn jaarlijksmaar liefst46.000 tweewielersopdemarkt.Datzijnvoornamelijk bromenmotorscootersvanSYMenPeugeot enmotorfietsenvanSuzukienBenelli.Totvoor kortzatendaarooknogveelDerbibromfietsen bij,maardie importhoudtop,omdatDerbi geenEuro5bromfietsen levert.Qua import wordtdieopengevallenplekechterovergeno­ mendoordeelektrischeSuperSoco scooters. In totaalbrengtMoteoopditmoment inNeder­ landalleenal37verschillende tweewielersop DeBenelliTRK500 is inmotorland Italiëde allerbestverkochtemotorfietsvan2020 demarkt:9Benellimodellen,17verschillende SYM’s,6Peugeotsen5SuperSoco’s. FilipMenschaert isdeBelgischeCEOvanMoteo enhij legtuithoehetzit:“Alsbedrijfkennen veelmensenonzenaamniet,maardemotoren en scootersdiewijopdemarktbrengenwel. Wijkiezenookvooreen strategieom juistonze merkenopdevoorgrond teplaatsen,enelk merkopde juistemanier tepresenteren.Moteo iseenbedrijfdat inzes landenactief isenweer onderdeeluitmaaktvandegroteBelgische investeringsmaatschappijAlcopa,dat inveel meerbranchesactief isenbijvoorbeeldook eigenaar isvanBihr,deEuropeesopererende groothandelvanmotorkleding,onderdelen enaccessoires.Moteo richtzichenkelopde importvan tweewielersplusorigineleonder­ delenenaccessoiresvanSuzuki,Benelli,SYM, PeugeotenSuperSoco,maarniet inelk land hebbenwehetzelfdegamma.SYMdoenwe bijvoorbeeld inalle landen,maarPeugeotdoen we inalle landenbehalveFrankrijk,waarze immersgeproduceerdworden.Suzuki leveren we inBelgië,LuxemburgenPortugal,enBenelli doenwe indeBeneluxenFrankrijk.Zoheeft Moteo inelk landzijneigen leveringspakket enwerktelk landduszelfstandigbinnenonze groteholding.Metdienverstandedatwe in feiteweleenprivébedrijfzijn.Bijgrotemerken wordtde import tegenwoordigvrijwelaltijd gedaandooreendochterondernemingvande fabrikant.Dat is tocheenandere takvan sport danwatwijdoen:wijkopen in feitedemotoren en scooters inenuiteindelijkmoetendiedus ookgewoonverkochtwordenviaonzedealers. BinnenMoteo isSuzukionsoudstemerk,daar begonhet inde jaren ’50vandevorigeeeuw mee.Metdatmerkhebbenwedusaleenhele lange relatie, ietswat trouwensons streven is bijallemerkendiewevoeren.SYM importere wealbijna25 jaar,en isergbelangrijkvooro bedrijf.WevertegenwoordigenproducentS Yang MotoruitT aiwanvooralonzezes lan en datgaatom serieuzeaantallen.Zijheb ookeenheelbreedgammaenmakenee sterkegroeidoor.Ook inhetzwaardere scootersegmentgaatSYMzich steedsn kelijker roeren,daarinwordenwenuoo volwaardige speler.Benelli iswatmoto betreftons jongstemerk.Hetnieuwe startte in2016en in2018begonnen importeurvoorvier landen.Benelli i groeiendmerkmetheelveelpoten kenweook inNederland.” Diepotentievan Benelliwerdo onderstreeptdoorde Italiaansev over2020:deTRK500 is inmotor deallerbestverkochtemotorfie bijna3.600exemplaren!Ruim R1250GS (3.188 stuks),deHon (2.926)endeYamahaTracer9 managerSanderVelthuizen tie:“Benellidraait in Italië in mee.Hetmerkhad ineerst een125eneen500,enda INTERVIEW MELVINWEELNIMAGSUZUKI 78 MOTOPLUS INTERVIEW Deafspraak stondal ruimeenmaand,maaruitgerekend opdedagdatereen compleetnieuweSuzukiHayabusa werdgepresenteerd, schuivenwebijSuzuki-importeur Nimag inVianenaanbij salesmanagerMelvinWeel. Suzuki stondalsmerkde laatste jarenonderdruk, maarmetdewereldtitel indeMotoGP-racerij lijkener nieuwe tijdenaan tebrekenvoorhetmerk,datnaast deHayabusaopkorte termijnmetnogmeernieuwe mdellenkomt.Erheerstdusweereenpositievevibe rondSuzuki. |Tekst EricBulsink, Foto’s Jacco vanderKuilen| DOET WEER MEE!‘ ‘SUZUKI HETSU SUZ MO NIET MO MELVINWEELNIMAGSUZUKI INTERVIEW BVNimagwerd in1935opgerichten isal ruim 50 jaardeNederlandse importeurvanSuzuki, het Japansemerkdatafgelopen jaar100 jaar bestondenwereldwijdnaast2miljoenmotor- etsenooknog2,8miljoenauto’sen100.000 buitenboordmotorenproduceert. InVianen werkenzo’n55mensenomdeSuzukimotor- etsen,atv’s,auto’senbuitenboordmotoren inNederland tevertegenwoordigen.Ruim10 jaargeleden, in2009en2010,wasSuzukinog hetgrootstemotormerk inNederland,maar doo eenbehoudenmodelpolitiekmet relatief weinignieuwsmoesthetmerk ink invern. In2020eindigdehetmet995verkochtenieuwe motorenalszesdeachterBMW,Yamha, Kawasaki,HondaenKTM.MelvinWel,Sales- managerMotorcycles,MX&ATVvanNimag legtuithoedatkomt:“Indekredietcrisisdraai- denwij juisterggoed,2009en2010warenvoor Suzukizelfs topjaren.Maardoordie nanciële crisisgingSuzuki Japanzichwereldwijdherpo- sitioneren.Vergelekenmetdeandere Japanse motormerkenhadSuzukien relatiefgezien kleinerdevelopmentcentrumvoordemotoren en richttede fabriekzichmeerophet (door-) ontwikkelenvandemarine line-upenauto’s voor IndiaenAzie.Opwereldschaalmoes- tenkeuzesgemaaktworden.Hetmerkheeft daarbijmetvirzeeruiteenlopendemarkten temaken:Europa,USA, IndiaenAzië.Waarbij elkemarktzijneigenmodelstrategieeneigen wensenheeft.Maarhier inEuropawerdende luikenevengeslotenendeontwikkelingvoor onscontinntkwamopeen lagerpitje te staan. Ook inde sportwerdergefocustopnogmaar eenpaarklassen;ze stoptenermeeomoveral opallenivausaanwezig tewillenzijn.Maar gelukkigkwamerenkele jarengeledeneen ommekeer.De schoonzoonvandepresident vanSuzukizwaaitnude scepterbijdemotor- etsenenonderzijn leidingwordtdiemotortak nunieuw leven ingeblazenen iserookeenvol- ledignieuwe fabriekgebouwd inHamamatsu. Hetzorgtvoornieuwbloed,endatgaanwede komende jarenmerken.DeHayabusa iseigen- lijkheteerstenieuwemodelonderzijn leiding, naastdecompleteEuro5-updatevanonze modellen.Enopkorte termijnwordenernog eenaantalnieuweSuzukimotor etsenuitge- bracht. Ikweetzekerdatwedemotorrijdersde komende jarengaanverrassenmetonsnieuws, Suzukigaatweermeedoen!” BijnaparallelaanhetnieuweelandatSuzuki Japanopditmoment toont, iserookeen reorganisatiebijSuzuki-importeurNimag doorgevoerd,enkrijgendemotor etsenook hierweerveelmeer focus.MelvinWeel legtuit waterdeafgelop tijd isveranderd:“Nimag bestaatal85 jaaren iseenonderdeelvande Louwman-groep,eengroot familiebedrijfwaa bijvoorbeldookde importvanToyotaen Lexusondervalt,netalsYokohamabanden. Maarwezitnbijvoorbeeldook in (elektri rolstelenen in etsen.Ondermeer etsv deelshop.nl i sonderdeelvanonzegroep. iseen cht familiebedrijfmeteenpassi mobiliteit,endat is inmeerdereopzic pretti .DeLouwmangroepwilgraag indevolledigemobiliteitsketen,van rolstolen totmotorenenauto’s.Bo hanterenzeals familiebedrijfeenz lage-termijn-politiek.Zegaand ht snellegeld,maarkiezenaltij businessmodeldatovervijfof t steeds rendabelzalzijn.Eeng onsdealernetwerk isvooron belangrijk,zowel ingoedea tijden.Ookdeafgelopen ja motornieuws, toondeons kracht,endatwordtnu i 2021beloondmeteen l Maarom terug teko

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3