MotoPlus 05 - 2021
RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 49 als langeslagmotor uitgevoerd (62 x 71 mm), waardoor hij wonderbaarlijk soepel van onder uit trekt. De reden hierachter was echter dat Kawasaki op die manier de breedte van het cilinderblok enigszins kon beperken, net als met de vloeistofkoeling die het toestond om de cilinders dichter naast elkaar te zetten. De combinatie van de lange slag, de enorme cilinderinhoud en de zes cilinders geeft een onwaarschijnlijk soepele punch van onderuit. Kawasaki hield het bij twee kleppen per cilin der en slechts drie carburateurs, bij zoveel cc’s was er toch vermogen zat. Vanaf 1984 kwam er benzine-injectie op. Kawasaki bouwde tot 1988 ongeveer 20.000 exemplaren van de Z1300. De bullige zescilinder levert bij 2.000 toeren al meer koppel dan de bijna 50 kilo lichtere Honda maximaal haalt: een stevige 90 newton meter. Dit natuurlijk dankzij de 239 cc extra. Die enorme punch van onderuit bepaalt ook deels het karakter van de Z1300. Hier komt de sensatie niet uit flitsende prestaties, maar uit een gevoel van moeiteloze, rustgevende kracht. Deze mastodont is een soepele, mach tige toerbuffel, een soort rollend kasteel. Alles is groot en dik aan deze machine, van de framebuizen, het massief ogende blok en de enorme hoekige tank tot de lange wielbasis. En dat enorme gewicht natuurlijk. De dikke Z klinkt vet en volumineus, hij gromt rustgevend uit de twee uitlaten. Pas in het bovenste deel De op deze klassiekers gemonteerde Bridgestone BT46 heeft een welhaast legendarische voorganger. De BT45 zat sinds 1999 in het programma en gold als een ‘universeelwonder’. Nu is er dus een nieuwe Bridgestone-band voor klassieke motoren. De in veel maten leverbare BT46 moet dankzij een nieuwe silica-compound betere grip op nat wegdek bieden en ook is de slijtage ‘geoptimaliseerd’, wat waarschijnlijk vooral op een mooi gelijkmatige slijtage duidt. De BT46 is geschikt gemaakt om zowel met als zonder binnenband te worden gemonteerd. 3 KLASSIEKE ZESCILINDERS RIJ-IMPRESSIE van het toerenbereik begint hij hees te briesen en echt te sprinten naar zijn top van zo’n 220 kilometer per uur. Maar snelheidsrecords bre ken is niet zijn ding, het is een heerlijke zware toerbuffel met XXL-tank. De zitpositie is ontspannen rechtop op het royaal gepolsterde zadel, met vrij ver naar voren en hoog geplaatste voetsteunen. Deze Kawa is vooral geschikt voor grote, sterke rijders. Ook al hoef je hier niet, zoals voor het Japanse rijbewijs verplicht, de motor in je een tje te kunnen oprapen als hij op z’n kant ligt. Want ook met het voordeel van de moderne banden op onze testmotor zijn snelle richtings veranderingen op de Z1300 zwaar werk. Hier moeten een hoop kilo’s heen en weer worden gegooid. Ook de grondspeling en stuurprecisie halen niet het niveau van de 750 Sei en de CBX: de standaards, voetsteunen en zelfs de uitlaat bochten schrapen al snel over het asfalt. Nou en? We zouden immers haast vergeten dat we hier enkel zijn om onze ziel te laten strelen. En die missie is absoluut geslaagd. CONCLUSIE Of het nou de Italiaanse stijl met elegantie en extravagantie van de Benelli is, het met technologie volgestopte kleerkast-blok van de Honda of de Rolls-Royce op twee wielen die de Kawa is: zowel qua techniek als qua uiterlijk weten deze drie zescilinders uit de jaren ’70 nog steeds te fascineren. Wat we ook weer eens konden constateren: qua rijeigenschappen gaan klassiekers als deze er voelbaar op vooruit door de montage van moderne banden, wat het rijplezier aanzienlijk verhoogt. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3