MotoPlus 05 - 2021

RIJ-IMPRESSIE 3 KLASSIEKE ZESCILINDERS 48 MOTOPLUS RIJ-IMPRESSIE 84 Nm is niet eens echt hoog, maar wel zeer breed uitgesmeerd, en de 105 pk’s bij 9.000 toeren rollen er gretig uit. Da’s zeer smeuïge trekkracht! Daarbij spelen de twee 3-in-1-uit­ laten aan weerszijden een sonore symfonie. De CBX hangt gretig aan het gashendel, dat ondanks de zes carburateurs mooi licht draait. Ook koppeling en versnellingsbak functione­ ren onopvallend goed op het bekende hoge Honda-niveau. De vorm van de cilinderkoppen, koelribben en de zes verchroomde uitlaatbochten heeft een Japanse vorm van technische elegantie. Het geheel steekt trots zijn kop in de wind. Als gewichtsbesparende maatregel zijn de lange nokkenassen van het dorstige blok hol uitgevoerd. Het rijklaar gewicht van 272 kilo (met 24-liter tank!) is voor deze forse machine eigenlijk een vrij nette waarde. De viercilinder CB900F, die in 1978 zo’n beetje dé supersport­ machine was, zette al 260 kilo op de schaal. Ook bij het rijwielgedeelte werd er naar gewichtsbesparing gestreefd. Het dunne, aan de onderzijde open stalen frame scheelde niet alleen in gewicht, maar maakte ook dat de zescilinder in volle glorie zichtbaar was. Het is alsof je een soort kerncentrale onder je hebt, de hele motor wordt gedomineerd door dat blok. Hij steekt enorm breed onder de tank uit, en toch is hij ter hoogte van de krukas de smalste van dit trio. Ook hier zit de dynamo achter de cilinders, waar ook de ontsteking naartoe is verhuisd. De zijkanten van het blok zijn zelfs afgeschuind aan de onderkant en qua grond­ speling is er geen probleem. Mede dankzij het feit dat de smalle banden van die tijd minder hellingshoek nodig maken dan de brede slof­ fen van nu bij dezelfde bochtsnelheid. Wat de banden betreft is het bij deze drie zescilinders overigens een eerlijke strijd: alle drie staan ze op de nieuwe Bridgestone BT46’s en hebben daardoor moderne grip. Wie daardoor echt hard gaat sturen, komt wel snel aan de limieten van het rijwielgedeelte. Het grote 19-inch voor­ wiel wordt vastgehouden door iele 35mm-vork­ poten, da’s dunner dan elke fatsoenlijke 125 vandaag de dag heeft! En dan nog de dunne stalen achtervork, die in simpele kunststof bussen is gelagerd… Het waren andere tijden. Honda bouwde in Japan 38.079 exemplaren van de CBX (inclusief de latere toerversie met kuip vanaf 1981), plus zo’n 3.100 motoren in Ohio in Amerika. KAWASAKI Z1300: DE SOEPELE TOERREUS Nog groter en nog sterker, maar ook sneller? De prestigeslag tussen de grootste en de kleinste Japanse fabrikant ging in 1979 een nieuwe ronde in met de 120 pk sterke Z1300. Nadat Honda in 1969 een wereldwijde motorrage ontketende met de baanbrekende CB750-viercilinder met 67 pk, sloeg Kawasaki in 1972 terug met de nog aanzienlijk sterkere en modernere Z1 900, met zijn 82 pk sterke DOHC-blok. Kort na de komst van de CBX intro­ duceerde Kawasaki Heavy Industries (nomen est omen) deze hoekige, 322 kilo zware kolos. Zijn voornaamste kenmerken: enorme vloei­ stofgekoelde cilinders en een met de hulp van de auto-ingenieurs van Isuzu ontwikkelde car­ danaandrijving. Die twee kenmerken volgden het voorbeeld van de eerste Japanse 1000, de Honda GoldWing uit 1975. Kawasaki had in die tussentijd zelfs geëxpe­ rimenteerd met V4- en V6-blokken. Geheel in tegenspraak met Kawasaki’s woest-sportieve imago in die tijd, is de Z1300 heel soepel en de rust zelve. Zijn enorme omvang en gewicht geven hem een soort statigheid. ‘Bigger is better’, zoals de Amerikanen plegen te zeggen. De Kawa-zespitter is als enige van dit drietal KAWASAKI Z1300 Motorblok: vloeistofgekoelde zescilinder-lijnmotor, twee bovenliggende nokken­ assen, twee kleppen per cilinder, 1.286 cc, boring x slag 62,0 x 71,0 mm, compressie­ verhouding 9,9 : 1, drie Ø 32mm-carbura­ teurs, max. vermogen 120 pk bij 8.000 tpm, max. koppel 116 Nm bij 6.500 tpm. Rijwielgedeelte: stalen dubbel wiegframe, Ø 40mm-telescoopvoorvork, voorrem twee Ø 320mm-schijven met zwevende enkel­ zuiger remklauwen, Ø 290mm-schijf achter; bandenmaten 110/90 V18 en 130/90 V17, wielbasis 1.580 mm, balhoofdhoek 62,5°, rij­ klaar gewicht 322 kg (drooggewicht 297 kg), tankinhoud 27,0 liter. Prijs 1979: f 13.900,- (€ 6.310,-) Rechthoekig dashboard met ook hier de klassieke duidelijke Japanse wijzer­ platen, plus een motortemperatuur- en benzinemeter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3