MotoPlus 05 - 2021

YAMAHA MT-07 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 de rubbers veel vertrouwen. Als je je onder dit soort omstandigheden op je gemak voelt op een motor, dan zegt dat veel natuurlijk. De aangepaste zitpositie speelt hierbij een ondersteunende rol. Op de 2021-MT-07 zit je meer rechtop en zelfverzekerder. De zo belang- rijke blik ver voor het voorwiel zegt wat dat betreft alles. Geslaagd is ook de gewijzigde set-up van de Kayaba-veerelementen. De mid- dels een hevelsysteem werkende achterschok- demper met verstelbare veervoorspanning is voelbaar steviger gedempt. Het kenmerkende nadeinen behoort tot het verleden. Ook de niet-instelbare voorvork heeft uitstekende manieren. Onregelmatigheden en ander ongemak in het asfalt worden zonder pro- testeren door de vering gepareerd. Je voelt het nog, maar je achterste heeft er niet onder te lijden. Ook wat zitcomfort betreft maakt de Yamaha een geslaagde spagaat. Door de smalle vorm van de voorzijde van het zadel komen ook kleinere rijd(st)ers makkelijk met de voeten bij de grond, terwijl rijders van pakweg 1,85 meter door de bredere achterzijde van het zadel en het goed aan- sluiten van de knieën makkelijk etappes van meer dan 200 kilometer kunnen afleggen, zonder dat het daarbij vervelend begint aan te voelen. De honingraatachtige structuur op de flanken van de tank zorgt, net als bij een sportfiets, voor een goed contact met de machine. De remkracht is dankzij grotere 298mm-schijven verbeterd. De vierzuiger remklauwen grijpen bijtgraag en netjes doseerbaar aan. Ze happen niet al te agres- sief toe en zijn eerder goede alledaagse stoppers. Yamaha produceert de MT-07 in Japan en niet in een dochterfabriek ergens “Compact, gerijpt, gespierd”, zo omschrijft Yamaha de 2021-MT-07. Ziet er goed uit in natura! -CONCLUSIE Agressief koplamphuis of niet, de nieuwe Yamaha MT-07 is nog net zo toegankelijk als voorheen. Meer nog dan een goede kom- paan voor beginnende en ervaren rijders is het een uitstekende machine voor alledaags gebruik. En zo gaat dit succesverhaal de vol- gende ronde in. MT-07 reloaded! in Azië. Het gaat om de eer, nietwaar. Wat uitrus- ting en afwerking betreft, overheerst het posi- tieve. De swingarm ziet er keurig uit, de wielen ogen chic en hetzelfde geldt voor de metalen kentekenplaathouder. Handig zijn de bagage­ haakjes. Achterrem- en schakelpedaal ogen wel weer wat lomper, maar zijn na bodemcontact wel makkelijk recht te buigen. Jammer is dat het remhendel wel, maar het koppelingshendel weer niet verstelbaar is. In de LCD-cockpit heeft de rode stift een belangrijke rol gehad, want een TFT-display is ook in dit segment allang geen uitzondering meer. Aan het eind van de rit passeren we de stad Monopoli. Om een MT-07 te kopen, hoef je niet de Kalverstraat te hebben of een hotel uit te baten. De niet grondig ver- nieuwde maar wel merkbaar betere 2021-MT-07 kost namelijk € 8.199,-. Een heel klein beetje meer dan voorheen, maar dat is deze MT hoe dan ook waard. De ‘Lucky Seven’ is namelijk voelbaar verfijnd en onderstreept nog maar eens dat motorrijden gelukkig maakt! n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3