MotoPlus 05 - 2021

YAMAHA MT-07 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 23 Meer comfort voor het pretpakket. Door het hogere en bredere stuur zit de rijder meer rechtop en ook meer ontspannen. krachtbron niet 1,5 pk en één newtonmeter minder dan voorheen? Ja, klopt. Maar dat scha- ren we onder de noemer ‘meettolerantie’. Zeker gezien het feit dat het maximum vermogen nu 250 toeren eerder wordt geleverd. “Een meer lineaire vermogensontplooiing”, aldus Yamaha, en dat zou best eens kunnen kloppen. De levendige pseudo-V-twin springt goed en goedmoedig uit de startblokken en hangt lekker soepel aan het gas. Nog betere rijeigen- schappen stonden bovenaan het lijstje ont- wikkelingsdoelstellingen en daarin zijn ze bij Yamaha met vlag en wimpel geslaagd. Versnel- lingsbak en koppeling doen in de beste zin des woords onopvallend hun werk. Een boterzachte eenvinger-koppeling heeft de MT-07 weliswaar niet, maar licht werkend en fijn doseerbaar is het in ieder geval. De gemodificeerde ver- snellingsbaktandwielen vallen uiterst soepel op hun plek. Zo hoort het ook. Omdat de twin zich zo lekker puur op het gas laat sturen, is het ontbreken van tractiecontrole of verschillende rijmodi acceptabel. Het geheel gaat in ieder geval gepaard met een mooi donker en niet te opdringerig uitlaatgeluid, Tirol-proof met een opgegeven 88 dB. Ook het nieuwe conisch gevormde aluminium stuur draagt bij aan de betere rijeigenschappen van de MT-07. Het is een goede drie centimeter breder, ongeveer een centimeter hoger en meer naar achteren gepositioneerd dan bij het vorige model. Dat voelt in de praktijk ‘volwassener’ aan en maakt de toch al opvallend lichte handling door de grotere hefboomwerking nog beter. De nieuwe MT-07 rolt fris, zelfbewust en easy door het Italiaanse bochtenwerk. De ‘nieuwe’ weegt een kilo meer dan voorheen, Yamaha geeft 184 kilo op. De MT-07 stuurt haast intuï­ tief richting de juiste lijn, stuurt speels in en is gevoelsmatig tot op de millimeter nauwkeurig richting het gewenste punt te dirigeren. Easy going 2.0. Met een korte 1.400 millimeter wielbasis, een steile 65,5 graden balhoofd­ hoek en een compacte 90 millimeter naloop is het geheel ook duidelijk op handelbaarheid afgestemd. Desondanks is de MT-07 geen moment een nerveus aanvoelende machine. Complimenten! De nieuwe standaard banden (Michelin Road 5 2CT met specificatie ‘A’) doen het uitstekend onder deze pret-middenklasser. Zelfs onder barre weersomstandigheden (6 graden Celsius, nat wegdek) is de grip uitstekend en geven MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet- sump smering, benzine-injectie, 2x Ø 38 mm, geregelde katalysator, 410 Watt dynamo, 12 V/9 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 2,688. Boring x slag 80,0 x 68,6 mm Cilinderinhoud 690 cc Max. vermogen 54,0 kW (73 pk) bij 8.750 tpm Max. koppel 67 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoop-voor- vork, Ø 41 mm, aluminium swingarm met monoschok­ demper met hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm met vierzuiger rem­ klauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaten 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofd- hoek 65,5°, naloop 90 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte 805 mm, rijklaar gewicht volgetankt 184 kg, tankinhoud 14,0 liter. Garantie 2 jaar Service-interval 10.000 km Kleuren blauw, zwart, grijs Prijs NL € 8.199,- / B € 7.499,- INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 60 00, www.yamaha.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport NV, tel. +32 (0)2-367 1411 , www.yamaha.be TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA MT-07 »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3