MotoPlus 05 - 2021

EERSTE TEST YAMAHA MT-07 22 MOTOPLUS EERSTE TEST Het LCD-dashboard met versnellingsindica- tor is nu zwart/wit. De boordcomputer is nu vanaf het stuur te bedienen. Het streetfighter-achtige koplamphuis her- bergt led-verlichting. Het stuur is hoger en breder. De luchtinlaten zitten voor in de tank. De remschijven komen van de MT-09 en meten nu 298 mm. Net als voorheen zijn de vierzuiger remmen axiaal gemonteerd. Eind goed, al goed. Bij rondom led-verlich- ting hoort uiteraard ook een nieuw achter­ licht met licht-dioden. Van oudsher is het getal zeven een door astronomische, religieuze en mythische bete- kenissen omgeven getal: zeven dagen van de week, de zevende hemel, de zeven samoerai of de zeven wereldzeeën. De zeven is een getal met status, buitenaards en spannend. Zeker toen Yamaha in 2014 een heel scherpe zeven introduceerde in de vorm van de MT-07. Deze compleet nieuwe wervelwind kwam uiterst zelfbewust voor de dag, brak met bestaande conventies en brak met gerenommeerde inhoudsklassen als 650 en 750 cc. Niet ten onrechte, want de 690 cc longinhoud volstond voor een enorme berg pret. De MT-07, een geluksgetal op wielen, veroverde in sneltrein- vaart vele harten en reeg de overwinningen in vergelijkingstesten aaneen. En van meet af aan wist de MT-07 heel ver- schillende typen motorrijders aan te spreken: beginners door zijn uitstekende omgangs­ vormen en ervaren rijders doordat de Yamaha zich als het moet zo brutaal als een Triumph Street Triple laat rijden – levendig en wendbaar, koppelsterk, toerenhongerig en vlot. Zijn aan- stekelijke karakter maakte de 185 kilo wegende lichtgewicht tot een regelrecht succesnum- mer. Na de eerste update in 2018 was nu een aanpassing nodig vanwege de Euro5-norm. Yamaha maakte maar meteen van de gelegen- heid gebruik om de derde generatie van haar verkooptopper zowel optisch als technisch op te waarderen. Het motto: evolutie in plaats van revolutie. Het nieuwe design maakt bij onze eerste test in het zuiden van Italië meteen al indruk, want de 2021-MT-07 kijkt lekker brutaal de wereld in. Dat komt natuurlijk volledig op het conto van het streetfighter-achtige koplamphuis met led-verlichting. Ja, dat nieuwe frontje heeft hoe dan ook een polariserende uitwerking. Past een boze streetfighter-uitstraling, ‘de donkere kant van Japan’, bij het toegankelijke karakter? Daar wordt op speciale fora zoals bijvoorbeeld #M07 driftig over gediscussieerd. Feit blijft dat de nieuwe voorpartij in het echt veel beter oogt dan op de foto’s. Daarnaast zie je natuur- lijk meteen dat je met het nieuwste model te maken hebt. En dat is uiteindelijk toch het doel van de hele oefening. En bij een model-update anno 2021 hoort nu eenmaal rondom led-verlichting, inclusief knipperlichten en achterlicht. Alleen kenners van het model zullen waarschijnlijk de nu ele- gant in de flanken van de tank geïntegreerde luchtinlaten opmerken. Ze zijn – anders dan bij de toenmalige Yamaha Vmax – niet nep. Hier zuigt de van nieuwe software voorziene twin daadwerkelijk zijn frisse lucht aan. Na de ver- branding wordt er middels eveneens nieuwe rvs uitlaatbochten uitgeademd. In dat uitlaatsysteem is een extra grote kataly- sator geïntegreerd. Die katalysator zit redelijk vooraan in het uitlaattraject, waardoor hij snel opwarmt en eerder de uitlaatgassen kan reini- gen. De crossplane-krukas met zijn 270 graden verzette kruktappen imiteert de ontstekings- volgorde en daarmee ook de klank van een 90-graden V-twin. Yamaha was ook de eerste fabrikant die dit met een technische ingreep aan de krukas met naast elkaar gepositioneerde cilinders wist te realiseren, destijds met de TRX850. Tegenwoordig maken onder andere ook BMW, Honda en KTM van een soortgelijke constructie gebruik. Net als voorheen presteert de ‘kleine’ twin als een grote. Heerlijk elastisch bij lage toeren- tallen, sterk in het middengebied en volledig bevrijd boven de 9.000 toeren. Laag-midden- hoog, deze allemansvriend heeft altijd punch paraat, is nooit buiten adem en kent eigenlijk geen zwakke punten. De opwindende twin weet je te pakken, meer nog dan voorheen. De 690-twin is altijd bij de les, ongeacht toerental of versnelling, en loopt al vanaf ongeveer 2.000 toeren mooi rond – de balken van de LCD-toe- renteller zijn helaas nog wel slecht afleesbaar. Wacht eens even, levert deze gemodificeerde WAT IS ER NIEUW? • Nieuwe koplamppartij met led-projectorlen- zen, led-verlichting rondom, incl. knipperlichten • Remschijven met een diameter van 298 mm (voorheen 282), geen wave-schijven • Andere uitlaatbochten met dicht bij de uitlaat gepositioneerde katalysator als collector • Stoterbussen met wrijvingsverminderende coating voor de klepbediening • Versnellingsbak met deels gemodificeerde tandwielen voor soepeler schakelgedrag • Aangepaste software voor ontsteking/injectie • Nominaal verbruik verlaagd naar 1 op 23,8 • Stuur 30 mm breder, een centimeter hoger en dichter bij de rijder gepositioneerd • Nieuwe airbox en inlaatkanalen. Luchtinlaten in de tank geïntegreerd • Tankflanken nieuw, minder glad • Standaard banden nu Michelin Road 5 2CT ‘A’ • Voorvork en achterschokdemper met gewij- zigde basisafstelling van de demping • LCD-cockpit met witte cijfers/letters op zwarte achtergrond • Boordcomputer vanaf het stuur bedienbaar • Hendels zwart gespoten • Nieuwe kleuren en graphics • Andere afdekkap einddemper en nieuwe uit- laatbochten • Spiegels van de MT-09 • Motorvermogen 54 kW (73,4 pk) bij 8.750 tpm (was 55 kW/74,8 pk bij 9.000 tpm) • Maximum koppel nu 67 newtonmeter bij 6.500 tpm (was 68 Nm)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3