MotoPlus 05 - 2021
NEWSFLASH 16 MOTOPLUS NEWSFL ASH ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS C C B 1 2 3 KTM1290 Super Adventure R MOTORNIEUWS 2021 Onlangs presenteerde KTM de nieuwe 2021 1290 Super Adventure S. En niet geheel verwonderlijk volgt in het kielzog daarvan nu de R-uitvoering, die het wat meer naast het asfalt zoekt. Dit jaar met nieuw kuipwerk, een Euro5-homologatie en een upgrade van de vering en elektronica. Uiteraard viel de meer offroad-georiënteerde 1290-telg ongeveer dezelfde update ten deel als de S-versie. Zo is het balhoofd 15 mm naar achteren geplaatst, is het blok wat naar voren geschoven en is de swingarm langer gemaakt. Daarnaast zijn de kuipdelen nieuw ontworpen om de zitpositie van de motorrijder te opti- maliseren en zit je als bestuurder achter een nieuwe 23 liter grote, driedelige benzine tank, op een nieuw sportief getrapt zadel. De zithoogte van de nieuwe Super Adventure R bedraagt 880 mm, tien millimeter lager dan bij het voorgaande model. De WP-vering van de R, met XPlor-technologie, kreeg een aangepaste setting. De volledig instelbare 48mm voorvork met 220 mm veer- weg heeft nu een gesplitste dempingsfunctie met links de ingaande demping en rechts de uitgaande. Beide zijn met een praktische draaiknop zonder gereedschap in te stellen. De WP PDS-schokdemper heeft eveneens een 220 mm lange veerweg. Net als op de Super Adventure S is ook de elektronica op de R onder handen genomen. Zo beschikt de avonturier nu over een nieuwe 6D sensor van Bosch die zaken als de hellingshoek, positie en andere bewegingen van de motorfiets in de gaten houdt. Deze informatie wordt vervol- gens gebruikt voor de tractiecontrole, motor- rem, stabiliteitscontrole en het offroad-ABS. Omdat de R het zwaartepunt op het terrein heeft liggen, kunnen al deze hulpsystemen worden aangepast of uitgeschakeld. De Super Adventure R beschikt bovendien standaard over drie rijmodi, bestaande uit Rain, Street en Offroad. Dit kan optioneel uitgebreid worden met een Rally-modus. Het kiezen en inregelen van deze rijmodi loopt via het nieuwe en nog gebruiksvriendelijkere 7-inch TFT-display, dat verbonden is met een nieuwe connectiviteits module. Het display biedt snellere toegang tot de nieuw ingerichte menu’s en ook turn-by- turn navigatie via de KTM MY RIDE app. Het kloppend hart van de 1290 Super Adventure R is de bekende 1.301cc V-twin die met 160 pk vermogen en 138 Nm koppel in de basis ongewijzigd is. Wel kreeg het blok een kleine update om de Euro5-horde te nemen. Door onder meer een dunner uitgevoerd car- ter en een nieuw oliecircuit is de krachtbron nu 1,6 kilo lichter en ook het uitlaatsysteem is herzien. Nieuwe zuigers moeten de betrouw- baarheid ten goede komen en ook het koel systeem, met twee nieuwe radiateurs, is geoptimaliseerd voor een betere thermische huishouding. Verder is het luchtfilterhuis ook aangepast om het luchtfilter makkelijker toe- gankelijk te maken. Het filter zelf bestaat nu uit verticale in plaats van horizontale lamellen, wat helpt om stof en zand uit de bodem van de luchtfilterkast te houden. Andere wijzigingen voor 2021 zijn de nieuwe Adventure-banden van Bridgestone, een nieuwe kleurstelling en een keyless-systeem. Net als het S-model profiteert ook de 1290 Super Adventure R van aangepaste optio nele software-pakketten. Terwijl het Rally Pack de Rally-rijmodus, MTC-slipafstelling en instelbare gasrespons biedt, bestaat het nog uitgebreidere Tech Pack uit het Rally Pack plus de Quickshifter+, motorrem-regeling, Hill Hold Control en adaptieve remlichten. De adaptieve cruise control, die op de Super Adventure S standaard wel aanwezig is, ont- breekt op de R. De KTM Super Adventure R is verkrijgbaar vanaf € 23.000,-. Kijk voor meer informatie op www.ktm.com . In het kielzog van de 1290 Super Adventure S heeft KTM nu ook de meer offroad-gerichte R gelanceerd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3