MotoPlus 05 - 2021

NEWSFL ASH MOTOPLUS 11 De nieuwe Kawasaki H2 SX Er komt op korte termijn een vierde motor – ditmaal uit Japan – die over het Bosch radarsysteem voor motorfietsen beschikt, en wel de Kawasaki H2 SX. Echt een grote verrassing is dat overigens niet, want al in november 2019 kondigde Kawasaki een samenwerkingsverband aan met de Duitse technologiespecialist Bosch. Daarbij werd de belofte gedaan dat een aantal modellen van de Japanners vanaf eind 2021 met de nieuwe radartechnologie zouden worden uitgerust. En daaraan lijkt geen woord gelogen, want onlangs werd een proto­ type van de nieuwe H2 SX gespot, die overduidelijk met het Bosch radarsysteem is uitgerust. Honda verlaagt prijs NC750X Honda verlaagt de prijs van haar popu­ laire NC750X van € 9.558,- naar € 8.799,-. De DCT-versie gaat van € 10.558,- naar € 9.999,-. Door de prijsverlaging hoopt Honda met dit model een verkoopstijging van 40% te realiseren in Nederland. De NC750X is een van de succesvolste model­ len van Honda in Nederland (en in Europa) en ondanks een flinke model-update voor 2021 heeft Honda toch besloten om de NC750X in Nederland voor een lagere prijs aan te bieden. Fausto Gresini (60) overleden Tweevoudig wereldkampioen en team­ baas Fausto Gresini is een paar dagen na zijn 60e verjaardag overleden. Dat heeft zijn team Gresini Racing bekendgemaakt. De MotoGP-teameigenaar raakte in december besmet met het coronavirus en lag sindsdien in kritieke toestand op de intensive care. Uiteindelijk is het virus hem fataal geworden. “Het nieuws dat we nooit hadden willen melden, maar dat we jullie helaas toch moeten mededelen. Na een strijd van bijna twee maanden tegen het coronavirus is Fausto Gresini overleden”, laat het team weten. Gresini maakte naam in de 125cc waar hij twee keer wereldkam­ pioen werd. Later maakte hij de overstap naar teammanager en won hij wederom meerdere WK-titels. KORT GEHOUDEN is er keuze uit het bruingrijze River Rock Grey en het zwarte Vivid Black. De Pan America 1250 Special doet hier nog een schepje bovenop. Zo is de vering semi-actief, heeft hij spaakwielen (voor tubeless banden), een aluminium carter­ beschermer, valbeugels, stuurdemper, verstel- baar rempedaal, bochtenverlichting en een adaptieve koplamp. Een omvangrijk pakket dat de motor gelukkig maar een klein beetje zwaar- der maakt, want de Special weegt slechts 4 kilo meer dan de basisuitvoering. Dat maakt hem rijklaar ongeveer 10 kilo lichter dan zijn Beierse concurrent. Bij de Special heb je keuze uit vier verschillende kleurstellingen. Echter, voor drie van de kleuren moet je een meerprijs betalen. Dat Harley met de Pan America echt haar eigen visie van een allroad heeft ontwikkeld, is onder meer te zien aan de enorme naloop. In de boeken staat hier een haast onvatbare 157 mm. Waarden als deze zien we normaal alleen bij choppers. We zijn daarom heel benieuwd hoe het zich vertaalt naar het onver- hard. Waar we eveneens benieuwd naar zijn, is het nieuwe TFT-scherm waarmee de Pan America is uitgerust; het moet, in ieder geval op de Special, in staat zijn om onder meer kaartnavigatie te tonen. Hoe terreinvaardig dit systeem is en of de Pan America het kan opnemen tegen de concurrentie uit Duitsland, Oostenrijk en Italië, gaan we ontdekken. Dan de prijs. Die is, net als de motor, op z’n zachtst gezegd opvallend. H-D heeft beide uitvoeringen namelijk, zeker voor dit seg- ment, heel scherp geprijsd. De standaard Pan America heeft namelijk een vanafprijs van € 18.995,- en voor de Special ben je minimaal € 21.995,- kwijt. Met de Pan America betreedt Harley-Davidson de wereld van de allroads, een stap die maar weinig mensen zagen aankomen. De Pan America Special is de meest rijk aan­ geklede versie van de twee, compleet met adaptieve vering. De getoonde kleurstelling (oranje/wit) heeft wel een meerprijs.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3