MotoPlus 04 | 2021
OCC ASION MOTOPLUS 89 Marktsituatie Bezichtiging De momenteel nog altijd leverbare actuele Speed Triple speelt op de occasionmarkt geen heel erg grote rol. De prijzen liggen relatief hoog, maar desondanks is het aanbod nog redelijk. Daarbij lijkt de S-versie licht de overhand te hebben, maar ook voor wie voor een R in de markt is, is er nog een behoorlijk ruime keuze. Het prijsverschil tussen beide uitvoeringen is daarbij nog altijd redelijk groot. Tussen machines met een vergelijkbaar bouwjaar en kilometrage zit nog altijd zo’n 1.000 à 1.500 euro verschil. Nog jongere RS-modellen zijn uiteraard duurder, maar die zijn dan ook maximaal twee jaar oud. Het gros van de nieuwe Speed Triples wordt door dealers/handelaren aangeboden, er zijn slechts weinig machines die uit de privéhoek komen. Wanneer echter de nieuwe Speed Triple bij de dealer staat voor een proefrit, zou daar maar zo eens op korte termijn verandering in kunnen komen. En dat heeft waarschijnlijk dan ook invloed op het prijsniveau! Omdat het hier een rasechte ‘jong gebruikte’ betreft, is het raadzaam om op zoek te gaan naar machines met een relatief laag kilometrage en een volledig bekende onderhoudshistorie. De continue doorontwikkeling heeft uiteraard een positieve invloed op de betrouwbaarheid, desondanks even kijken of de weinige terugroepacties (quickshifter en remblokken van het type NN02) daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Verder blijft het bij de bezichti- ging beperkt tot de obligate blik op slijtagedelen als banden en ketting, evenals eventuele val schades als gevolg van overmatig sportief gebruik. Geliefde accessoires: afhankelijk van de gekozen uitvoering is de Speed Triple af-fabriek al rijkelijk uitgerust. Onder S-rijders is een vervangingsdem- per een geliefd accessoire, en meer algemeen zijn valblokken, frameprotectoren en korte kenteken plaathouders erg populair. Minder goed in de smaak vallen accessoires die het toerkarakter wat verder uitdiepen. Modelgeschiedenis 2016: Marktinvoering van de Speed Triple type NN01 als opvolger van de in 2011 gepresenteerde 515NV. Naast een hertekend design, waarbij ook de kenmerkende dubbele koplampen een nieuw uiterlijk kregen, kreeg de Speed ook diverse technische updates. Het vermogen steeg naar 140 pk en de machine heeft nu standaard onder meer de beschikking over ride-by- wire, vijf rijmodi, drievoudige tractie controle en ABS. Verschillen tussen de S basisversie en de R: rijkere uitrusting en Öhlins-vering. Prijzen: € 14.340,- (S) / € 16.190,- (R) 2018: Model-update, type NN02. De Speed Triple S blijft het basismodel, de RS vervangt de R-versie. Beide profiteren van een motorische update (nu 150 pk), geoptimaliseerde versnel- lingsbak en een anti-hop koppeling (remkoppelbegrenzer). Verder detail aanpassingen als een TFT-display en koplamp met dagrijverlichting. De RS is daarnaast uitgerust met Öhlins-vering, bochten-ABS, carbon kuip delen, keyless start en Arrow-eind dempers. Prijzen: € 16.300,- (S) / € 18.600,- (RS) Eveneens een van de kenmerkende basis ingrediënten: enkelzijdige swingarm met een fraai open zicht op het achterwiel. Twee einddempers sieren de achterzijde van de Speed Triple. Bij de RS zijn ze van Arrow, inclusief carbon eindkappen. In 2018 werd het analoge-digitale instrumenta rium vervangen door een moderne TFT-variant, te bedienen via knoppen links op het stuur. Het design valt niet bij iedereen even goed in de smaak, handling en blok daarentegen overtuigen vanaf de eerste meters. Het beste paard van stal uit de gehele Speed Triple line-up is de in 2018 gepresenteerde RS-versie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3