MotoPlus 04 | 2021
OCCASION TRIUMPH SPEED TRIPLE 88 MOTOPLUS OCC ASION Technische gegevens (Speed Triple S, 2016) Vloeistofgekoelde viertakt driecilinder lijnmotor, 1.050 cc, 103 kW (140 pk) bij 9.500 tpm, 112 Nm bij 7.850 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, monoschokdemper, veerweg v/a 120/130 mm, wielbasis 1.445 mm, zithoogte 840 mm, band voor 120/70/ ZR17, band achter 190/55/ZR17, schijf rem v/a 320/255 mm, rijklaar gewicht volgetankt 219 kg, tankinhoud 15,5 liter, Vmax 250 km/uur, 0-100 km/uur 3,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 21,7. Eerste Test MotoPlus 4/2021 Overdag een welgemanierde gentleman, ’s avonds na werktijd een onbehouwen hooligan. Weinig motoren die deze uiteen lopende karakters zo vlekkeloos verbinden als de Triumph Speed Triple. Met de langverwachte opvolger op komst, wordt de bestaande 1050 een echte kooptip op de occasionmarkt! | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Beyl, Gargolov, Künstle | GENTLEMAN HOOLIGAN De Speed Triple behoort zonder twijfel tot de echte iconen in de motorwereld. Gaandeweg zijn leven werd de Brit steeds beter – en dat zonder zijn echte afkomst te verloochenen. Meest sprekende voorbeeld van dat laatste is natuurlijk het driecilinder-blok, dat zowel vroeger als nu exclusiviteit uitstraalt. Steeds meer fabrikanten wagen zich aan dit concept, maar voor Triumph is de driecilinder-lijnmotor een van de dragende pijlers onder het succes van het merk. De allereerste generatie (vanaf 1994) was nog een soort van moderne café racer-achtige machine, pas vanaf 1997 kreeg de Speed het karakteristieke voorkomen dat hem tot op de dag van vandaag zo typeert. Sindsdien domineren namelijk de kenmer- kende dubbele koplampen, de enkelzijdige swingarm en het brugframe het design. Behoedzame model-updates vormen ook een traditie bij de Speed Triple. Het rijwiel gedeelte en blok werden naarmate de leeftijd vorderde steeds verder gefinetuned, en de cilinderinhoud groeide in 2005 naar de nog altijd actuele 1.050 cc. Het blok dient als naam gever van de motor en maakt die belofte in dynamische zin meer dan waar. De driepitter rolt flink met de spierballen bij lage toeren, beschikt daarnaast over een prima eindschot en schittert over het volledige toerenbereik met uitstekende draai-eigenschappen en een goedmoedig karakter. Ook in akoestische zin valt de triple uitstekend in de smaak: heerlijk hees grommen bij stationair toerental, een vin- nig, diep brullen wanneer de krukas aan snel- heid wint. En dat zonder proleterig hard uit de beide einddempers te schreeuwen. Dit moei- lijk te omschrijven klanktapijt weet gewoon iedereen te pakken, ook lieden die helemaal geen motor rijden. Met ABS, verschillende rij modi, tractiecontrole en een boterzacht ope- rerend ride-by-wire systeem werd de Speed Triple in 2016 nog makkelijker te temmen, zonder aan levendigheid, kracht en karakter in te boeten. ‘Gentleman hooligan’ omschrijft de geroemde Brit nog altijd het best. Een bij- zonder gerijpt en pakkend concept, vraag je je toch af wat er nog beter kan. We gaan het merken komend jaar! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3