MotoPlus 04 | 2021

TIPS & TRICKS MOTOPLUS 87 GETEST: Rev’it Hudson jeansblouse Hoewel een stuk langzamer dan in de auto-industrie, zijn er toch elk jaar wel weer nieuwe ontwikkelingen op de motormarkt. Veel ontwikkelingen uit die auto-industrie zie je enkele jaren later doordruppelen naar de twee­ wielers. Afgelopen jaar kwam er adap­ tieve cruise control voor motoren op de markt. Naar mijn mening overbodig voor de gemiddelde bestuurder. Een gadget én marketingtool waar vol- gens mij weinig tot geen gebruik van gemaakt zal worden door de bestuur- der en bovendien haalt het weer een stukje aandacht voor het verkeer bij de bestuurder/bestuurster weg. Enkele jaren geleden had ik echter ook een sterke eigen mening over cruise control en die stak ik ook niet onder stoelen of banken. Mijn vorige en huidige GS zijn echter beide voor- zien van deze optie. Ik moet enigszins beschaamd bekennen dat ik de optie dagelijks gebruik in het woon-werkver- keer. Ik gebruik het met name bij een rustig verkeersbeeld om te voorkomen dat ik ongemerkt toch fors de snelheid aan het overtreden ben. Het geeft mij dus wel rust, en ik hoef niet met regel- maat op mijn snelheidsmeter te gluren. Je zou dus kunnen zeggen dat ik op dit punt dus minder ben afgeleid. Zo gek is het dus ook weer niet en misschien ben ik twee motoren verder ook wel om en rijd ook ik straks rond met adaptieve cruise control. Misschien al bij de vol- gende, want het kan snel gaan. Ook de verschillende rijmodi op de motor wijzig ik inmiddels met regel- maat. Bij het rijden door een bepaald dorp op weg naar huis word ik gecon- fronteerd met veel drempels en slecht wegdek. Ik pas dan al rijdend de dem- ping van de vering aan door de rijmodus te wijzigen en rijd vervolgens vloeiend en comfortabel door het dorp. Ik weet echter uit eigen ervaring dat veel mensen de volledige optielijst aankruisen bij het bestellen van een nieuwe motor. Alle nieuwe mogelijkhe- den worden door de verkoper ingesteld en uitgelegd. De gelukkige koper kan het een week later eigenlijk al niet meer navertellen, laat staan gebruiken. De instellingen bij aflevering staan een jaar later vaak nog steeds zoals de verkoper ze heeft geïnstalleerd. Jammer van de meerprijs bij aanschaf en een gemiste kans om het te leren ontdekken. Hybride is mogelijk de volgende stap. Kawasaki is, zoals ik heb gelezen, al bezig met de ontwikkeling van een hybride. Ik verwacht zelfs dat die machine al (nagenoeg) productierijp is. De motor wordt namelijk allang niet meer uitsluitend voor de hobby gebruikt maar juist ook veel voor woon-werk- verkeer, en daar zou een hybride zich prima voor lenen. Denkend aan mijn eigen vervoer, haal ik met moeite 1 op 20 als ik woon-werkverkeer rijd. Als die 100 kilometer per dag elektrisch afge- legd zou kunnen worden, scheelt dat enorm in mijn portemonnee en vooruit, ook nog iets voor het milieu. Wil je dat laatste echter promoten, dan moet je als consument er financieel voordeel uit kunnen halen. Naar mijn mening is ons schoner laten rijden gedoemd te mis- lukken als dit niet het geval is. ONTWIKKELINGEN René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Of er passende motorkleding voor een file bestaat? Waarschijnlijk niet, daar wil ook niemand in staan. Toch kun je er soms niet omheen en moet je weer eens stapvoets tussen twee rijen door, en dan is het met name in de zomer lekker om wat luchtigs te dragen. Deze denim blouse van Rev’it, gemaakt van zogeheten cordura-denim (50 procent katoen, de rest is polyamide en polyester), ziet eruit als normale kleding en voelt ook zo aan. Je kunt hiermee bij wijze van spreken ’s avonds zo een kroeg binnen stappen. Toch is de lekker dragende Hudson voorzien van goed ver­ stopte en heel plat uitgevoerde protectoren op de schouders en ellebogen (Level 1) en de dempingswaarden zijn verder prima. Daar­ naast is het materiaal heerlijk luchtig op warme dagen. Niet alleen aangenaam bij het laveren door een file, maar ook tijdens een zomerdag op een uitdagend stuurweggetje. Dan kan het zeker een alternatief voor een zomerjack zijn. Info: www.revitsport.com + Erg luchtig, onzichtbare protectoren, stretch Rugprotector niet standaard Maten: S t/m XXL Prijs: € 249,95 -CHECK:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3