MotoPlus 04 | 2021

84 MOTOPLUS INTERVIEW stress levert de bouwperiode ook onvergetelijke momenten op. Samen met Bert Jan Blok van Outsiders gaat Muis in de laatste maand naar Akrapovic om in Slovenië een uitlaat te laten maken. “Een ‘once in a lifetime experience’. We hadden meteen een hele goede klik met die mensen. Op dag 3 stapten we in de auto bij hun account manager en die had zijn radio nogal hard op Rammstein staan. Tijdens de lunch hadden we overleg over wat we die avond konden doen: het gebruikelijke dinertje óf naar een metal concert in de buurt, ha! Het werd het metal concert. Erg gelachen! Maar die hele ervaring daar was uniek... Dat je twee bruggen verder de motor van Valentino Rossi ziet staan die ook een nieuwe uitlaat krijgt... De R&D daar is echt zo’n speeltuin die ik zelf ook wel zou wil­ len hebben, écht heel gaaf. Onwerkelijk, dat we daar zo rond konden lopen.” Na exact twintig weken volgt de onthulling van de Hasty Flaming Buffalo, zoals Muis zijn spectaculaire Indian heeft genoemd. Alleen het werk aan de elektronica is nog niet voltooid. Het lukt Muis niet om de machine aan de praat te krijgen. Pas twee maanden na de bouw snapt hij waarom. “De ontstekingsvolgorde is anders, omdat de krukas andersom draait. Dat hadden ze ons niet verteld, haha!” Terwijl publiek en pers de vingers aflikt bij de even elementaire als originele Hasty Flaming Buffalo, verklapt Muis een saillant detail: hij zou eigenlijk liever één van zijn andere designs heb­ ben gebouwd. “Niet omdat ik dit ontwerp niet mooi vond, maar omdat de haalbaarheid van het andere dichterbij lag. Ik heb nu een motor­ fiets gebouwd waarvan alleen het blok origi­ neel was en met een compleet nieuw frame. Bij het andere ontwerp had ik het framenummer en het voorste deel behouden, en alleen het brugdeel en het achterste deel vervangen.” Misschien komt Muis’ favoriete ontwerp er nog wel eens. “Heel graag. Misschien wel voor een klant. Ik heb dat in mijn hoofd helemaal uitge­ werkt hoe ik dat zou doen. En met de motor die ik dus wél gebouwd heb, heb ik zo veel geleerd. Ik had natuurlijk ook maar beperkte tijd om hem te bouwen.” Door de corona-pandemie maakt de machine niet de geplande marketingtournee door de Benelux, maar de machine heeft indruk gemaakt. En zijn verraste bouwer is gaan naden­ ken over zijn toekomst.“Ik dacht ‘misschien moet ik wel voor mezelf beginnen’. Daarvoor was het toekomstmuziek. Door het sleutelen bij Out­ siders kon ik ook al wel een beetje proeven hoe het zou zijn om een eigen werkplaats te hebben. Op een gegeven moment ben ik wel getallen op papier gaan zetten en gaan denken ‘kan zoiets uit’.”Niet lang daarna nodigt kledingmerk Vanguard Muis uit voor een volgende design­ wedstrijd. Met een radicale metamorfose voor de Moto Guzzi V85 TT wint hij ook deze ‘battle’. Dan hakt hij de knoop door en begint in maart 2020 Luuc Muis Creations in een pand op een Gronings industrieterrein.“Toen die Vanguard-motor kwam, wist ik wel dat ik dat niet nog een keer wilde combineren met mijn baan. Tijdens dat proces ben ik voor mezelf begonnen.” Inmiddels is Luuc Muis alweer zo’n jaar ‘eigen baas’. Voor de duidelijkheid, motoren ontwer­ pen en bouwen is niet het enige wat hij doet. Op de grond in zijn werkplaats ligt een auto­ dashboard dat hij een verjongingskuur geeft, hij heeft medische toetsenborden ontworpen, fysiotherapeutische producten, auto-intakes en zelfs kasten. Daarnaast is hij verdraaid handig met de 3D-scanner. “Als ik de keus zou krijgen ‘nooit meer motorrijden of nooit meer bouwen’, dan zou ik zeggen ‘nooit meer motorrijden’. Dan ga ik liever bouwen, en dan hoeven het ook nog niet per se motorfietsen te zijn.”Maar, zegt hij, motoren zijn wel zijn passie. In zijn linkerhand heeft hij een opvallende tatoeage: een schakelpatroon met maar vier versnellin­ gen. “Omdat ik vijf minder mooi vond, haha! De tatoeëerder zei dat het wel een bepaald formaat moest hebben, anders zou het te klein worden. Dus werd het 1 tot en met 4. En er zijn ook motorfietsen met vier versnellingen, ha!” Muis is een rustige verteller, goedlachs en met zijn lengte en ruige baard een verschijning die je niet zomaar voorbijloopt. Hij houdt van rugby en van flattracken. Daarvoor heeft hij zijn KTM 390. Het is niet zijn enige tweewieler, want “NOOIT MEER MOTORRIJDEN OF NOOIT MEER BOUWEN? DAN ZOU IK ZEGGEN ‘NOOIT MEER MOTORRIJDEN’” Muis aan het werk. Een ‘Panigale V4R volgens Muis’ hoopt hij nog ooit voor een klant te doen. Muis ziet overal een uitdaging in. Een Harley-Davidson LiveWire zou er volgens hem zo uit kunnen zien.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3