MotoPlus 04 | 2021

INTERVIEW MOTOPLUS 83 Maar natuurlijk was Luuc Muis er niet ‘ineens’. Voor het grotere publiek wel, in kleinere kring wist men al van zijn bouwkunsten vóór die eerste november van 2019. Een motorrijdende vriend van zijn vader wekte de interesse van de ooit kleine Luuc, zelf houdt hij dan al van ‘dat knooien’met fietsen, het sleutelen en de techniek. Als hij een jaar of veertien is, stapt hij iedere zaterdag op de fiets om vanuit Harden­ berg de Duitse grens over te steken. Want daar bouwt Jan Kerkdijk naar eigen inzicht Harleys om. Bij hem leert de tiener buizen buigen, lassen en gewoon: doen! Doen, met dingen waar je toch niet fout mee kan gaan. Boven­ dien, een paar jaar eerder wordt hij gegrepen door de kleurrijke bouwers van Orange County Choppers, die met veel bombarie hun interne vader-en-zoon-strijd op tv uitvechten en uit­ venten. En over vaders gesproken: pa Muis is grafisch vormgever en stap voor stap ontrafelt Luuc de geheimen van Illustrator dat zijn vader gebruikt. Op zijn tiende ontwerpt hij zijn eerste motoren. Zo’n 45 jaar later geeft Luuc zijn vader diens eerste motorrijles; nu heeft Muis senior naast een Honda CB600 Hornet ook een oude CB550 staan. Als project. Zoon Luuc houdt toe­ zicht en geeft aanwijzingen. Nadat hij in recordtijd zijn motorrijbewijs haalt – zonder ‘voorkennis’ op brommers of scooters – voelt een Honda VT600 Shadow als eerste Luuc’s zaag en aanverwante gereedschappen. Hij verkoopt de gecustomizede Shadow, koopt een andere motor en verkoopt die na de behande­ ling volgens de ‘Muis-methode’ ook met winst. “Voor ik het wist was ik zes motoren verder en had ik ook een Harley, XS650, een Amerikaanse auto en nog een BMW”, lacht Muis. “Die Harley verkocht ik naar Frankrijk, via Catawiki. Voordat we voor vakantie vertrokken naar Schotland zat hij nog onder de prijs. Toen we landden, was hij verkocht. En zijn we uit gaan eten, haha!” Luuc studeert Industrieel Product Ontwerp en gaat na zijn afstuderen als ‘product designer’ aan het werk bij Motorcycle Storehouse in Groningen. Daar zet hij met een collega ook nog eens het kledingmerk Roeg op. Luuc gaat lekker. En dan komt Indian Benelux met een wedstrijd: ontwerp een custom Indian, die in 2020 de marketingmotor voor de hele Bene­ lux gaat worden. Luuc stuurt meteen maar vijf ontwerpen in. Eén van zijn designs haalt de top 3-selectie. “Ik had mijn ontwerp zo gebouwd dat ik naar de ‘heritage’ van Indian keek”, vertelt Muis. “Een beetje het idee van hoe een Indian eruit zou zien als die qua lijn niet veranderd was, maar de technologie wel. Met allemaal hoogwaardige materialen, zoals een carbon voorvork en een titanium uitlaat.” Als hij op de boot stapt om naar de Londense Bikeshed te gaan, wordt hij gebeld: het publiek heeft gesproken; hij heeft het winnende design geleverd. “Dat weekend kon niet meer stuk.” Als de gloednieuwe Indian Scout wordt afge­ leverd, begint een meedogenloze race tegen de klok van twintig weken. Terwijl hij dus ook nog ‘gewoon’moet werken. “Het was ‘eat, sleep, work, shop, repeat’, ha! Ik heb toen de bouw gedaan bij Outsiders Motorcycles, een vriend van mij. Zelf had ik nog geen werkplaats. Daar was ik dan tot een uur of één. Of twee... of drie... Mijn vriendin kwam om een uur of zes, zeven met een pan eten aanzetten; een half uurtje eten en weer verder. Ik moest alles zó strak coördineren, plannen was heel belangrijk, er mocht niks misgaan.” De bouw van de custom is wel een forse aan­ slag op zijn eigen portemonnee. Want hoewel Indian de machine ter beschikking stelt, moet de financiering van de bouwer zelf komen. “Ik moest er al mijn eigen geld insteken; dat was ook mijn bankrekening tot de laatste euro. Maar het was daarna ook echt mijn motor. Ik heb heel veel geluk gehad dat sponsors zich hadden aangemeld. Zo kreeg ik van mijn vorige werk­ gever Motorcycle Storehouse de uren, daar was ik heel blij mee.”Ondanks de onvermijdelijke »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3