MotoPlus 04 | 2021
PRAKTIJK MOTOPLUS 77 stevige motorfiets als een Bandit 1200 de volle bepakking niet geheel zonder gevolgen blijft. Bij de acceleratiemetingen werden de tijden ruim een derde langer. Daarbij was het probleem niet eens een gebrek aan vermogen, maar de sterk toegenomen wheelie-neiging door het hogere en verder naar achteren liggende zwaartepunt. In concrete cijfers: de acceleratie van nul naar 100 km/uur ging onbeladen in 3,6 seconden, volbeladen in 4,9 seconden. Naar 130 km/uur waren de cijfers respectievelijk 5,4 en 7,2 seconden. Bij de in de praktijk belangrijkere rollende acceleratie vanaf lage toerentallen zag het er ongeveer hetzelfde uit. Ook hier had de Bandit volbela den ongeveer eenderde meer tijd nodig om in de derde versnelling van 50 naar 100 respectie velijk van 50 naar 130 km/uur te accelereren. In cijfers: solo/beladen ging in 3,6/4,9 seconden respectievelijk 6,0/7,9 seconden. Bij lichter gemotoriseerde machines met min der bullige blokken zal met name die rollende acceleratie vanaf lagere toerentallen aanzien lijk langzamer worden, dus daar is het zaak om voor inhaalacties flink terug te schakelen en zo veel mogelijk het maximale vermogen te benutten – iets wat de meeste rijders automa tisch al zullen doen. Om bij het Bandit-voorbeeld te blijven: de remmen konden de volledige belading ver rassend goed aan. Vanaf 100 km/uur stond de Bandit solo in 40,2 meter stil, volbeladen in 41,1 meter! Dat is een waarde die lang niet alle huidige motoren solo voor elkaar krijgen. Toch merk je wel dat de zware belading ook weer niet helemáál ongemerkt aan de remmen voorbij ging. De remkracht bleef weliswaar behouden, maar het vager wordende drukpunt gaf wel aan dat je bij dit soort extreme acties de thermische limiet nadert. Ongeacht de meetwaarden in deze rem proeven, die we hebben gedaan om vast te stellen wat er mogelijk is, is het in de normale praktijk aan te raden om er volbeladen een vloeiende, anticiperende en voorspelbare rijstijl op na te houden – als je het tenminste belangrijk vindt dat ook de passagier het een beetje naar de zin heeft. Niks is irritanter voor een passagier dan die voortdurend tegen elkaar knotsende helmen, wat meestal komt door onverwachte, plotselinge remacties of abrupt terugschakelen. Dat laatste kan je ove rigens gemakkelijker worden gemaakt door een geautomatiseerde versnellingsbak zoals op de DCT-modellen van Honda. Via dat bruggetje komen we bij dé toerbuffel bij uitstek, de Honda GoldWing 1800. Dankzij de vorstelijke zitruimte zijn helmbotsingen praktisch uitgesloten en het laadvermogen van 205 kilo is weliswaar relatief weinig, maar aangezien het koffersysteem al inbegrepen is, heb je bij een normaal rijderspostuur marge genoeg om de kofferruimtes zorgeloos te vullen. n DE 35 ZWAKSTE PAKEZELS Als twee Europeanen met een redelijk normaal postuur in een volledig beschermend motorpak samen op één motor op pad willen, kunnen ze onderstaande modellen gevoeglijk vergeten. Vooral als er ook nog bagage meegenomen moet worden. Merk Model Gewicht Laadvermogen met volle tank (kg) in kg 1 Montesa 4Ride* 89 109 2 Honda CBR1000RR Fireblade SP* 196 109 3 Triumph Bonneville Bobber Black* 245 122 4 Mash Adventure 400R 175 137 5 Benelli BN600R 228 142 6 KTM 200 Duke 139 143 7 Mash Five Hundred 166 144 8 Bimota DB9 Brivido S 195 145 9 CFMoto 650NK 206 147 10 Mash X-Ride Classic 650 180 147 11 Voge 500R 202 147 12 Yamaha SR400 174 150 13 F.B. Mondial HPS300i 150 150 14 MV Agusta Brutale 989R 213 157 15 Yamaha YZF-R3 173 157 16 Honda CRF250 Rally 145 158 17 Honda VT1300 CX 311 158 18 Yamaha MT-03 170 158 19 Ducati Diavel 241 159 20 Yamaha FZ1 Fazer GT 251 159 21 MV Agusta Brutale 1078 RR 210 160 22 Moto Morini Milano 215 160 23 Ducati Diavel Carbon 239 161 24 Ducati 959 Panigale 208 162 25 MV Agusta Brutale 910 R 207 163 26 Zero Zero SR 189 163 27 Kymco AK 550i 232 163 28 Hyosung ST 700i 10 251 164 29 Moto Morini Corsaro Avio 221 164 30 Brammo Empulse 216 164 31 Royal Enfield Himalayan 201 164 32 Moto Morini Corsaro 1200 220 165 33 Beta Alp 200 115 165 34 Honda CB650R 205 165 35 Ducati 996 219 166 *pure solomodellen zonder duozitplaats Om de Fireblade SP van het 2017- model (SC77) niet te zwaar te beladen, mag een fors gebouwde rijder hem eigenlijk alleen in z’n zwembroek rijden.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3