MotoPlus 04 | 2021
PRAKTIJK BELADING 76 MOTOPLUS PRAKTIJK Toch is het ook bij de motoren met grote laadvermogens aan te raden om voorafgaand aan de reis een beetje tijd te steken in het aan passen van de vering. Zoals metingen die we ooit deden bij een Suzuki Bandit 1200S mooi laten zien, komt de belading grotendeels op het achterwiel te staan. Zonder rijder erop is de gewichtsverdeling voor/achter met 118/116 kilo bijna precies half/half. Met rijder was dat 151/174 kilo, bij volle bepakking werd dat ver volgens 156/270 kilo. Kortom: nagenoeg alles wat je buiten jezelf nog meeneemt, komt op het achterwiel te staan. Zonder het verhogen van de veervoorspan ning zal je motor aan de achterkant dus geheel door z’n hoeven zakken en nauwelijks nog positieve veerweg overhouden om hobbels te kunnen opvangen. Bovendien wordt de stand c.q. geometrie van de motor sterk aangetast; de balhoofdhoek wordt meer onderuitgezakt en de naloop neemt toe, waardoor de motor (vrijwel altijd) trager zal insturen, wat hij door het veel hogere gewicht toch al zal doen. Daarbij neemt de grondspeling ook nog eens flink af. Bochten die je solo makkelijk met een vlot tempo kunt nemen, kunnen zwaarbeladen ineens uitmonden in een vonkentrekkende exercitie waarbij je je lijn niet kunt houden en noodgedwongen wijd loopt. Het verhogen van de veervoorspanning achter om de motor weer in een enigszins horizontale stand terug te brengen en de veerweg te herstellen, is dus cruciaal. Indien mogelijk is het ook sterk aan te raden om meer demping in te stellen, zowel ingaand als uitgaand (zie het aparte kader op pagina 75). Wanneer je hier niet zo ervaren mee bent, kun je dit het beste alvast een paar dagen van tevoren uitproberen op een bekend stuk weg, zodat je bij vertrek al een goede basis hebt. Wel zo prettig, onderweg wat nastellen kan dan altijd nog. Afhankelijk van de instel mogelijkheden en de toegankelijkheid van de stelschroeven en wartels kan deze procedure enige tijd in beslag nemen, maar het loont zeer de moeite. Bij volle bepakking moet eventueel ook de bandenspanning worden aangepast, al worden tegenwoordig (omwille van eenvoud en aan sprakelijkheid) veelal enkel nog de waarden voor volledige belading gegeven. Bij heel veel motoren is dat 2,5 bar voor en 2,9 bar achter, bij zware toermachines kan de voorgeschreven spanning van de voorband ook 2,7 bar of zelfs 2,9 bar zijn. Check in elk geval de voorschriften op de motor of in het instructieboekje. Ter indi catie: wanneer specifieke waarden voor solo gebruik worden gegeven, zitten die meestal in de orde van grootte van 2,3 à 2,5 bar voor en 2,4 à 2,6 bar achter. Met je vering en bandenspanning correct aangepast, kan een motor in principe ook vol beladen goed sturen. Dat neemt niet weg dat ook bij een grote, krachtige en met zijn 234 kilo DE 35 BESTE PAKEZELS Opvallend groot is hier het aandeel van dikke Amerikaanse motoren. Iets anders dat opvalt: terwijl je van een toerfiets logischerwijs een flink laadvermogen verwacht, zijn we verrast door de grote laadvermogens van de KTM 790- en 890-modellen en van de eencilinder-SWM Superdual. Merk Model Gewicht Laadvermogen met volle tank (kg) in kg 1 Triumph Sprint RS 231 269 2 Victory Cross Roads Deluxe 356 262 3 Victory Vegas 8-Ball 305 256 4 Harley-Davidson Street Glide 372 245 5 Harley-Davidson Road King Classic 373 244 6 KTM 790 Duke 187 243 7 KTM 890 Duke R 190 240 8 Indian Challenger Limited 388 240 9 SWM Superdual T 197 238 10 KTM 790 Adventure 212 238 11 Triumph Trophy SE 317 237 12 Indian Springfield 394 236 13 Yamaha XV950 253 235 14 KTM 790 Adventure R 215 235 15 Triumph Tiger 1050 251 234 16 Triumph Thunderbird 338 232 17 Indian Chieftain 397 231 18 Moto Guzzi Audace 317 230 19 Aprilia Caponord 1200 Rally 267 230 20 Harley-Davidson FXDR 114 303 230 21 BMW K1300GT 291 229 22 Harley-Davidson Road Glide Special 388 229 23 Moto Guzzi 1200 Sport 250 228 24 Triumph Thunderbird Storm 342 228 25 Harley-Davidson Breakout 114 306 227 26 Triumph Tiger XRT 269 227 27 Moto Guzzi Breva V1100 252 226 28 Moto Guzzi California 1400 Custom 322 225 29 Triumph Rocket III 361 224 30 KTM 1290 Super Duke GT 232 224 31 Ducati Multistrada 950 241 224 32 Triumph Tiger 1200 XCA 272 224 33 Zero Zero SR/F 231 223 34 Suzuki Bandit 1250 253 222 35 BMW F800GS 222 222 De absolute pakezelkampioen: de Triumph Sprint RS van de bouwjaren 1999 tot en met 2004 heeft een laadver mogen van 269 kilo! Dat is 116 procent van z’n eigen gewicht! Een KTM 790 Duke haalt procentueel zelfs nog meer.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3