MotoPlus 04 | 2021
PRAKTIJK BELADING 74 MOTOPLUS PRAKTIJK In verhouding tot het eigengewicht van het voertuig vormt de belading (of dat nou een passagier of bagage is) bij een motor een veel groter aandeel van het totaalgewicht dan bij een auto. Dat blijft niet zonder gevolgen. | Tekst: Stefan Glück; Foto’s: Honda, Markus Jahn (2), MRD-archief; Illustratie: Wolfgang Müller | De beladingshitlijsten Oké, de hier getoonde hogesnelheidstoerder Kawasaki 1400GTR zit met een geschatte 120 kilo belading (rijder plus motorpak en vakan tiebepakking inclusief tent) nog bijna 100 kilo onder zijn toegestane belading. De 1400GTR mag 218 kilo torsen en staat daarmee onge veer op de vijftigste plaats in onze ranglijst, die bestaat uit meer dan 1.000 machines. Vanwege zijn hoge eigengewicht van 314 kilo en zijn zeer sterke motorblok is de invloed van de belading op de prestaties en de rijeigenschappen niet zo groot als bij lichtere motoren. Maar laten we bij het begin beginnen. Wanneer je de statistieken van het gemiddelde gewicht van mannen en vrouwen in Noord-Europa bekijkt, dan zitten we er met 85 kilo voor mannen en 70 kilo voor vrouwen niet ver naast; misschien iets aan de hoge kant, maar dat is voor dit verhaal een ‘veilig’ uitgangspunt. Samen is dat dus al 155 kilo. Daar komt nog de motor kleding bij, die bij elkaar zomaar 10 kilo kan wegen. Op langere toerritten of vakantiereizen komt daar nog het gewicht van de bagage én het bagagesysteem zelf (zoals koffers, kofferrek) bij. Dan wordt snel duidelijk dat je bij laadver mogens van minder dan 200 kilo erg makkelijk het risico loopt dat je je stalen ros overbelast. Deze doelgroep kan dus alle modellen in de tabel op pagina 77 al van z’n lijstje schrappen. Dat is overigens nauwelijks een probleem, aan gezien er afgezien van de Yamaha FZ1 Fazer GT, de Kymco AK550i en de Yamaha SR400 ook geen enkele motor bij staat waarop je achterop erg lang zou willen zitten. Ofwel zijn het excuus zadeltjes zoals bij MV Agusta, Moto Morini en de meeste cruisers en sportmotoren, of de motoren zijn gewoon te klein en te licht gemo toriseerd om echt prettig te rijden met twee personen erop, zoals de drie Mash-modellen, de Voge of de hierboven al genoemde oudge diende SR400. Overigens zou de voorganger van laatstgenoemde, de SR500 – die afgezien van de cilinderinhoud in de basis grotendeels identiek is – op grond van zijn laadvermogen van 217 kilo bijna in de top 35 zijn beland… »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3