MotoPlus 04 | 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 73 Stevig en zwaar gaan vaak samen. Hoeft de adventure-rijder, die voor zijn reizen vaak kiest voor robuuste alu­ minium koffers, dus niet bang te zijn voor overgewicht? Over het algemeen niet nee, als hij solo reist althans. Voor lange avontuurlijke reizen met z’n tweeën wordt het niet alleen qua laadvermo­ gen krap, maar letterlijk ook qua ruimte op de motor en in de koffers. Maar zelfs solo is de omvang van de bepakking een belangrijke factor, want wie overal op voorbereid wil zijn, die neemt noodrantsoe­ nen mee, extra regenkleding, een extra set onderkleding, slaapzak, gereedschap enzovoorts. Daar komt bij dat een zes kilo zware alu­ minium topkoffer ook leeg al een flinke belasting vormt voor het achterframe. Zware spullen kun je dus beter in de tanktas of in de op de pas­ sagiersplek vastgesnoerde zadeltas stoppen. De langeafstandsrijder op avontuurtocht GEWICHTSOVERZICHT Man, 88 kilo, tussen 50 en 65 jaar. Ook hier wederom Noord- Europese doorsnee waarden en gemiddelde waarden qua uitrusting. rijder 88 kg adventure-textielpak 5 kg helm, 2 sets handschoenen, laarzen 4,5 kg thermovoering, motorondergoed 1,5 kg regenpak, binnenhandschoenen 1 kg aluminium kofferset plus kofferrek 25 kg tanktas, zadeltas 3,5 kg kampeeruitrusting 7,5 kg overig (kleren, toilettas, EHBO-set, gereedschap, camera etc.) 20 kg TOTAAL 156 kg -CONCLUSIE Het meeste gewicht komt normaal gesproken op het conto van de avonturier zelf. De vaak gebruikte aluminium koffers zorgen weliswaar voor wat extra kilo’s, maar zijn dan ook robuuster en beschermen je bagage beter. En daarvan heb je al gauw een hoop bij je. Je moet op een lange reis tenslotte op allerlei eventualiteiten voorbereid zijn. Uiteindelijk staat er een kleine 160 kilo op de schaal, en dat kan bijna elke motor prima hebben. Maar zo’n expeditie is wel een solo-onderneming, want voor een passagier plus de bijbehorende extra spullen hebben maar weinig motoren nog voldoende over qua laadvermogen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3