MotoPlus 04 | 2021
72 MOTOPLUS PRAKTIJK CONCLUSIE Je ziet, je zit zomaar aan meer dan 190 kilo. Veel motoren zitten hier- mee al tegen hun beladingslimiet aan of zitten er zelfs overheen. Zogeheten ‘zachte koffers’ zijn daarbij duidelijk lichter dan klas- sieke kunststof of aluminium kof- fers, ze zijn inmiddels even goed waterdicht en praktischer in het gebruik. Op je bagage zelf is er ook behoorlijk wat te besparen, want doorgaans is een spijkerbroek, twee T-shirts, schoon ondergoed en bijvoorbeeld een fleece trui genoeg. Dingen als een laptop en een berg kabels laten we maar al te graag thuis. Het motorstel op weekendtoer Met z’n tweeën een weekendje weg. Een bekend scenario dat gewoonlijk op vrijdag begint met de bepakkingsproblematiek. Wat mag er mee, wat niet, wat trek je aan en wat voor tassen of koffers zijn het meest geschikt? Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur kun nen dat allerlei soorten zij- en topkoffers of zadeltassen zijn, plus natuurlijk de onmisbare tanktas. Dat deze dingen niet alleen qua inhoud maar ook qua draagvermogen begrensd zijn, dat zal iedereen duidelijk zijn. Maar hoe staat het met het totaalgewicht, kunnen er onder weg nog souvenirs worden meegenomen en moet je je misschien beperken tot één soort schoeisel? Het voorbeeldgeval van ons model stel gaat uit van twee doorsnee personen, waterdichte textielpakken, systeemhelmen en typische weekendbagage. GEWICHTSOVERZICHT Man, 87 kilo, tussen 35 en 65 jaar; vrouw, 70 kilo, tussen 35 en 65 jaar. Noord-Europees postuur, verder ook gemiddelde gewichten. rijder/passagier 87 kg rijdster/passagiere 70 kg twee sets motorkleding (pakken, helmen, laarzen, handschoenen) 16 kg bagagesysteem (leeggewicht koffers en tanktas) 5 kg toilettassen 1 kg kleding 5 kg overig (o.a. gereedschap) 10 kg TOTAAL 194 kg PRAKTIJK BELADING
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3