MotoPlus 04 | 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 71 De vier doorsnee personen op de foto komen samen op circa 300 kilo gewicht. Voor de foto kon dat wel, maar in de praktijk zou de motor volstrekt overbeladen zijn; de R1250GS heeft een laad­ vermogen van 216 kilo. Maar zelfs de Triumph Sprint RS, de laadvermogenkampioen met een recordwaarde van 269 kilo toegestane belading, zou met 300 kilo overbelast zijn geweest. Gelukkig rijden we hier in Europa met hooguit twee personen op onze tweewielers, en niet met hele gezinnen plus veestapel op een 150cc-machientje, een voornamelijk Aziatisch spekta­ kel waarvan op YouTube talloze voorbeelden te vinden zijn. Maar nu komt het: zelfs twee perso­ nen zitten met volledige motorkleding al snel op 175 kilo. Een Yamaha FZ1 Fazer zou daadwerke­ lijk al overbeladen zijn, zelfs zonder bagage. Op de CBR1000RR Fireblade SP zouden twee perso­ nen nog niet eens naakt mogen plaatsnemen, want die heeft een maximale belading van een magere 109 kilo. Nou is dat ook een pure een­ zitter, maar het betekent dat een zware rijder al amper een rugzak mag meenemen. Als je reisplannen hebt, komt zo’n motor dus niet echt in aanmerking. Maar welke wel? Dat hangt uiteraard geheel af van wat je precies met je motor wilt gaan doen. Op de komende pagina’s laten we ter illustratie voorbeelden van drie typische gebruikersprofielen zien, waarbij het ten dele al behoorlijk krap wordt. Maar ook met een beperkte hoeveelheid bagage moet je een aantal dingen in de gaten houden. Het gewicht van de rijder staat voornamelijk op het achterwiel, het gewicht van de passagier en de bagage staat zelfs volledig op het achterwiel! Welke gevolgen dat heeft voor de rijeigen­ schappen, kun je lezen op pagina 74. Ten tweede zijn de kilo’s in de topkoffer (die meer dan eens wordt overbeladen) iets om extra op te letten. Dit gewicht zit hoog en ver naar achteren, waardoor het met een hefboom op de rest van de motor werkt. Dat kan niet alleen flink je lijnen verstoren, maar ook je frame overbelasten. Let dus in je eigen belang op de adviezen van de fabrikant en stop zware spullen bij voorkeur in de tanktas, als het kan. Een zadeltas die je op de passagiersplek knoopt mag uiteraard veel zwaarder zijn dan de plastic of metalen koffers die aan een kofferrek worden gehangen, dus als je geen passagier hebt, is dat de aangewe­ zen plek voor zware spullen. Zorg wel dat zo’n tas goed vast zit, met een stevige spin of echte spanbanden. En maak die dan niet enkel vast aan iele bagagehaakjes, vooral niet de haakjes die soms aan het duozadel zelf zijn gemon­ teerd! Dan hangt immers alles aan de klikbeves­ tiging van dat zadeltje. Met sjoemelen met dit soort dingen breng je ten eerste je eigen leven in gevaar, maar ook dat van achteropkomend verkeer! Dat is het niet waard. Gun jezelf dus degelijke, veilige bagage­ systemen. Vanaf pagina 78 vind je een selectie bagagemogelijkheden voor het nieuwe seizoen. Een motorrijdersoort die we allemaal kennen. Hij of zij pakt graag impulsief de motor wanneer het mooi weer is en neemt dan weinig bagage mee. In de rugzak zitten de papieren, de portemonnee, een flesje water en misschien een kleine camera. Als er onderweg nog iets kleins gekocht wordt, kan dat er ook nog wel in. In dit geval kunnen kleine beentassen handig zijn, vooral bij strakke leren jacks met te kleine zakken. Jonge rijders rijden vaak met leren jacks, motorjeans en korte laar­ zen, en dan natuurlijk graag wel een mooie helm van als het even kan licht carbonfiber. Steeds vaker worden er in deze moderne tijd van veiligheidssystemen ook airbagvesten gedragen. Die zijn weliswaar niet vederlicht, maar kunnen wel je veiligheid flink verhogen. En aangezien een spor­ tieve solorijder zich weinig zorgen hoeft te maken over het laadvermogen van zijn machine, is het gewicht wat dat betreft helemaal geen issue. De sportieve dagtoerist -CONCLUSIE Rijders met slanke of normale posturen zullen bij de belading geen gewichtsproblemen hebben. Met bijvoorbeeld motorjeans en een leren of textieljack komen er meestal ook niet zo veel kilo’s bij. Maar als je erg licht bent en geen of weinig bagage meeneemt, moet je toch eens een nadere blik werpen op de afstelling van je vering. De fabrikanten dimensioneren de vering doorgaans op doorsnee rijders van 75-80 kilo. Wie aanzienlijk lichter is, moet de afstelling van zijn of haar vering wellicht aanpassen. Niet dat je anders niet kunt rijden, maar het is wel van belang voor de stuureigenschappen, de grip en het comfort. Wanneer het ver- stellen van veervoorspanning en demping niet volstaat of deels niet mogelijk is, dan zijn er in de accessoirehandel eventueel zachtere veren en andere modificaties verkrijgbaar. GEWICHTSOVERZICHT Man, 81 kilo, tussen 18 en 38 jaar. We rekenen met Noord-Europese gemiddelden en doorsneewaarden voor de uitrusting. rijder 81 kg leren jack 3 kg motorspijkerbroek 1,5 kg korte laarzen 1,5 kg sporthandschoenen 0,2 kg carbonfiber helm 1,3 kg rugzak en beentas 1,5 kg airbagvest 2 kg overig (water, camera, papieren e.d.) 2 kg TOTAAL 94 kg

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3