MotoPlus 04 | 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 69 SLEUTELZONDEN PRAKTIJK merk je dit natuurlijk niet eens, totdat je het spul weer een keer uit elkaar moet halen… Te enthousiast zijn met vloeibare pakking. Het teveel laat zich weliswaar aan de buitenkant makkelijk wegvegen, aan de binnenkant van het carter zoekt het een geheel eigen weg. In de oliekanalen bijvoorbeeld… Met chroompoets lakdelen bewerken. Dan wordt wel meteen duidelijk wat er nu eigenlijk met polijsten wordt bedoeld. Stickerverwijderaar of agressief schoonmaak­ middel gebruiken op gelakte delen. Het is onge­ looflijk welke agressieve stoffen de chemische industrie tegenwoordig geheel legaal op de markt mag brengen als ‘schoonmaakmiddel’. Gezondheid De meeste ongevallen gebeuren in huis? Wanneer werkplaats en/of garage daar­ onder vallen, dan twijfelen we hier zeker niet aan. Het zou echter prettig zijn, beste lezer, dat u geen plekje krijgt in de komende ongevalsstatistieken! Erg vast zittende bout of moer. Een te korte hevel, een matig passende (steek-)sleutel, een sleutel die niet goed op de boutkop zit, veel kracht en een schampende sleutel heeft vrijwel altijd heel veel auw aan je hand als gevolg. Bij boren of slijpen het onderdeel met de hand tegenhouden. Klinkt ongelooflijk dom, is het ook, maar de EHBO-post om de hoek weet uit ervaring dat het nog veelvuldig gebeurt. Net als lange haren in combinatie met een boor­ machine. Oor- en oogbescherming als overbodige luxe beschouwen. Met een schroevendraaier je hand perforeren, met de slijptol de knie ‘bijslijpen’, een motorblok op je in gympies gestoken voeten laten vallen: allemaal bijzonder pijnlijk, maar doorgaans te repareren. Met vonken of splinters het licht uit de ogen halen, heeft ech­ ter vaak blijvende consequenties, zet daarom altijd een veiligheidsbril op. Dat geldt ook voor gehoorbescherming. Wat zegt u? Improvisatie bij het monteren van een veer om een schokdemper. Nee, het is echt geen goed idee om bij werkzaamheden aan de schokdem­ per of voorvork je heil te zoeken in lijmtangen, schroevendraaiers, bandenlichters of een koe­ voet. Het is bijzonder indrukwekkend om te zien hoeveel dynamiek zo’n plotseling volledig ontspannen veer heeft. Proberen de trekveer van bijvoorbeeld uitlaat of zijstandaard met een tang op zijn plek te krijgen. Wonderbaarlijk hoe ver zo’n veer kan wegschieten. Of hoe lelijk hij in je hand of vin­ gers kan haken! Ketting smeren met lopende motor, met de motor op de middenbok. Het lijkt zo makkelijk: motor starten in de eerste versnelling, achter­ wiel laten draaien en spuiten maar. Vingers, mouwen of lange haren draaien echter graag een rondje mee. Veiligheid Zie gezondheid, echter iets uitgebreid. Na het uit- en inbouwen van wielen voor de eer­ ste rit vergeten de remmen weer ‘op te pompen’ zodat de remblokken weer strak aanliggen. Toegegeven, kun je ook nog voor de eerste bocht doen. Mits genoeg ruimte. En mits het remsysteem meewerkt. Uit dezelfde serie: de remmen niet ontluchten als je het hydraulische systeem hebt los gehad. En van hetzelfde laken een pak: meteen in de eerste de beste bocht lekker plat willen gaan met nieuwe banden. Dan ga je waarschijnlijk zelfs platter dan ooit… Uit gierigheid splitpennen, borgringen of zelfborgende moeren hergebruiken. Deze fabrieksvoorschriften zijn niet altijd alleen maar gericht op extra verkoop, maar dienen soms echt een doel, want al deze borgmiddelen zijn in principe voor eenmalig gebruik. En verder De onbetwiste nummer één op ‘domme-actie-gebied’. Na controle van het oliepeil middels een handig kijkglaasje aan de rechterkant van het blok vergeten dat sommige jiffy’s aan de linkerkant vanzelf inklappen. Inbouwvolgorde vergeten. Mag graag gebeuren bij het inbouwen van wielen of reparaties aan de versnellingsbak of koppeling. Waar hoorde ook alweer dat ene pasbusje? Zou in de huidige tijd met een smart­ phone met camera eigenlijk geen issue meer mogen zijn. De ruimte rondom de bougie niet goed schoonmaken vóór bougie-demontage. Is eigenlijk ook niet nodig, want na het uitdraaien van de bougie is alle modder en troep toch vanzelf verdwenen. Waarheen eigenlijk? Gereedschap of kleine onderdelen kwijtraken. Bijvoorbeeld de pas­ bussen bij een bandenwissel. Nu zul je deze flater in de regel nog wel ontdekken bij de montage, maar het verloren moertje bij het sleute­ len aan je motorblok kan desastreuze gevolgen hebben, als het zich onderweg toch ergens tussen weet te nestelen. Bij reparaties aan de voorvork de werkvolgorde vergeten. Bijvoor­ beeld omdat je eerst de borgboutjes in de voorvork vastdraait en daarna pas de voorasmoer, zodat de vorkpoten naar binnen worden getrokken en onder spanning staan. Dan veert zelfs zo’n edele Öhlins niet goed meer. Bij het verwarmen van metalen delen (om vaste schroeven of lager­ bussen te lossen) de rondom liggende kunststof delen vergeten. Heeft doorgaans ingrijpende vervolgreparaties tot gevolg. De ontluchting van het motorblok per ongeluk afdichten, bijvoorbeeld door een geknikte carterontluchtingsslang. Verbazingwekkend welke krachten er in het binnenste van het blok vrijkomen en hoe gemakke­ lijk pakkingen en keerringen dan kunnen gaan lekken. Verkeerde oliepeilcontrole. Geen olie zichtbaar in het peilglas aan de rechterkant, dan vullen we de boel even netjes bij. Fout, wanneer de motor op de jiffy staat, blijft het peilglas sowieso leeg. Andere veel­ gemaakte fouten: oliepeil op een verkeerd tijdstip controleren (warm/ koud, wel of niet gewacht hebben na het afzetten van het blok) of de peilstok verkeerd gebruiken (indraaien of opleggen). Kijk voor deze simpele handeling dus altijd goed in het instructieboek! Auto-olie in je motor kiepen. Kan goed gaan, maar lang niet altijd. En dan leer je uit eerste hand over het belang van speciale additieven en de invloed ervan op de natte koppeling die motoren vaak hebben, en auto’s niet. Verkeerde bandenspanningscontrole. Net van de snelweg, even tanken en meteen maar even de bandenspanning controleren. Oef, die is wat aan de hoge kant, dus maar wat lucht uit de banden laten. Niet doen, de gemelde bandenspanning geldt bij wegbanden – bij sommige racebanden is dat anders – altijd voor koude banden. Blind vertrouwen op tips van derden of op de diverse fora, in plaats van op een goed werkplaatshandboek. Vroeger weleens dat semi­ pedagogische spelletje gedaan waarbij meerdere mensen een verhaal al fluisterend van de een aan de ander moeten doorgeven? En wat er dan uiteindelijk van het originele verhaal over is? Daarom dus altijd een echte bron raadplegen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3