MotoPlus 04 | 2021

PRAKTIJK SLEUTELZONDEN 66 MOTOPLUS PRAKTIJK De juiste volgorde: waar moet het plaatje eigenlijk? En waarom heb ik nog een paar onderdelen over? Niet nodig in de huidige smartphone-tijd: maak overal foto’s van! Bij kruiskopschroeven en -schroevendraaiers het onderscheid tussen Phillips (PH) en Pozidriv (PZ) negeren. PH-schroeven zien er van bovenaf uit als een regulier kruis, de PZ-variant lijkt op een sterretje. Met de juiste schroevendraaier heb je echt veel meer grip op de schroef. Een momentsleutel misbruiken. Wie dit stukje precisiegereedschap zo snel mogelijk wil ruï­ neren, gebruikt hem het liefst ook voor het lossen van vastzittende bouten en moeren, laat ’m vaak van de werkbank vallen en draait ’m na gebruik nooit terug in de nulstand om de interne veer te ontlasten. Door hem ingesteld op een waarde op te bergen, zal de precisie snel verdwijnen. De veervoorspanning verstellen met het boord­ gereedschap. Dat gaat in de meeste gevallen net zo voorspoedig als het kloppen van slag­ room met gekookte spaghetti. Verchroomde sleutels op vastzittende moeren gebruiken. Wie dat toch wil proberen doet er goed aan om in ieder geval een veiligheidsbril op te zetten. En een EHBO-doos bij de hand te hebben, want de schilfers zijn bloedscherp. Oude pakkingen met grof gereedschap te lijf gaan. Opa’s verfkrabber kan op gevoelige pas­ vlakken van carters en deksels een kraterland­ schap van diepe krassen achterlaten. En daar helpt ook een nieuwe pakking niet meer tegen. Gereedschap niet goed onderhouden. Zo, de klus is geklaard, tijd voor een welverdiende avond voor de buis en dus trekken we snel de deur achter ons dicht. Wat leert een technicus in opleiding al op zijn eerste schooldag? Het werk is pas af wanneer de werkbank weer schoon is, en het gereedschap opgeruimd! Gereedschap uitlenen. Klinkt heel vriendelijk, maar drie keer raden welk stuk gereedschap je mist bij de volgende klus? Mechaniek Een horlogemaker die met hamer en beitel je kostbare uurwerk te lijf gaat? Daar word je niet vrolijk van. De mecha­ nica van je motorfiets vraagt om een specifieke aanpak, hieronder vind je vooral wat niét te doen. Geen acht slaan op de juiste volgorde. Het aan­ trekken van bouten of moeren op grote opper­ vlakken moet volgens een bepaalde volgorde. Het maakt bijvoorbeeld namelijk wel degelijk uit welke cilinderkopmoer als eerste wordt vast­ gedraaid. Tweede soortgelijke zonde, het aan­ trekken niet keurig in etappes doen, maar in één keer ‘all the way’. Lekkage gegarandeerd… Uit gemakzucht de te bewerken onderdelen (bijvoorbeeld om te slijpen, boren, vijlen of las­ sen) niet eerst demonteren. Een bankschroef is in vele gevallen toch wel een erg handig hulp­ middel en een honderd procent loodrecht gat boren zonder kolomboor is ook helemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Alle lagers ‘koud’ (de)monteren. Kan weliswaar functioneren, maar kan op den duur ook een erg duur grapje worden, terwijl een beetje opwarmen met een föhn voor wat uitzetting zorgt waardoor het lager er zo uit te halen is. Op een bout met fijne schroefdraad een stan­ daard moer proberen te draaien. Met wat kracht zetten lukt dat best, maar daarna zijn beide wel aan vervanging toe. Stalen bouten door chique aluminium exem­ plaren vervangen. Hierbij wordt het thema sterkteklassen volledig overschat. Elke bout is immers exact berekend qua diameter en vast­ zet-moment. Proberen een bout of moer met linkse schroef­ draad ook gewoon linksom – tegen de klok in – los te draaien. Soms wordt er linkse schroef­ draad toegepast om loslopen te voorkomen. Wees daarvoor op de hoede en laat een ver­ lengstuk of je eigen volle gewicht achterwege als het moeilijk gaat. Keerringen verkeerd ommonteren. Een keer­ ring zorgt voor een afdichting in één richting. Die functie wordt je na een verkeerde montage snel duidelijk. De ketting lekker strak spannen. Uiteraard zetten we de ketting lekker strak voor de zeker­ heid. Kan, maar bij het inveren is er echt extra kettinglengte nodig. Is deze ruimte er niet, dan hebben wiellagers en het lager van de uitgaande versnellingsbakas het zwaar te ver­ duren en leven ze niet lang meer. Tot slot natuurlijk de absolute klassieker. Geen acht slaan op het voorgeschreven aandraai­ moment van bouten en moeren. De belang­ rijkste van alle sleutelwijsheden luidt niet voor niets: na vast komt filistijnen! Elektronica Een accu, wat draden en slechts 12 Volt, wat kan hier nu eigenlijk misgaan? Nou, voldoende! De accu voor alle elektronica-gerelateerde reparaties niet of verkeerd afkoppelen. Altijd eerst de min en dan de plus loskoppelen, mon­ tage in omgekeerde volgorde. Voordeel van dit verkeerd doen: je leert meteen waar de zekerin­ gen verstopt zitten en, als je echt ‘geluk’ hebt, hoeveel een nieuwe ECU kost. Voor het bijladen de accuvloeistof tot het maximum bijvullen. Kan goed gaan, kan echter ook voor een flinke rotzooi zorgen. Tijdens het laden zet accuzuur namelijk uit, waardoor de accu zal overlopen. En het accuzuur is funest voor de lak en voor kunststof delen. Ook een klassieker: roken tijdens het bijladen of de accuklemmen van de lader loshalen terwijl de stekker nog in het stopcontact zit. Bij het laden ontstaat explosief gas: dus toch nog vuurwerk dit jaar! Onderhoudsvrije accu’s openen. Vroeger of later krijg je het deksel of de doppen er best wel af. Maar dat is duidelijk niet de bedoeling. Bij een lampenwissel met vette vingers het nieuwe lampje vastpakken. Maakt niet uit, kun je zo een beetje wegvegen met een vettig doekje. Vooral bij halogeenlampen een misser, het vet brandt vast in het glas, wat de licht­ opbrengst verstoort. Chemie In de basis geldt voor alle facetten van het sleutelen dat het voortijdig ruïneren van je motor met een beetje onacht­ zaamheid zo is gebeurd. Helemaal wanneer je met chemische middelen in de weer gaat. Het listige is namelijk dat je vaak niet direct met de gevolgen van je acties wordt geconfronteerd, maar pas later. Knoeien met agressieve vloeistoffen. Iets te veel remvloeistof bijgevuld? Beetje accuzuur over het frame geknoeid? Geen probleem, poets je zo weg met een droge doek en je ziet er niets meer van. In het begin althans, na enige tijd komt de lak vanzelf los. Als je remvloeistof of accuzuur morst is spoelen met veel, heel veel water helemaal geen slecht idee. Een extra sterk borgmiddel gebruiken bij de montage van lagers en bouten. Meestal volstaat hier een gewone ‘Loctite’. In eerste instantie »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3