MotoPlus 04 | 2021

PRAKTIJK MOTOPLUS 65 EN STENEN Goedkoop is duurkoop? Soms wel inder­ daad, zie bijvoorbeeld dop 12 van een 99-delige set voor ‘slechts € 19,95’ na een iets zwaarder klusje en een staalborstel uit de 5 euro-bak na eenmalig gebruik. sint-juttemis bewaard. Maar begrijp dat bij inten­ sief gebruik zelfs het meest robuuste gereed­ schap toch een keer aan vervanging toe is. Gereedschap overbelasten. Natuurlijk past een 19mm dop via een adapter ook op een ¼ inch ratel, en als er dan ook nog een vastgeroeste moer bij komt kijken, wordt het lachen. En onnodig duur waarschijnlijk… Steek- in plaats van ringsleutels gebruiken. Ooit kom je er – vaak na vele rondgedraaide boutkoppen en moeren – achter dat de steek­ sleutel maar op twee plaatsen aangrijpt op het zeskant, en de ringsleutel op zes. Daarom gebruik je in principe altijd een ringsleutel; een steeksleutel gebruik je alleen als je er echt niet anders bij kunt komen, en dan bij voorkeur ook nog alleen om een moer aan de achterkant vast te houden, en niet om hem te draaien. Alternatief gebruik van gereedschap. Een ratel van een doppenset kun je inderdaad ook als hamer gebruiken en een platte schroeven­ draaier ook als beitel. Of dat de uitkomst van je werkzaamheden en de levensduur van je gereedschap ten goede komt, is een andere vraag. van de motor hebt geschroefd. Prijzig kunststof kuipwerk en onderdelen dus nooit op de grond laten liggen, want wedden dat jij er zelf of je buurtende motorvriend er vervolgens op gaat staan? Dus oliebussen altijd weer dichtdraaien en samen met de onderdelen hoog wegzetten en -leggen. De nieuwe spullen al vroeg uitpakken en ruim- schoots over de werkbank verdelen. Tussen alle oude onderdelen uiteraard, zodat je later niet meer weet wat ook alweer oud en wat nieuw is. En wat eigenlijk bij elkaar hoort. Brandbescherming niet serieus nemen. Het mag wat sneu klinken, maar volgens de alge­ mene overlevering heeft de nabijheid van een werkende (!) brandblusser helemaal niets met zwakheid te maken. Het zijn echt niet enkel las­ werkzaamheden die aan een werkplaatsbrand ten grondslag kunnen liggen, ook het vonken­ staartje van een bescheiden slijptol kan al voor verhitte situaties zorgen, net als een bougie­ vonkje bij een overlopende vlotterbak. Het gereedschap Iedere fanatieke sleutelaar zal het beamen, je centen besteden aan hoog­ waardig, deugdelijk gereedschap is een zeer goede investering. ‘Ik ben maar een hobbyist en heb het spul niet zo vaak nodig!’, luidt het tegenargument? Okay, maken we even de volgende balans op: hoeveel geld bespaar je onder de streep met de aanschaf van goedkoop gereedschap ten opzichte van gedegen materiaal? En hoeveel tijd en geld kost het vervangen van dol­ gedraaide bouten, moeren, schroeven en andere gemangelde onderdelen? Bovendien lijkt het sleutelwerk bij een pro juist vaak vanzelf te gaan vanwege zijn goede gereedschap. Goedkoop gereedschap kopen. Gemiddeld of duur gereedschap is niet per se noodzakelijk, het kan best goedkoop getuige de 5 euro-bak bij de bouwmarkt. Inderdaad, wanneer je ten­ minste geen waarde hecht aan bijvoorbeeld maatvastheid, levensduur en gebruiksvriende­ lijkheid. Overleden gereedschap toch nog één keertje gebruiken. Op enig moment zet iedereen de ver­ sleten schoenen, banden of zelfs partner bij het grofvuil, maar gereedschap wordt meestal tot Ook zo’n balansact: je motor gewoon over een smalle rijplaat een busje inrijden. Er komt namelijk een moment dat je benen te kort worden voor zijdelingse steun en dat levert heel vaak extra sleutelwerk op vanwege het omvallen. De werkplaats Ook de meest chaotische techneut slaagt er weleens in om grootse sleutel­ daden te verrichten. Dat is echter meer uitzondering dan regel. Wie ooit eens de kans heeft gehad een kijkje te nemen in de werkplaats van een bekende tuner of succesvol raceteam, weet dat orde en netheid niet alleen bij de opvoeding van een kind helpen. Wat ook zeker helpt: zelfkennis brengt je veel verder dan zelf­ overschatting! Improvisatie bij het opbokken. Waarom inves­ teren in een degelijke paddockstand of voor­ vorksteun voor een bandenwissel, wanneer er ook bakstenen, kratjes, houtblokken en een autokrik voorhanden zijn? Toch zijn paddock­ stands veel goedkoper dan beschadigde kuip­ delen en afgebroken spiegels en hendels. Zelfoverschatting bij de paddockstand. Natuur­ lijk kan de doorgewinterde monteur een motor in zijn eentje opbokken met een paddockstand, maar die doet dat vaak ook meerdere keren per dag en niet slechts eenmaal per jaar. Hulp vragen is geen schande. Onbekende of oude vloeistoffen gebruiken. Het liefst uit potjes zonder etiket of label. Hmmm, dit is volgens mij nog een restje remvloeistof. Blijkt dus niet zo te zijn, maar misschien remt de motor ook wel met de tweetaktolie van de grasmaaier. Niet zekeren. De motor staat op de middenbok, niet in de versnelling en ook de voorrem is niet gezekerd met een trekbandje of stevig elastiek. En dan bij voorkeur met veel kracht en overtui­ ging de achterasmoer los of weer vast proberen te draaien. Deze act wordt helemaal leuk wan­ neer je motor ook nog op een heftafel staat. Er komt gegarandeerd beweging in de zaak, de vraag is alleen of dat op het juiste punt is! Oliebussen niet meer dichtdraaien, maar open naast je neerzetten. Hier komt zonder twijfel de Wet van Murphy om de hoek kijken: wat om kan vallen, valt ook gegarandeerd om. Dit geldt trouwens ook voor alle onderdelen die je »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3