MotoPlus 04 | 2021

PRAKTIJK SLEUTELZONDEN 64 MOTOPLUS PRAKTIJK De basis Laten we eens beginnen met de grootste fouten, die al beginnen voor er über­ haupt een greep in de gereedschapskist is gedaan. Of die menigeen meer dan eens tussendoor maakt. Onder tijdsdruk werken. Je motormaten wach­ ten, de veerboot is geboekt en de garage moet zo snel mogelijk weer leeg. De beste ingre­ diënten om jezelf ervan te verzekeren dat het niet alleen langer gaat duren, maar ook duur­ der wordt. Ongeconcentreerd werken. De GSM ringelt, de hond wil aandacht en de kinderen zeuren. Resultaat: zie boven. Onvoorbereid beginnen met sleutelen. Waar is de handleiding? Welke onderdelen en gereed­ schap heb ik nodig? In welke volgorde moet ik eigenlijk werken? Is toch essentieel, er is immers een gegronde reden dat bouwvakkers nooit beginnen met het dak van een huis. Bij onderhoud of reparatiewerkzaamheden niet alle benodigde onderdelen en vloeistoffen bij de hand hebben. Dit gebeurt altijd laat op zaterdagmiddag of op zondag, in ieder geval juist dan wanneer er geen enkele motorzaak meer open is. Geen geduld hebben. De roestoplosser en/of kruipolie heb ik er een minuut geleden al op gespoten, en nog steeds zit er geen beweging in de moer. Prutsspul dus! Nee hoor, denk sim­ pelweg aan de volgende sleutelwijsheid: wan­ neer je snel klaar wilt zijn, werk dan langzaam! Even tussendoor nog wat anders doen. Bedenk dat een aftapplug of het oliefilter wel degelijk een belangrijke functie hebben en deze niet vervullen wanneer ze maar even losjes met de hand zijn gemonteerd. Of simpelweg vergeten na het aftappen de nieuwe motorolie bij te vullen, omdat je dat later wel een keer ging doen. Uit ervaring weten we dat een Suzuki DR800Z-motorblok zonder motorolie nog pre­ cies veertien minuten loopt. Improvisatie bij het inladen van een motor in een busje of op een aanhanger. Het is een misverstand dat iedere plank als oprijplaat kan dienen. De lengte van de rijplaat heeft ook grote invloed op de hoek tussen rijplaat en laadruimte: een te korte rijplaat vraagt veel duwkracht en de motor zal waarschijnlijk halverwege aan de grond lopen, en dan nauwe­ lijks in balans te houden zijn. Natuurlijk geeft het veel voldoening wanneer je het motoronderhoud of een technisch probleem helemaal zonder hulp zelf oplost. Alleen kan dit ‘door schade en schande wijs worden-principe’ bij het sleutelen aan je motorfiets soms aardig in de financiële papieren lopen. Daarom op de volgende pagina’s de grootste sleutel­ zonden op een rij, zodat je ze niet meer hoeft te maken. Een ezel stoot zich immers… | Tekst: Klaus Herder; Foto’s: MPS, archief, Ruskop-stock, Schermer, Waldhauer | OVER EZELS

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3