MotoPlus 04 | 2021

INTERVIEW MOTOPLUS 63 Hoe belangrijk is het A1-rijbewijs daarbij, aan­ gezien die regels ook nogal verschillen van land tot land? Sander Velthuizen: “Als Moteo weten we als geen ander hoe belangrijk het A1-rijbewijs is. In België is de 125cc juist daar­ door bijvoorbeeld erg groot, de 125’s vormen één derde van de motormarkt. De EU mag dan qua wetgeving één lijken, maar is dat in de praktijk natuurlijk absoluut niet, omdat elk land weer zijn eigen invulling aan die EU-wetten kan geven. In veel omringende landen kun je met een autorijbewijs na een beperkte oplei­ ding ook een A1-rijbewijs krijgen om met een 125cc op stap te mogen. In Nederland hebben we dat niet, daar gelden voor een A1-rijbewijs in feite dezelfde regels als voor een A2 of volledig A. Sterker nog: na het A1-rijbewijs moet je twee jaar later gewoon weer opnieuw afrijden om de stap naar de zwaardere A2 te maken. En nog een keer voor als je volledig A wilt hebben. Of je wacht natuurlijk tot je 24 bent, om dan in één keer af te rijden voor volledig A. Maar door die zware rijbewijseisen mis je als automobilist toch de mogelijkheid om in de stad of voor woon-werkverkeer voor zo’n lichte motorfiets te kiezen om files en parkeer­ problemen te mijden.” Filip Menschaert: “Omdat wij in zes landen actief zijn, zien wij trouwens ook vaak als geen ander wat de gevolgen zijn van een wets­ wijziging in een bepaald land. Frankrijk heeft bijvoorbeeld jarenlang een 78,2 kW (106 pk) vermogensgrens gehad. Vanwege de grootte van die Franse markt hadden alle Japanse mer­ ken dus speciale geknepen ‘Frankrijk-modellen’. Ook Suzuki had die, en die geknepen modellen deden het ook in België juist erg goed, omdat daar weer een hoge fiscale inschrijvingstax geldt die gerelateerd is aan het motorvermo­ gen. Door te kiezen voor een geknepen model, hoefde je in bepaalde gevallen geen 2.500 euro maar slechts 123 euro belasting te betalen. Tot­ dat Frankrijk dus van die vermogensbegrenzing afstapte, met als gevolg dat dezelfde motorfiets in België plots bijna 2.500 euro duurder werd! Zo zie je maar hoe dergelijke wetswijzigingen soms door kunnen werken, want geen enkel merk gaat alleen voor België speciaal geknepen modellen leveren. Zoiets heeft dan dus een enorme impact en moet je goed opvolgen om niet verrast te worden!” Wat voor alle landen momenteel overigens gelijk is, is de vermeende geluidsoverlast van motorfietsen. Niet alleen in Nederland wordt daar tegen geageerd, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk zijn al maatregelen genomen. Menschaert: “Ja, dat is iets wat overal de kop op steekt. Het is ook van alledag, maar het lijkt wel of de mensen op dit moment min­ der van elkaar kunnen hebben. We leven in onze landen ook met veel mensen op een kleine oppervlakte, dan dien je elkaar te respecteren en ook de ruimte te geven, anders zal er wet­ geving komen. We moeten als branche zeker meedenken als het gaat om het geluid van motorfietsen. Originele motoren zijn nu Euro5-goedgekeurd, maar ook de aftermarket-uitlaten moeten aan strenge eisen voldoen, dus daar zit het probleem niet. We moeten de excessen uit­ bannen, anders geven we onze tegenstanders juist munitie om op de motorrijders te schieten. Tenslotte komen we met respect voor de mede­ mens gewoon het verst!” n Sander Velthuizen: “Benelli is niet zomaar het zoveelste kleine merk dat in China geproduceerd wordt, hier zit enorm veel achter”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3