MotoPlus 04 | 2021

62 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW FILIP MENSCHAERT EN SANDER VELTHUIZEN, MOTEO NEDERLAND Nederland best lastig gaat worden om voet aan de grond te krijgen. Want hoewel de markt tegenwoordig wel wat verschuift, tellen in ons land nog steeds de cc’s. Toen ik drie jaar geleden bij een dealer binnenstapte met mijn Benelli’s, stond ik bij wijze van spreken al met 3-0 achter en het was best lastig het nieuwe merk in de showrooms te krijgen. Maar het is wel een merk met groeiperspectief, ook voor dealers. Gelukkig werd dat opgepikt en met modellen als de TRK, de 752S en de 800 Leoncino gaat de ontwikke­ ling nu erg snel. Opeens kloppen motorzaken juist bij ons aan omdat ze graag wat met Benelli willen gaan doen. Het merk heeft ook een enorme slagkracht, vergis je niet. De merknaam stamt al uit 1911, waarmee het dus een enorme historie heeft. De van oorsprong Italiaanse naam werd in 2005 overgenomen door het Chi­ nese QG, een heuse gigant die bijvoorbeeld ook voor 30% eigenaar is van Geely, de fabrikant die de moderne Volvo’s produceert. QG produceert trouwens ook voor Harley-Davidson en andere motormerken. Na de aankoop in 2005 bleef het door de economische crisis van 2008 en 2009 tot 2015 stil rond Benelli, alvorens het merk opnieuw werd gelanceerd. Er zit bij QG enorm veel technologie en productiekennis. Ook de snelheid van de ontwikkeling van nieuwe modellen is enorm, waarbij ze nauw samenwer­ ken met hun R&D-centrum in Italië. Benelli is dus niet zomaar het zoveelste kleine merk dat in China wordt geproduceerd, hier zit enorm veel achter en alle grote spelers in de motorwereld beseffen dat ook. Wij zijn als Moteo ook zeer tevreden over de ontwikkeling en over de stap­ pen die in een paar jaar zijn gezet. Ook weten wij wat er de komende jaren zit aan te komen aan nieuwe Benelli-modellen: de aanstaande TRK800 en Leoncino 800 zijn natuurlijk machi­ nes die in Nederland zeker zullen aanslaan.” Filip Menschaert: “Moteo is een heel veel­ zijdig bedrijf, waarbij elk land weer zijn bijzon­ derheden heeft qua afzet van gemotoriseerde tweewielers. Ik zeg weleens dat wij in elk land op een andere snelheid opereren. Nederland is voor ons nog steeds erg 50cc-georiënteerd; de 125cc scooters spelen hier eigenlijk geen rol. Maar met Benelli krijgen we nu wel vaste voet aan de grond in de motorbranche. En dat wordt alleen maar meer als we in de nabije toekomst ook 800cc motoren gaan leveren. In België zijn we groot met Suzuki, maar doen we ook heel veel 125cc scooters, net als in Frankrijk. Die laatste markt is enorm: daar wor­ den 180.000 motorfietsen en scooters per jaar verkocht en de 125 cc-markt is ook daar heel erg groot. Daar is SYM onze vaandeldrager, het merk is in dat segment na Piaggio ook marktleider, dus je praat al snel over duizenden en duizenden scooters. SYM maakt ook een mooie ontwikkeling door en levert tegen­ woordig naast de bromscooters ook zeven 125cc scooters en drie fraaie 300cc motor­ scooters. Plus natuurlijk het nieuwe topmodel, de Maxsym 500. Dat is een hele fraaie zware motorscooter. Op scootergebied dekken we dus de hele markt af, en met Benelli loopt dat dan mooi over naar de echte motorfietsen. Het merk Peugeot heeft niets meer met de auto’s te maken, want de tweewielertak van dat Franse merk valt tegenwoordig onder het Indiase Mahindra. Peugeot is vooral groot in 50 cc en 125 cc, maar voor Nederland is de Metropolis driewiel-scooter juist weer belangrijk. Dat is de tegenhanger van de Piaggio MP3, waarbij onze Metropolis voor 2021 helemaal vernieuwd is, met onder meer een 400cc motorblok en het I-Connect systeem waarmee je je smartphone kunt koppelen met het dashboard, bijvoor­ beeld voor de navigatie. Tot voor kort hadden we dus Derbi nog als vierde merk, maar aangezien die geen model­ len met Euro5-goedkeuring leveren gaan we stoppen met die import. Daarvoor in de plaats komen vijf nieuwe Super Soco elektri­ sche scooters. Dit zijn geen naar elektrisch omgebouwde benzine-scooters, maar elektrisch aangedreven vanuit de basis. Met dus bijvoorbeeld een in het achterwiel geïntegreerde elek­ tromotor. Voor de zwaardere motoren zien wij elektrisch nog niet als alternatief, maar juist als alterna­ tief voor de vele 50cc en 125cc scooters die wij leveren gaat elek­ trisch zonder twij­ fel een grote rol spelen. Onze scooter­ dealers krijgen steeds meer vragen in die richting, en die kunnen we met dit nieuwe merk dus prima bedienen. Als serieuze speler in de scootermarkt kun je gewoonweg niet om elektrisch heen, dat moet je op dit moment in je programma Filip Menschaert: “Aziatische merken willen graag voet aan de grond krijgen in Europa, want dat is goed voor het imago en voor de verkoopcijfers in Azië zelf” hebben, ook om je huidige klanten en je dealers aan je te binden. Gelukkig heeft Moteo als bedrijf ook de power om in zo’n geval snel te handelen en in te springen op zo’n vraag uit de markt.” Op papier is Europa één markt, maar als leve­ rancier in zes landen weet Moteo natuurlijk dat elk land zijn eigen behoefte en eigen wettelijke regels kent. Filip Menschaert: “Hoewel we één Europa zijn, verschillen de regeltjes en gebrui­ ken per land behoorlijk van elkaar. Dat maakt het voor een grote mondiale fabrikant als SYM heel lastig, maar voor ons juist heel boeiend. Want hoewel Europa als markt ongelooflijk gefragmenteerd is voor de grote Aziatische producenten, zijn ze er wel allemaal in geïnte­ resseerd. Als je als Aziatisch merk voet aan de grond krijgt in Europa, is dat heel erg goed voor je imago en je verkoopcijfers in Azië zelf. Europa wordt toch een beetje gezien als de referentie, dus als je daar succesvol bent, dan kun je als Aziatisch merk niet meer stuk. Daarom zijn die merken ook zo geïnteresseerd in onze markt. Niet vanwege de aantallen, maar wel omdat wij voor hen toch de benchmark zijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3