MotoPlus 04 | 2021

ROADBOOK-TOUR ZEEUWS-VLAANDEREN 58 MOTOPLUS ROADBOOK-TOUR Er kleeft een beetje mystiek aan Zeeuws-Vlaanderen. Waarom, geen idee – misschien wel omdat dit meest zuidwestelijke deel van ons land tot 2003 vanuit Nederland enkel via de veerdienst bereikbaar was. Het ligt kortom niet naast de deur, ook het iets hoger, op Zuid-Beveland gelegen startpunt bij de McDonald’s in Goes niet. Maar het gaat uiteindelijk om de reis en niet om de bestemming, is het niet? In Goes begint ook de spoorlijn naar Borsele, waar tegenwoordig een stoomtrein rijdt. De route loopt langs het fraaie stationnetje van Hoedekenskerke, vanaf daar rijdt de trein nog door naar het eindpunt Oudelande. Het spoor richting Borsele is niet meer geschikt om te berijden. Vlak bij Vlissingen gaat de route een stukje over de N62, waar je door de Westerscheldetunnel gaat. Met 6,6 kilometer is dit de langste tunnel van Nederland, waarbij er voor motoren overi- gens een toltarief van € 2,50 wordt gehanteerd. Aansluitend gaat het verder en krijgt de dag een klein beetje een internationaal karakter. We passeren de grens met België en in het plaatsje Watervliet vind je het eerste MotoPlusPunt van vandaag bij café ’t Dorpshart. Vanaf het buurtschap Maagd van Gent rij je een hele tijd echt over de grens met Neder­ land. De grens ligt midden op de weg, of net achter de bebouwing aan de linkerkant van de weg. Op diverse plekken zie je bordjes met de waarschuwing ‘verkeerskussen’. Die borden zijn zeker geen overbodige luxe, want het zijn flinke jongens, de gemene drempels die hier het asfalt ‘opleuken’. Ook rij je regelmatig over wildroosters en bestaat er een gerede kans dat er schapen op de weg staan. In Hulst is het tweede MotoPlusPunt van de route: Brasserie Oud Hulst. Omdat deze locatie niet elke dag open is, is er verderop in de route nog een derde MotoPlusPunt opgenomen. We zitten weliswaar nog middenin de meteorologische winter, maar toch is het alweer tijd voor de eerste Roadbook-tour van het jaar. En die voert grotendeels door misschien wel de meest toeristische provincie van Nederland, die tegelijkertijd door motorrijders vaak wordt overgeslagen: Zeeland! Op naar de achtertuin van Bløf! | Tekst en foto’s: Carl Hendrix en Jan Klein Wolterink | DE GRENS OPZOEKEN Vandaag de dag is station Hoedekens­ kerke het eindpunt voor de stoomtrein­ verbinding tussen Goes en Borsele. Even voor die derde stop rij je langs de Hed­ wigepolder. Dit gebied is onteigend en alle woningen zijn gesloopt, zodat het gebied onder water kan worden gezet als natuur­ compensatie. En dan zoals beloofd het derde MotoPlusPunt van vandaag, dat zich in een heel bijzonder dorp bevindt: Doel. Er zijn plannen voor de uitbreiding van de Antwerpse haven op deze plek. Bijna alle woningen in dit dorp zijn opgekocht en staan leeg, waardoor het een spookachtige plek is geworden. Het uitzicht op de plaatselijke kerncentrale maakt het lugubere beeld alleen maar sterker. Bij de ingang van het dorp staat een barrière, maar met de motor kun je er echter gewoon langs. In de molen aan de Schelde bevindt zich vervolgens het derde MotoPlusPunt, dat overi- gens enkel op zaterdag, zondag, maandag en dinsdag geopend is. Kort na De Molen in Doel gaan we via de Lief- kenshoektunnel onder de Schelde door. Ook dit is een toltunnel, dus houd geld of creditcard bij de hand. Het groene grensgebied heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de bedrijvigheid van het Antwerpse havengebied, een indruk- wekkend schouwspel. Na het passeren van de grens tussen Zandvliet en Leemberg wordt het gelukkig weer wat groener, niet veel later dient zich in Hoogerheide alweer het einde van deze bijna 170 kilometer lange tocht aan. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3