MotoPlus 04 | 2021

BALKAN REIZEN REIZEN MOTOPLUS 55 Eindelijk: de grens met Montenegro. Even snel de douaneformaliteiten afhandelen en al snel rijden we langs het enige Middellandse Zee- fjord landinwaarts. Natuurlijk is de Baai van Kotor geen echt fjord, maar de 1.700 meter hoge bergen rondom de baai creëren wel die illusie. Wat geen illusie is, is het weer. Net als eerder in Kroatië heeft een dik, loodgrijs wolkendek zich samengepakt boven de Mon­ tenegrijnse bergen. Volgepompt met de hitte langs de kust kunnen we een buitje momenteel echter best baas. Wat je je toch schromelijk kunt vergissen soms! Haarspeldbochten spekken de piste op weg richting de hoogvlakte van Nikšić. Weides en wegen zijn gedrenkt in de matte glans van een lagedrukgebied, dat zich vanuit Schotland een weg naar hier heeft gebaand. De regen komt al snel naar beneden, uiteraard begint het eerst in het kruis te lekken en pas wanneer we echt helemaal tot op het bot zijn natgeregend, houdt Pluvius het voor gezien. Op zich wel prettig, want een wilde pasweg voert ons ver­ der de Tara-kloof in, Europa’s langste en diepste kloof, en ieder beetje extra grip is daarom best welkom. Wanneer de schemering inzet, dient zich een camping aan. Enigszins sceptisch zet­ ten we de motoren bij de receptie op de jiffy. Een georganiseerde campergroep houdt met hun koelkastgekleurde voertuigen de complete weide bezet. De eigenaar, een robuuste man van middelbare leeftijd, weet echter hoe hij ons het beste kan benaderen. “Kom binnen, hier is het warm en kunnen jullie meteen wat van mijn zelfgestookte slivovitsj (pruimenbrande­ wijn red.) proberen.”Die uitnodiging is niet aan dovemansoren gericht! Het ligt vast niet aan de naweeën van de slivovitsj dat, ondanks het Schotse weer, de tocht door de Tara-kloof de andere dag tot een waar feest explodeert. De climax wordt gevormd door de adembenemend mooie Durdevića-brug. In veel andere Europese lan­ den was de duizelingwekkend hoge constructie waarschijnlijk allang afgesloten, maar hier niet. Veel beton is er al afgebrokkeld, maar waarom zou iets dat gisteren nog goed functioneerde dat vandaag niet meer doen? Onwillekeurig denk ik daarbij even aan de koppeling van mijn De vestingmuur van Ston is de langste van heel Europa. Wildkamperen toegestaan: de Adriatische kust biedt veel lommerrijke overnachtingsmogelijkheden. In een onderhoudende parallelvlucht veroveren we de prachtige wegen van Montenegro. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3