MotoPlus 04 | 2021
Elk groot merk is zijn verhaal in een garage begonnen. Het was in 1911, in de «Garage Benelli», dat de zes broers Benelli, Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filippo, Domenico en Tonino hun eigen reserveonderdelen voor reparatie en productie van motorfietsen ontwikkelden. De «Velomotore» werd geboren in 1921. Deze 75 cc tweetakt een cilinder werd op een fietsframe gemonteerd. Het volgende jaar was het de 98 cm³ «Motoleggera» die onmiddellijk voor opschudding zorgde. Legendarische coureurs hebben gereden op Benelli-motorfietsen zoals Tonino, Ambrosini, Grassetti maar ook Saarinen, Hailwood of Carruthers. Pas aan het einde van de jaren 60 werd de laatste motorfiets van dit familiebedrijf onthuld: de Tornado 650. In 1972 wordt het bedrijf opgekocht door de Argentijnse ondernemer Alejandro De Tomaso. Onder zijn bewind wordt een nieuwe, moderne fabriek gebouwd en ook het modelgamma wordt hernieuwd en uitgebreid met multi-cilinders en een prestigieuze 750cc zescilinder (de eerste zescilinder die in serie geproduceerd en voor het grote publiek te koop was.) In 2001 begon de productie van de Tornado Limited Edition, er volgen meerdere ambitieuze projecten, scooters en zelfs sportmotoren: de Tornado 900cc driecilinder, die zal deelnemen aan het WSBK, en de TnT 1130cc. Vandaag de dag maakt het Italiaanse merk deel uit van de Chinese groep Qianjiang (QJ), die elk jaar meer dan 1,2 miljoen tweewielers produceert. De #1 van Italië Leoncino & leoncino trail TRK & TRK x A2 A2 Rijklaarprijs Leoncino: € 7.099 Rijklaarprijs Leoncino Trail: € 7.599 Rijklaarprijs TRK 502: € 7.499,- Rijklaarprijs TRK 502 X: € 8.099,-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3