MotoPlus 04 | 2021

DUURTEST MOTOPLUS 33 km 50000 49 000 48 000 47000 46 000 45000 44 000 43000 42000 41000 40 000 39 000 38 000 37000 36 000 35000 34 000 33000 32000 31000 30 000 29 000 28 000 27000 26 000 25000 24 000 23000 22000 21000 20 000 19 000 18 000 17000 16 000 15000 14 000 13000 12000 11000 10 000 9000 8000 7000 6000 5000 4000 3000 2000 1000 Stoeprand versus aluminium deksel: 1-0. 21.520 km Modeljaar: 2019 Begin test: november 2019 Laatste bijdrage logboek: verbruiksweergave wijkt naar boven toe af, remblokken achter versleten. Op de planning: lekker door­ gaan zo. 52.170 Modeljaar: 2019 Begin test: april 2019 Laatste bijdrage logboek: de 50.000-beurt was niet heel duur. Kort daarna ontstond schade door een onoplettende automobilist. Op de planning: misschien toch valbeugels monteren? BMW R1250GS YAMAHA TÉNÉRÉ 700 100.000 km MET BLAUWE TWINS NAAR DE ORANJE Met onze BMW- en Yamaha-duurtestmachines reisden we naar het hoofdkwartier van KTM in Mattighofen voor een afspraak. De grootste zorg daarbij was niet of de Ténéré 700 in het spoor van de GS kon blijven, maar of we met deze blauwe brigade wel op het oranje hof mochten komen. Tweemaal ja! Dat de Yamaha Ténéré 700 zijn duurtest- taak probleemloos en haast onopvallend verricht, daar is iedereen bij ons op de redactie wel van overtuigd. Niet voor niets voerde zustermodel MT-07 onze duurtest-ranglijst lange tijd aan. Het gaat zelfs zo onopvallend dat we laatst bijna een onderhoudsbeurt vergaten. Net op tijd constateerden we dat de remblokken achter nagenoeg versleten waren en dat de 20.000-beurt op de agenda stond. Met net geen € 370,- bleven de kosten gelukkig binnen de perken. We vervingen de remblokken trouwens voor een setje niet-originele, maar deze vertonen bij stevig aanspreken al snel fading-verschijn- selen. Binnenkort vervangen we ze dus weer voor een originele set. Ergerlijker was wat een van onze redacteuren met de BMW R1250GS meemaakte. Toen hij na een boodschap terugliep naar de langs een stoeprand geparkeerde BMW, stond de boxer weliswaar nog steeds rechtop maar lag er onder de GS een forse en door de inmiddels aanwezige brandweer toe­ gedekte plas olie. Wat was er gebeurd? Volgens ooggetuigen was een automobi­ list tijdens het parkeren tegen de BMW aan gereden, waarna deze naar rechts overhelde en met de rechter cilinderkop- deksel hard de stoeprand raakte. Dat was te veel van het goede voor het deksel, dat barstte. De veroorzaker van de schade had zich helaas snel uit de voeten gemaakt. En zo kon het gebeuren dat de GS een paar dagen na de 50.000-beurt (€ 185,45) weer bij de dealer stond. Maar afgezien van dit ongemak draait de boxer uiterst betrouw­ baar zijn kilometers. BMW S1000RR Royal Enfield Interceptor 650 Moto Guzzi V85 TT Indian FTR1200R Kilometerstand 16.620 km 32.870 km 32.100 km 6.900 (+8.820) km Modeljaar 2019 2019 2019 2019 Begin test december 2019 maart 2019 mei 2019 oktober 2019 Laatste melding Beschadigd carterdeksel vervangen (€ 525,36). De 30.000-beurt was met € 617,15 niet heel goedkoop, maar dat lag deels ook aan de prijzige remblokken voor. Verder draaft de Enfield dapper door. Het is vrij rustig rond de Guzzi. Er zit nu een complete reisuitrusting op. Kou en FTR gaan niet heel goed samen. De koude start is dan een avontuur. Op de planning Beter opletten bij een al te hobbelige ondergrond. Dapper blijven draven! Hopen dat we weer vrij mogen reizen. De 16.000-beurt. Met nieuwe mapping? UPDATE DUURTESTPARK DUURTEST Overige duurtestmotoren

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3