MotoPlus 04 | 2021
30 MOTOPLUS TECHNIEK EINDRAPPORT MOTORBLOK NA 50.000 KM Compressiemeting Slijtage Cilinderkoppen: de klepzittingen en –geleiders zijn mooi binnen de maat. Alle kleppen dichten af. Nokkenassen en –lagers zien eruit als nieuw. Cilinders en zuigers: in zeer goede staat, deels zijn de hoonsporen nog te zien. De zuigerspeling zit nog binnen de fabricagetolerantie. Alleen de slot speling van de bovenste zuigerveer is iets buiten de maat. Krukas en drijfstangen: hoofdlagers en drijfstanglagers vertonen normale loopsporen, de kruktappen hebben de afstand zonder slijtage doorstaan. De drijfstanglagerspeling ligt binnen de bedrijfstolerantie. De hoofdlager speling zit aan de bovengrens daarvan respectievelijk licht eroverheen, maar dat had geen invloed op het functioneren en het had nog vele duizenden kilometers meegekund. De drijfstangogen en zuigerpennen vertonen niks opvallends. Oliepomp: heeft alleen de gebruikelijke groeven en is in zeer goede staat. Transmissie: in zeer goede staat. Geen pitting op de versnellingsbaktand- wielen, geen afgeronde schakelklauwen. Schakelwals in vlekkeloze staat, lichte loopsporen op één schakelvork. Koppeling: trommel en korf niet ingeslagen, stalen platen vlak, frictieplaten zitten dicht tegen de slijtagelimiet aan, koppelingsveren zitten qua lengte onder de slijtagelimiet (dus ‘versleten’). Frame en vering: in goede staat, op de sterk gecorrodeerde uitlaatbochten na. goede afwerking. Hij heeft zijn rijders nooit in de steek gelaten en hij is ook nog eens vrien delijk voor je portemonnee. Veel rijplezier voor je geld, dat is het resumé na 50.000 kilometer. Daarmee verovert de Shiver 900 een verdiende plek in de top 10 van de duurtestranglijst. Het is dan ook jammer dat de Shiver nooit een groot verkoopsucces is geworden. Dat had hij zeker verdiend. De ironie van het lot is namelijk: de lauweren komen postuum. Met het einde van de duurtest eindigt ook de aanwezigheid van de Shiver in het modellenprogramma. Een plaats die hij sinds 2007 innam, eerst als 750 en sinds 2017 als 900. Binnenkort zou de kakel verse Tuono 660 zijn plaats weleens kunnen gaan innemen, met soortgelijke prestaties. Die 660cc-paralleltwin treedt dan wel in grote voet sporen. Hiermee verdwijnt er in de categorie middenklasse-nakeds weer een heerlijke ‘echte’ V-twin van het toneel. Deze complexe en dure motorconstructie lijkt onder de druk van homo logatie-eisen enerzijds en de accountants op de fabrieken anderzijds langzaam uit te sterven. Wie nog een Shiver kan bemachtigen of er al eentje heeft, die heeft daarmee een betrouw bare ‘roadster’ voor alledag die veel rijplezier geeft en die je niet op elke straathoek tegen komt. Mocht je nog interesse hebben, dan moet je snel zijn, de laatste exemplaren staan nog bij de dealers. n Koppelingsveren vrije lengte Frictieplaten koppeling, dikte Stalen platen koppeling Nokkenhoogte uitlaat Nokkenhoogte inlaat Zuigerpenspeling Klepgeleiderspeling uitlaat Klepgeleiderspeling inlaat Drijfstanglagers radiale speling Zuigerveren slotspeling tweede compressieveer Zuigerveren slotspeling bovenste compressieveer Krukas hoofdlagerspeling Zuigerspeling Inbouwtolerantie Bedrijfstolerantie Versleten Gemeten maat De nokkenassen en hun lagers vertonen praktisch geen slijtage. Op de lagers zie je zelfs nog gedeelte lijk de bewerkingssporen. ...werd de Shiver graag en vaak ingezet voor langere vakantiereizen. De lichte daling na 50.000 km (rechts) mag geen naam hebben.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3