MotoPlus 04 | 2021
DUURTEST APRILIA SHIVER 900 TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 29 KOSTEN EN ONDERHOUD Rijkosten over 50.000 km 9,6 liter olie à € 14,43 € 138,53 3 oliefilters à € 16,45 € 49,35 4 luchtfilters à € 33,23 € 132,92 4 bougies à € 20,66 € 82,64 1 set remblokken achter à € 23,45 € 23,45 2 sets remblokken voor à € 39,24 € 78,48 Remvloeistof € 2,57 Koelvloeistof € 31,91 Voorvorkolie € 16,30 Kleine onderdelen, smeermiddelen € 20,81 Pakkingen € 136,53 Kettingset € 262,70 Beurten en reparaties (arbeidsloon) € 919,10 Banden (incl. montage, balanceren en afvoer) € 1.306,91 Benzine € 3.424,51 Totale kosten € 6.626,71 Rijkosten per kilometer (zonder afschrijving) 13,3 cent Onderhoud en reparaties Kilometerstand Banden vervangen (Michelin Pilot Power 2CT) 7.400 Banden vervangen (Pirelli Angel GT) 13.600 Remschijven en –blokken voor en balhoofdlagers vervangen (garantie) 20.240 Remblokken voor vervangen door gesinterde blokken 21.286 Lithium-ion accu gemonteerd 21.286 Banden vervangen (Pirelli Angel GT) 26.757 Banden vervangen (Dunlop Roadsmart III) 33.600 Parkeerlicht defect, vervangen 36.300 Koppelingsschakelaar defect, vervangen 38.539 Remblokken voor vervangen 40.372 Ketting en tandwielen vervangen 40.840 Banden vervangen (Vredestein Centauro ST) 41.500 Pakking achterste uitlaatbocht vervangen 45.868 Lambda-sonde vervangen (garantie) 45.868 Aprilia neemt stelling …tegen de defecte USB-stekkers. Er was een serie stek kers waarbij er water kon binnendringen. Inmiddels gebruiken we stekkers met een betere afdichting, waarbij dit probleem niet meer optreedt, zoals de derde stekker en die op de duurtest Moto Guzzi V85TT ook laten zien. …tegen de lekke uitlaatbochtpakking. Er zijn ons geen verdere gevallen bekend, maar gezien de kilometer stand kan zoiets weleens voorkomen. …tegen de permanent piepende remmen. De oorzaak kan liggen in de combinatie van schijven en blokken, met organische remblokken treedt dit verschijnsel duidelijk minder op. Ook de stijfheid van het voorwiel speelt een rol. Vanwege de remkracht heb ben we echter voor deze blokken gekozen. Bij andere modellen hebben we de vorm en daarmee de trillingseigenschappen van het voorwiel verbeterd. Vanuit het oogpunt van comfort is het piepen zeker een punt. Het heeft echter geen invloed op de veiligheid of het functioneren van de remmen. …tegen de soms hakerige versnellingsbak. De versnellingsbak is, zoals de duurtest heeft aangetoond, zeer robuust. Het iets zwaardere schakelen is een compromis dat we daarvoor bewust zijn aangegaan. …tegen de vroegtijdig versleten balhoofdlagers. Hier zou de oorzaak kunnen liggen in een vanaf het begin al iets te strak voorgespannen lager. Bij andere modellen hebben we later hoekkogel lagers gebruikt, die in dit opzicht hebben aangetoond robuuster te zijn. …tegen de slijtage van de koppeling. Gezien de kilometerstand valt de slijtage – die ook van de rijstijl afhangt – binnen normale grenzen, temeer daar de slijtagelimiet nog niet helemaal is bereikt. Belangrijker dan de lengte van de veren is dat de vereiste veerkracht nog voorhanden is. er slechts eentje wat lichte loopsporen. Het wat hakerige schakelen en zoeken naar de vrijstand heeft – toch ietwat verrassend – geen sporen nagelaten. De nokkenassen en hun lagers zien eruit alsof ze net uit het onderdelenmagazijn komen. En ook de rest van de vermogensbepalende onderdelen is in zeer gezonde staat, iets wat de vermogensmeting, de compressiemeting en de acceleratiemetingen vooraf al deden vermoeden. De acht kleppen dichten allemaal goed af en de klepgeleiders voldoen geheel aan de maat. Er zijn slechts minimale koolresten op de zui gerbodems en de klepschotels, wat duidt op een schone verbranding. De Shiver had op de 50.000 kilometer ook maar een halve liter olie nodig buiten de normale verversingen. Dat is een gemiddeld verbruik van 1 op 100.000, wat we wel nihil durven te noemen. De zuigerhemden, zuigerveergroeven en de loopvlakken van de cilinders verkeren allemaal in vlekkeloze staat. Beide zuigers en cilinders voldoen nog aan de inbouwmaten, zeer indruk wekkend. En de oliepomp en de drijfstang- en hoofdlagers van de krukas vertonen weliswaar lichte loopsporen en lichte groeven, maar die zijn volledig normaal bij deze kilometerstand. Ook de radiale speling van de drijfstanglagers en krukaslagers zit nog bijna volledig binnen de inbouwmaten. Onder de streep luidt dan ook de conclusie: een robuust, duurzaammotorblok – plus een De stalen koppelingsplaten zijn goed vlak en de frictieplaten zitten net onder de slijtagelimiet. Het koppelingsplaten pakket zit nog binnen de tolerantie. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3