MotoPlus 04 | 2021
TECHNIEK MOTOPLUS 27 hield het vervolgens tot het einde van de test vol. Dat laatste gold helaas ook voor het schra pen en piepen van de voorrem vlak voordat je stil stond, ondanks dat de voorremschijven bij de 20.000-beurt onder garantie werden vervangen. Het geluid, dat soms deed denken aan een stoppende goederentrein, bleef tot het eind van de test een kenmerk van de Shiver. De exacte oorzaak weten we nog steeds niet. Aprilia noemt wel wat mogelijkheden, zie het aparte kader daarover. Terug naar de kwaliteiten van de Shiver. Waar onder ook een vriendelijke omgang met je portemonnee valt. De 10.000- en 20.000-beur ten waren met 124 euro heel schappelijk en de 30.000-beurt was met een prijs van 536 euro ook acceptabel. Alleen de 40.000-beurt viel met 710 euro nogal fors uit. Daarbij was echter onder andere ook een voorvork-onderhouds beurt inbegrepen. Het gemiddelde benzine verbruik van 1 op 19,2 mag gezien worden, temeer daar je met de Shiver bij rustiger rijden of op lange afstanden ook dik boven de 1 op 20 kon halen. Dat er kort voor het einde van de test een nieuwe ketting-tandwielset nodig was, mogen we gerust voor een deel toeschrijven aan het feit dat er twee winters is doorgereden. Des te groter was de nieuwsgierigheid wat de demontage van het motorblok zou gaan laten zien. Alleen de koppeling zal er blij mee zijn geweest dat de duurtest erop zat, want het onduidelijk wordende drukpunt en vage aangrijpen leken te duiden op bijna versleten koppelingsplaten. Er was overigens eerst enige behendigheid van de werkplaatschef nodig om het motorblok uit het frame te tillen. Kabels en leidingen die in de weg zaten, sommige dingen die moeilijk bereikbaar waren; zijn voorhoofd leek steeds meer rimpels te vertonen. Toen het inwendige van de V-twin eenmaal op de werkbank was uit gestald, klaarde zijn gelaatsuitdrukking echter duidelijk op. Het vage gevoel in de koppeling zat waarschijn lijk in de koppelingsveren, die duidelijk iets aan veerkracht hebben verloren. De vrije lengte is verkort tot net voorbij de slijtagelimiet. De kop pelingskorf en de trommel daarentegen heb ben geen noemenswaardige inslagverschijnse len, de stalen koppelingsplaten vertonen geen blauwe verkleuringen en zijn ook mooi vlak. De frictieplaten zitten nog net binnen de slij tagelimiet, maar waren dus binnen afzienbare tijd ook aan vervanging toe geweest, hoewel het complete platenpakket nog net binnen de tolerantie ligt. Over de rest van het motorblok zou je echter kunnen zeggen: weer in elkaar zetten en verder rijden. De wat weerbarstige versnellingsbak: helemaal niks mee aan de hand, de tandflanken en de schakelklauwen hebben zich perfect gehouden. Van de drie schakelvorken vertoont *Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. MOTOPLUS-METINGEN Vermogensgrafiek* Prestaties meting na 2.163 km 49.554 km Acceleratie 0-100 km/uur (sec) 3,9 4,1 0-140 km/uur (sec) 6,8 7,1 0-200 km/uur (sec) 18,3 18,5 Acceleratie in zesde versnelling 60-100 km/uur (sec) 4,2 4,4 100-140 km/uur (sec) 4,7 4,9 140-180 km/uur (sec) 5,9 6,1 Gemiddeld verbruik over 50.000 km Benzine – 1 op 19,2 Olie per 1.000 km – nihil 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Aprilia Shiver 900 Eindmeting 66,5 kW (90 pk) bij 8.800 tpm 79,3 Nm bij 6.200 tpm Aprilia Shiver 900 Beginmeting 67,1 kW (91 pk) bij 8.800 tpm 81,2 Nm bij 6.300 tpm 90 85 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 60 65 70 75 80 kW pk Praktisch geen olieverbruik, een uitste kend resultaat bij de compressiemeting en acceleratiemetingen die nagenoeg op hetzelfde niveau liggen als in het begin. In feite verbaasde het ons niet dat het blok nog kerngezond is en ook op het eind nog prima meetresultaten liet zien. De margi naal lagere vermogensafgifte speelt in de praktijk geen rol. Het blok komt niet ver moeid over, het voelt net als in het begin sterk en levendig aan. Hoewel hij er op het eerste gezicht meer uitziet als een sportieve naked voor korte ritjes… De Aprilia-bak is niet de meest soepel schakelende versnellingsbak, maar wel uitgesproken robuust. De lichte loopsporen op een van de schakelvorken hebben weinig te betekenen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3