MotoPlus 04 | 2021
MV AGUSTA RUSH 1000 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 23 De tank is een kunstwerk, maar biedt tegelijkertijd goede grip. Halfhoge clip-ons zorgen voor de juiste druk op het voorwiel en een precies stuurgevoel. Onze eerste impressie tijdens het rijden is verbluffend in positieve zin, want ondanks de extreme specs rijdt de Rush 1000 verrassend neutraal. Zijn levendigheid maakt hem plezie- rig om te rijden, en zijn opwindende geluid prikkelt de zintuigen. Maar het is het soepele bochtenwerk van de Rush 1000 dat ons de wenkbrauwen doet fronsen. Plat gezegd is de Rush ‘slechts’ een Brutale 1000RR met een ander uiterlijk. Het blok, elektronica, chassis, ophanging, spoorbreedte en zithoogte zijn volgens MV identiek. Maar dat de Rush zo gehoorzaam is aan de elektronische gashen- del, kunnen we van de Brutale niet zeggen! Zelfs uit krappe bochten laat de Rush zich heel netjes op het gas nemen en tilt hij het voor- MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokken assen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, 4x Ø 50 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/4 Ah, hydraulisch bediende natte meer plaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 41 : 16. Boring x slag 79,0 x 50,9 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 13,4 : 1 Max. vermogen 153,0 kW (208 pk) bij 13.000 tpm Max. koppel 117 Nm bij 11.000 tpm RIJWIELGEDEELTE chroommolybdeen vakwerk frame met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning manueel instelbaar, in- en uitgaande demping elektronisch instelbaar, elektronische stuurdemper, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en mono schokdemper, veervoorspanning manueel instelbaar, in- en uitgaande demping elektronisch instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met radiale Brembo Stylema vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw, tractie controle, ABS. Aluminium wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 200/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.415 mm, balhoofdhoek 66,7°, naloop 97 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 845 mm, drooggewicht 186 kg, tankinhoud 16,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart/rood Prijs € 39.950,- INFO Motomondo BV, www.motomondo.nl TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA RUSH 1000 wiel zachtjes op bij het dooraccelereren. Het viercilinderblok is niet bijzonder krachtig en komt pas laat op gang, rond de 8.000 toeren per minuut. Maar vanaf hier reageert hij verfris- send spontaan, en stormt hij als een ontketend beest door tot boven de 13.000 toeren. Met de Rush over vlak asfalt vliegen is een intense ervaring. Motorrijden zonder filter, puur rijplezier. Mik op de bocht, stuur de Rush in, raak de apex en daar ga je! Maar wanneer er grotere golven of asfaltbreuken in het spel komen, komt de elektronisch instelbare vering van de Zweedse specialist Öhlins om de hoek kijken. In de perfect geasfalteerde bocht op de foto is de Rush fantastisch en nodigt hij uit om een dikke zwarte streep te trekken bij het uitkomen van de bocht. Ook de quickshifter werkt goed. Het rijplezier en de zuivere gasrespons zijn ook te danken aan de racingkit op deze test motor, met een uitlaatsysteem van SC Project en een speciale ECU. Het geluid is fantastisch, daar niet van, maar het zou nog mooier zijn als de machine wel aan de normale wette- lijke eisen zou voldoen. En MV Agusta heeft beloofd dat ook dat goed gaat komen, want de 2021-Rush wordt helemaal legaal en krijgt onder meer een normale stille uitlaat, plus een Euro5-goedkeuring. Het wordt daarmee een machine om naar uit te kijken, zeker als hij net zo functioneert als deze uitvoering met de racingkit. Die was namelijk fantastisch! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3