MotoPlus 04 | 2021

NEWSFLASH Scorpion heeft haar line-up voor 2021 uit­ gebreid met de opvolger van de EXO-510 Air. Een helm die – niet heel verrassend – tot EXO-520 Air is gebombardeerd. De 2021-Air heeft een polycarbonaat buitenschaal, een geïntegreerd zonnevizier en het zogeheten ‘Ellip-Tec’-systeem, waardoor het wisse­ len van een vizier in een handomdraai is gebeurd. Andere fijne features zijn de ‘kwikfit’ wangkussens (ideaal voor brildragers), de voorbereiding op een Bluetooth-systeem en de microratel op de kinriem. Veilig is de nieuwe EXO-520 Air ook. Scorpion laat weten dat de helm getest is volgens de nieuwe ECE-R 22.06 norm. De homologatie is echter nog in de maak. De nieuwe EXO-520 Air is er in liefst achttien kleuren en ontwerpen, waar­ onder drie effen varianten en diverse designs. Helemaal fijn is de prijs van de nieuwe Scorpion. Ondanks zijn rijke uitrusting betaal je € 199,90 voor de basiskleuren. Wie een wat fleuriger design wil hebben, is € 249,90 kwijt. Ook is de helm te voorzien van het fraai in de helm te integreren EXO-COM-communicatie­ systeem van Scorpion. Info: www.trophymotorsport.nl EXO-520 Air van Scorpion De auto- en mobiliteitssector van de Europese Unie heeft een klacht van de Facebook-actiegroep ‘Nee tegen het rijverbod voor motorrijders in Tirol’ van de hand gewezen. De leden van de actiegroep waren van mening dat het rijverbod voor motoren die sta­ tionair meer geluid produceren dan 95 dB(A) in strijd was met de Europese wetgeving. De EU-commissie ziet dat duidelijk anders en stelt dat het tijdelijk afsluiten van bepaalde routes voor motorfietsen niet onder een algemeen gebruiksverbod valt. En omdat zowel Oostenrijkse als buitenlandse motor­ rijders door de maatregel getroffen worden, wordt er geen oneerlijk onderscheid gemaakt. Daarom ziet de commissie geen reden om een procedure tegen Oostenrijk te starten wegens een inbreuk op Euro­ pese wetgeving. Het antwoord is duidelijk koren op de molen voor de Tiroolse vice-gouverneur Ingrid Felipe. Zij heeft in een reactie op het antwoord van de EU-commissie laten weten dat Tirol zal blijven streven naar een vermindering van het lawaai van motorfietsen. De weg die in Tirol is ingeslagen, zal dan ook voortgezet worden. Wat ze daarmee precies bedoelt, is niet helemaal duidelijk. Al lijkt het zeer aannemelijk dat de politica doelt op het instellen van meer geluidsverboden. ‘Verbod op te luide motoren is volgens de regels’

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3