MotoPlus 04 | 2021

NEWSFLASH 12 MOTOPLUS NEWSFL ASH BMW Motorrad blijft weg van wereldbeurzen Terwijl in 2020 zo’n beetje alle evenementen werden afgeblazen door de uitbraak van het corona­ virus, wordt er dit jaar alles aan gedaan om het leven langzaam weer terug naar het oude ‘normaal’ te brengen. Al zal dat altijd anders zijn dan voor de coronacrisis. Mocht de EICMA in 2021 bijvoor­ beeld plaatsvinden, dan zal BMW schitteren door afwezigheid. Het merk heeft, nog voor er enige duidelijkheid is over de gang van zaken rond de grote motorbeurzen, namelijk laten weten niet meer mee te doen aan de INTERMOT en EICMA. In plaats van een centrale plek met heel veel bezoekers, geeft BMW de voorkeur aan internetpresentaties en eigen evenementen. En alleen voor de motorbranche, want op autobeurzen blijft de stand van BMW wel staan. Voor de organisatoren van de INTERMOT en de EICMA is de keuze van BMW ongetwijfeld een zware klap. Of we het op de MOTORbeurs Utrecht van 2022 ook zonder BMW Motorrad moeten stellen, is nog niet bekend. BMW Motorrad Nederland laat desgevraagd weten hier nog geen beslissing over genomen te hebben. Het staat de Nederlandse afdeling in ieder geval vrij om af te wijken van de keuzes die in Berlijn gemaakt zijn. Wij hopen dan ook op een goedgevulde stand in Utrecht. Royal Enfield Himalayan FACELIFT, NIEUWE DECORS EN NAVIGATIE MOTORNIEUWS 2021 De Royal Enfield Himalayan heeft voor 2021 een fraaie opfrisbeurt gekregen. Zo is de machine nu Euro5-geschikt, heeft hij een kleine facelift gekregen en zijn er een aantal nieuwe kleurstellingen bijgekomen. De grootste ver­ nieuwing zit hem echter in het dashboard, want de avontuurlijke Enfield wordt vanaf dit jaar standaard met turn-by-turn navigatie geleverd. De Euro5-horde hebben de inge­ nieurs van Royal Enfield overigens genomen zonder in te leveren op vermogen. Dus levert de 411cc luchtgekoelde eencilinder ook dit jaar een top van 24 pk en 32 Nm. De valbeugels en het bagagerek zijn licht gewijzigd en ook het ruitje van de 2021-Himalayan heeft nu een iets andere vorm dan op de voorganger. Enfield laat verder weten dat ook het zadel enigszins is aan­ gepast om de bestuurder nog meer comfort te bieden. Stuk voor stuk fijne wijzigingen, maar zoals gezegd is de navigatie toch wel het groot­ ste nieuws. De Himalayan beschikt, net als de eerder gelanceerde Meteor 350, over de Royal Enfield Tripper: een turn-by-turn navigatie­ systeem dat gebruikmaakt van Google Maps en via de Royal Enfield App gekoppeld wordt aan de smartphone van de rijder. Verder is ook de Road Side Assistance uit­ gebreid van 2 naar 3 jaar. De prijzen voor de 2021-Himalayan beginnen bij € 6.199,- (België: € 5.399,-). Bij de kleurstellingen is er keuze uit New Granite Black, Mirage Silver, Pine Green en Lake Blue. De eerste motoren zullen naar verwachting vanaf mei leverbaar zijn. Voor meer informatie kunnen geïnteresseer­ den terecht op de website www.royalenfield-benelux.com.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3