MotoPus 03 - 2021
KTM’S SUCCES IN DE MOTOGP SPORT SPORT MOTOPLUS 93 De joker in de persoon van ex-Honda-fabriekscoureur Dani Pedrosa heeft een door slaggevende rol gespeeld in de doorontwikkeling van KTM’s MotoGP-project. bovendien voor meer druk op de voorpartij. Als een van de weinige fabrikanten testen de Oostenrijkers de werking van de vleugels zelfs onder hellingshoek in het windkanaal van Toyota in het Duitse Köln. Ook het banden management heeft zich tot een bepalende factor voor het succes ontwikkeld. De coureurs hebben ieder raceweekend tien voor- en twaalf achter-slicks in drie verschillende compounds ter beschikking. De juiste combinatie vinden voor een race is een van de pijlers onder het succes. Na drie vrije trainingen rekent een flink aantal bandentechneuten van KTM aan de hand van de staat van het loopvlak de slijtage van de banden in de race door. Dat deze gigantische materiële en personele inspanningen in de papieren lopen, zal niet verbazen. Deelname aan de MotoGP kost KTM ongeveer 40 miljoen euro op jaarbasis. Maar de impact van het kampioenschap is dan ook enorm. De uiterst professionele verslaggeving op tv is fascinerend en zorgt wereldwijd voor enorme interesse. Een platform ook waar de winnaars hun boodschap te berde brengen. Bijvoorbeeld dat je ook kunt winnen als je min- der conventionele wegen bewandelt. En dat hoeft niet eens zo heel lang te duren. n 2016 Op 16 november debuteert de RC16 met test rijder Mika Kallio tijdens de GP van Valencia. In de race valt de RC16 met een defecte sensor uit. 2017 De ontstekings- volgorde van het motorblok wijzigt van ‘Screamer’ naar ‘Big Bang’. Daardoor geeft de agressieve V4 zijn vermogen soepe- ler af. 2018 Een deel van het stalen frame wordt middels een 3D-drukgietproces vervaardigd. Deze hightech onder delen worden gemaakt bij het Oostenrijkse Pankl. 2018 De draairichting van de krukas wijzigt in ach- teruitdraaiend. Pol Espargaro pakt een derde plek in de ver regende race op Valencia. 2018 In oktober wordt ex-wereldkam pioen Pedrosa als testrijder aange- trokken. Een bles- sure van de Span- jaard vertraagt de eerste testen echter tot juni 2019. 2019 KTM’s deelname aan de Moto2 wordt aan het eind van het seizoen gestaakt. De vrij- gekomen midde- len komen het MotoGP-project ten goede. 2020 Met de ervarin- gen van de testen wordt de RC16 aangepast. Brad Binder pakt de eerste MotoGP-zege in de geschiedenis van KTM.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3