MotoPus 03 - 2021
SPORT KTM’S SUCCES IN DE MOTOGP 92 MOTOPLUS SPORT In 2019 woog de RC16 nog zeven kilo meer dan het minimumgewicht van 157 kilo. Voor het 2020-seizoen viel de KTM tot dat minimum af. Ook deze framebuis is middels een 3D-drukgietproces gemaakt. De toeleverancier is de Oostenrijkse specialist Pankl. De carbon swingarm weegt slechts 2,5 kilo. Deze wordt sinds het 2019-seizoen gebruikt in plaats van de aluminium variant. bij KTM veel waarde aan de fijngevoelige Pedrosa. Interessant weetje is dat er voor de vier fabriekscoureurs en het testteam onge- veer 100 motorblokken en 25 frames worden gebruikt. Ook de seamless-versnellingsbak komt uit de koker van de MotoGP-ontwikkelingsafdeling van KTM. Een schakelvoortgang kost met deze bak in tegenstelling tot de 40 milliseconden bij een standaard superbike slechts tien milli seconden. Met deze in de MotoGP-racerij al een aantal jaar gebruikte techniek wordt onrust in het rijwielgedeelte bij schakelen onder extreme hellingshoek geminimaliseerd. De eerste versnelling van de versnellingsbak komt trouwens tot een top van meer dan 200 km/uur. Ook de aerodynamica werd flink aange- scherpt. “Zonder winglets kun je met een MotoGP-machine tegenwoordig niet meer winnen”, maakt Günter Bauer duidelijk. De vleugels (neerwaartse druk bij 300 km/ uur ongeveer 20 kg) reduceren de wheelie-neiging bij accelereren en maken het de elektronica mogelijk om meer vermogen vrij te geven. In snelle bochten zorgen de vleugels 2002 Constructeur Kurt Trieb start met de ontwik- keling van een viercilinder MotoGP-motor (1.000 cc, 75-graden blokhoek). 2003 Halverwege het jaar wordt de geplande MotoGP-inzet wegens te hoge kosten gestopt. Het MotoGP-motorblok wordt wel verder doorontwikkeld. 2004 In maart is het MotoGP-motor- blok klaar. De ont- wikkeling kostte 5 miljoen euro. KTM wil als moto- renleverancier in de MotoGP ope- reren. 2005 Het motorblok wordt gebruikt in de Proton-KR van Team Roberts. Maar het project mist financiële armslag. In augustus komt er een eind aan het project. 2014 KTM-baas Stefan Pierer kondigt opnieuw de MotoGP-deelname aan. De nieuwe 1.000cc V4 krijgt een blokhoek van 86 graden. 2015 De eerste rollout van de KTM RC16 (eigen frame van stalen buis, WP-vering) is op 30 oktober op de Oosten- rijkse Red Bull Ring. KTM in de MotoGP-klasse Succes vergt een lange adem. Aan de eerste MotoGP-zege van KTM gingen een valse start in de koningsklasse en miljoenen kos tende beslissingen vooraf.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3