MotoPus 03 - 2021
SPORT KTM’S SUCCES IN DE MOTOGP 90 MOTOPLUS SPORT Zo ziet een winnaar eruit. Het succes is geen toeval. Na Binder pakte Miguel Oliveira nog twee zeges voor KTM. Op een gegeven moment stonden er drie KTM’s in de top 10 van de WK-tussen stand. een jaar eerder bij Yamaha met pole positions en twee tweede plaatsen in races nog als een coureur met een groot potentieel had ontpopt, was in het zadel van de Oostenrijkse machine geen schim meer van zichzelf. Hal- verwege het seizoen gooide de Fransoos de handdoek in de ring. Afgelopen seizoen wijzigde het beeld dras- tisch. Na vijf races stonden er al een pole position en twee overwinningen op de pal- mares van KTM. En op dat moment stonden drie van de vier KTM’s bij de eerste tien in de WK-tussenstand. Hoe kon dat? “We hebben geoogst wat we in 2019 hebben gezaaid”, oor- deelt Wolfgang Felber nuchter over de sensa- tionele ontwikkeling, om eraan toe te voegen: “Aan het potentieel en het concept van onze MotoGP-machine hebben we nooit getwijfeld. We hadden alleen iemand nodig die ons hielp de sleutel van de schatkamer te vinden.” Dat was Dani Pedrosa. Na drie WK-titels (125cc, 250cc) en drie vice-wereldkampioenschappen in de MotoGP – allemaal op Honda – beëin- digde de Spanjaard in 2018 zijn actieve carrière om vervolgens bij KTM testrijder te worden. De kleine Catalaan staat bekend als een enorm fijngevoelig rijtalent en om zijn uitstekende analytische vermogen. Boven dien stelden zijn nog verse ervaringen met de Honda RC213V hem in staat om de KTM RC16 op waarde te schatten. Een win-win-situatie. Al na de eerste testrit kwam Pedrosa met een rake constatering: de RC16 was te veel afgestemd op de agressieve rijstijl van Pol Espargaro. De fabriekscoureur remt agressief en accelereert uitgesproken vroeg en hecht grote waarde aan stabiliteit in de rem- en acceleratiefase. Daarom heeft hij ook een sterke voorkeur voor een zo stijf mogelijk frame. De overgang naar hellingshoek en de koersverandering zelf – met de in bochten nogal weerbarstige RC16 – dwingt de Span- jaard met pure spierkracht af. Dat werkte voor de afgetrainde Espargaro, maar remde de vanuit de Moto2 afkomstige en daardoor aan een hoge bochtsnelheid gewende Johann Zarco, die bovendien het jaar daarvoor nog op de goedmoedige Yamaha MotoGP-machine reed, juist af. “Onze machine moest vriendelijker en voor al onze coureurs rijdbaar worden”, verklaart Felber’s collega, frame-ingenieur Günter Bauer, de koerswijziging na de analyse van Hightech voor de MotoGP-racer: 70 procent van het stalen buizen frame van de RC16 wordt middels een 3D-drukgietproces gemaakt
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3