MotoPus 03 - 2021

SPORT KTM’S SUCCES IN DE MOTOGP 88 MOTOPLUS SPORT Vier jaar na de eerste rollout heeft KTM haar missie vervuld: met de RC16 werden afgelopen seizoen maar liefst drie over­ winningen geboekt door Brad Binder en Miguel Oliveira (2x) en dat biedt uiteraard goede perspectieven voor het komende MotoGP-seizoen. Die weg naar de top laat zich vanuit technisch oogpunt goed verklaren. | Tekst: Peter Mayer; Foto’s: KTM, Arnau Puig (1) | MISSION POSSIBLE “We hebben tot dusverre van ieder project een succes weten te maken. De vraag is alleen hoe lang dat duurt”, stelt Wolfgang Felber vast. Felber, verantwoordelijk voor de ont- wikkeling van het rijwielgedeelte van KTM’s MotoGP-machine, overdrijft niet. In de 37 jaar dat hij werkzaam is bij de Oostenrijkse fabrikant maakte hij alle sportieve mijlpalen van KTM van dichtbij mee. De eerste zege in de Dakar Rally, de eerste titel in het Ameri- kaanse Supercross-kampioenschap en ook de eerste winst in de Moto3-klasse. Maar toen fabriekscoureur Brad Binder op 9 augustus de KTM RC16 naar de overwinning reed in de MotoGP-race op het Tsjechische Brno, is daar een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Twee weken later herhaalde collega Miguel Oliveira dat kunstje op het Oostenrijkse Spielberg en nog een keer tijdens de afsluitende MotoGP-race op het Portugese Portimão. De oranje troepen hadden daarmee de motor-ridderslag verdiend. Vier jaar en negen maanden na de eerste rollout met de RC16 (zie ook de tijdlijn verderop). Voorafgaand aan het MotoGP-avontuur was er de nodige scepsis. In plaats van de technische status quo in de koningsklasse van de motor­ sport – aluminium frame en Öhlins-vering – over te nemen, hielden de Oostenrijkers bij hun debuut in het hightech-kampioenschap vast aan hun grondbeginselen: het V4-motor­ blok kreeg een plek in een eigen frame van stalen buis en de vering werd geleverd door het eigen WP Suspension. Begrijpelijk dus dat de critici zich in eerste instantie in hun mening bevestigd zagen. Na het leerjaar in het seizoen 2017 wist de RC16 vervolgens aanvankelijk maar met ministapjes richting de concurrentie te komen. In het seizoen 2019 bedroeg de gemiddelde achterstand van de snelste KTM-rijder nog 1,2 seconde op de beste trainingstijd. In het echte leven niet meer dan een oogwenk, maar in de MotoGP-tijdrekening haast een eeuwigheid. Alleen Pol Espargaro slaagde erin om met de KTM top 10-noteringen te halen. De rest van de vier fabriekscoureurs worstelde met de RC16. Nieuwkomer Johann Zarco, die zich »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3