MotoPus 03 - 2021

PRAKTIJK BANDENNIEUWS 2021 76 MOTOPLUS PRAKTIJK Dunlop Van de kleine Monkey tot de grote GS: 2021 is voor Dunlop het startschot voor een stevig banden­ offensief. Interessante nieuwkomer: de Mission voor on- en offroad-gebruik. Sportsmart MK3 In onze bandentest van 2019 bleek de opvolger van de Sportsmart 2 Max niet de meest geschikte band voor praktisch dagelijks gebruiksgemak, maar voor circuit­ dagen en -trainingen was het absoluut een interessante optie. In 2021 is de MK3 er ook in de achterbandmaat 160/60ZR17 en is daarmee ook een optie voor oudere 600-supersports of allrounders. K180 Scooter Bij het profieldesign heb­ ben de ontwikkelaars dui­ delijk inspiratie opgedaan in de flat-track-wereld. Of de Honda Monkey- of Piaggio TPH-rijders hier­ mee een flinke zwarte streep op het asfalt wil­ len driften? De brutalen hebben de halve wereld. Interessant: de drie 10- en 12-inch maten zijn zowel als voor- en als achter­ band te gebruiken. Mutant In het afgelopen seizoen baarde het reptielachtige profiel van deze Mutant al opzien. Een interessante band, die je moet plaatsen in de drie­ hoek allroad, scrambler en crossover. Dit seizoen is deze allrounder er ook met M+S-markering en W-snelheidsindex voor populaire middenklassers als de Kawasaki Z650 of supermoto’s à la de KTM 690 SMC-R. Mission Anders dan gebruikelijk in dit segment moet deze nieuwe allroad-band nadrukkelijker op offroad-gebruik zijn toe­ gespitst. Met grove profiel­ blokken moet dit nieuwe model garant staan voor goede offroad-tractie, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties op het asfalt. Handling, grip­ reserves en ook geluids­ productie zouden de sterke punten op asfalt moeten zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3