MotoPus 03 - 2021

MARTIN MULDER/NIELS KLEINLOOH HARLEY-DAVIDSON INTERVIEW Niels Kleinlooh: “Harley heeft erg goed geluisterd naar de wensen van de huidige motorrijder” heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt, al is er bij ons juist alles aan gedaan om dat niet ten koste te laten gaan van het design en uiterlijk. Ook wij hebben alle denkbare moderne technieken aan boord, maar bij ons zit het verstopt en weggewerkt om de klassieke lijnen niet te verstoren. Gevolg daarvan is ech- ter dat de motorrijders geen technologische perceptie hebben bij Harley-Davidson, terwijl we ons op alle vlakken mogen meten met anderen. Wat dat betreft was die uitslag van de 50.000 km-test van de Heritage Classic 114 in MotoPlus 23/2020 voor ons bijna vanzelfspre- kend, maar voor veel lezers waarschijnlijk een grote verrassing. Niet kapot te krijgen, was de conclusie. En de motor eindigde op de eerste plaats in de MotoPlus Duurtest-ranglijst. Met trouwens nog twee Harleys – de Road King en de XL1200CA – in de top 5! Kan het duidelijker dat de moderne Harley-Davidsons ook op tech- nisch gebied geweldig goed zijn? Bovendien hebben onze motoren een pre als het gaat om de afschrijving: de hogere aanschafprijs wordt vrijwel altijd gecompenseerd door de enorme waardevastheid. Wij maken regelmatig mee dat bepaalde modellen tweedehands amper zak- ken in prijs, ook al zijn ze inmiddels een aantal jaren oud. Ook dat is een uniek aspect van een Harley-Davidson.” Hoewel de ontwikkeling van de huidige modellen voor 2021 gewoon doorgaat en de 2021-modellenlijn zojuist is gepresenteerd, staat 2021 bij Harley-Davidson vooral in het teken van hun entree in het allroad-segment. Daarvoor is de nieuwe ‘Adventure Tourer Pan America’ ontwikkeld, een allroad rond een com- pleet nieuw V-twin blok met 145 pk. Het proto­ type is inmiddels op meerdere motorshows getoond; op 22 februari wordt de machine definitief gepresenteerd. Liefhebbers kunnen daar trouwens digitaal bij aanwezig zijn: de link daarvoor ontvang je in je mailbox als je je aanmeldt via www.harley-davidson.com/nl. Voor Harley-Davidson wordt het in elk geval een stap in een nieuwe wereld, waarbij men op Amerikaanse manier overtuigd is van de eigen kwaliteiten: ‘De Pan America herdefinieert Adventure Touring, ontdek de nieuwe stan- daard in vrijheid…’ Martin Mulder: “We zijn er inderdaad van overtuigd dat we iets bijzonders in huis hebben. Velen hadden nooit gedacht dat Harley-Davidson deze stap zou maken, maar we hebben een behoorlijke offroad-historie, denk alleen maar aan de XR-serie die jarenlang toonaangevend was in de Amerikaanse flat- track-wedstrijden. Maar de Pan America vraagt inderdaad wat omdenken, ook binnen onze eigen organisatie. Het gaat nu bijvoorbeeld in één keer wel over de pk’s; het compleet nieuwe blok is goed voor 145 pk. Ook zal er een ander type motorrijder bij onze dealers binnenstap- pen, motorrijders met andere behoeftes. Dat vraagt veel voorbereiding, daar zijn we nu ach- ter de schermen volop mee aan het werk. Want we willen net als bij al onze andere modellen wel meteen het complete pakket kunnen leveren, dus ook kleding en alle denkbare accessoires voor de avontuurlijke motorrijders. Het is dus een hele drukke, spannende tijd; de introductie van zo’n totaal nieuw model is altijd bijzonder.” Maar maakt Harley-Davidson het zichzelf niet moeilijk door met zo’n – netjes gezegd – polariserend uiterlijk te komen voor de nieuwe Pan America? Was het niet slimmer geweest om je meer te confirmeren aan de gevestigde orde in dit segment? Niels Kleinlooh: “Dat denken wij dus niet. Er zijn veel goede motoren te koop in dit segment, wij willen ons echter nadrukkelijk onderscheiden met een eigen smoel. Voor de Pan America geldt ‘love it or hate it’. Er is bijna geen tussenweg: of je vindt hem geweldig of juist heel lelijk, en dat is prima, want motor­ rijden is emotie. Wij willen juist geen middle-of- the-road, maar uitgesproken modellen. Zoals bij al onze motoren was de zichtbaarheid van het V-twin motorblok één van de belangrijkste design-doelstellingen. Verder willen we ook met de technische features leading zijn in dit segment. Ik hoop dat we veel mensen nieuws- gierig hebben gemaakt, zodat ze de digitale presentatie op 22 februari gaan volgen.” Rond hetzelfde motorblok is ook de ‘Bronx’ ont- wikkeld, een toekomstige ‘high-performance custom’. Toch is het rond dat nieuwe model opeens erg stil geworden. Is dit nieuwe model nu al slachtoffer geworden van alle bezuini­ gingen? Kleinlooh: “Nee, zeker niet. De 1250 Bronx is parallel aan de Pan America ontwik- keld, maar hij is voor onbepaalde tijd op de plank gezet omdat we nu eerst gas willen geven met de Pan America. Daar is nu even alle focus op, meer kan ik op dit moment niet over de Bronx zeggen…” Het motorrijden lag afgelopen voorjaar onder vuur vanwege de vermeende geluidsoverlast. En zonder te willen generaliseren lijken veel Harley-Davidson-rijders de vette klappen uit hun V-twin blijkbaar niet alleen te willen voelen, maar ook graag te horen, waarbij de omgeving dus mag ‘meegenieten’. Martin Mulder: “Laat ik vooropstellen dat wij als Harley-Davidson het erg belangrijk vinden dat een motorrijder de vrijheid van het motorrijden kan blijven ervaren. Ook dat is de ‘American Dream’. Motorrijden is in deze tijd een prachtige escape. Daarbij zijn alle motorrijders ons ook even lief, ik denk dat wij van alle merken zelfs het meest uiteenlopende publiek hebben. En allemaal staan ze op een parkeerplaats met elkaar te kletsen; rangen en standen bestaan niet meer als je Harley-Davidson rijdt. Ons brede publiek geeft perfect de vrijheid van Harley-Davidson weer. Maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de geluiden uit onze samenleving, dus laten we met z’n allen onze hobby wel koesteren en er slim mee omgaan. Op een mooie zondag in de lockdown met dertig man achter elkaar over een stil dijkje vol fietsers en wandelaars rijden, is misschien ook niet zo heel erg handig. Al onze motoren zijn standaard Euro5-goed­ gekeurd en voldoen aan alle eisen, daarna is het de verantwoordelijkheid van de motorrijder zelf. Maar het is nu aan de branche om motor­ rijders duidelijk te maken dat het soms ook wel iets minder kan. Zeker nu, want wat mee- speelt is dat het omgevingsbeeld ook door de lockdown echt stiller is geworden, zodat een motorfiets ineens meer opvalt. Alle voertuigen worden momenteel stiller; ik kon altijd genie- ten van het geluid van een Scania V8, maar sinds die Euro6 hebben hoor je ze ineens stil- letjes voorbij brabbelen. Het kan dus best wat minder qua geluid, al ben ik ook van mening dat het rijgedrag veel meer invloed heeft dan de uitlaat. Als jij op sommige plekken het gas even dichtdraait, heeft zelfs met een open uit- laat bijna niemand last van je. Maar als jij regel­ matig doortrekt tot in de toerenbegrenzer, dan heeft zelfs met een stille uitlaat iedereen last van je. We moeten gewoon wat meer rekening met elkaar houden, dan is er voor iedereen plek in Nederland!” n INTERVIEW MOTOPLUS 73

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3