MotoPus 03 - 2021

INTERVIEW MARTIN MULDER/NIELS KLEINLOOH HARLEY-DAVIDSON “Je vindt de Pan America geweldig of juist heel lelijk en dat is prima. Motorrijden is emotie” ik regelmatig bezoeken, en als het even kan knopen we daar natuurlijk een mooie motortrip aan vast. Ik kan bijna niet wachten om bijvoor- beeld in Noorwegen te gaan rijden…” Niels Kleinlooh is ondanks zijn 33 jaar al door de wol geverfd en al elf jaar in de motor­ branche werkzaam. Waarbij hij zelfs het ene iconische merk verruilde voor het andere, al bleef hij de V-twin toen wel trouw. Kleinlooh: “Haha, je doelt op Ducati. Daar begon ik ooit als marketing-stagiair en kon ik later na een baan in de media weer terug aan de slag. In die functie leerde ik Martin ook kennen via de RAI importeursorganisatie, hij haalde me ooit over om eens op zijn gecustomizede Harley-Davidson Police Roadking te rijden en daar was ik zelfs als Ducati-rijder toch wel van onder de indruk. Ik moest mijn beeld van Harley-Davidson meteen fors bijstellen. Toen niet veel later de baan van marketing-manager Benelux vrijkwam bij Harley-Davidson, heb ik de over- stap gemaakt. Zonder enig ander merk tekort te willen doen, is Harley-Davidson gewoon een geweldig merk met een rijke historie. En bovendien de crème de la crème op marketing­ gebied, wereldwijd zijn er weinig merken die mensen zo aanspreken als Harley-Davidson. Iedereen wil ook graag iets met ons logo, als we niet oppassen gaat iedereen daarmee aan de haal om het op zijn product te zetten. Niet voor niets hebben we een enorme merkrechten-afdeling die dat alles nauwgezet controleert. Maar als je dus onderdeel van zo’n merk kunt gaan uitmaken, is dat prachtig. Al na een paar jaar werd ik interim marketing-manager voor centraal-Europa en reisde ik veel op en neer tussen Nederland en het Centraal Europese H-D hoofdkantoor in Frankfurt. En sinds kort ben ik dus weer terug op de basis in Rijswijk, mede omdat Benelux tegenwoordig naast België, Nederland en Luxemburg ook verantwoorde- lijk is voor vier andere Europese landen, zoals Martin al schetste.” De LiveWire is ongetwijfeld de meest bespro- ken Harley-Davidson van het afgelopen jaar. Een machine waarmee het Amerikaanse merk ver buiten z’n comfortzone ging en bovendien op zoek moest naar een nieuw publiek. Is dat gelukt, of gaat de LiveWire ook slachtoffer wor- den van de nieuwe strategie binnen het bedrijf? Mulder: “Nee, zeker niet. De LiveWire is juist één van de hoekstenen van onze nieuwe strategie. Wij zijn het eerste mainstream-motormerk dat deze stap naar elektrische aandrijving zet, maar zeker niet het laatste, want dit gaat ook bij de andere merken komen, daar ben ik van over- tuigd. In Amerika zijn we met de LiveWire ook meteen de nummer 1 geworden in elektrische motorfietsen en de machine krijgt echt lovende kritieken. Iedereen is er positief over, en ook iedereen die ermee rijdt stapt af met een grote glimlach. Het is nu zaak dat zo veel mogelijk mensen kennis kunnen maken met de LiveWire, want je moet het gewoon ervaren. We merken dat mensen vaak verbaasd terugkomen van een proefrit. Verbaasd over het elektrische rijden, maar ook over het dynamische rijgedrag.” Toen ik er zelf precies een jaar geleden kennis mee maakte in Barcelona (zie MotoPlus 1/2020) verbaasde mij inderdaad niet alleen de sublieme elektrische aandrijving, maar vooral het dynamische rijgedrag, waarmee Harley-Davidson echt een andere wereld instapte. Is die dynamiek echter geen stap te ver voor de Harley-rijder? Niels Kleinlooh: “Ten eerste is er jaren aan de LiveWire gewerkt, waarbij er al vanaf 2014 wereldwijd ruim 74.000 motor­ rijders hebben mogen proefrijden op proto­ types. Op die manier ontdekte Harley-Davidson wat mensen van een elektrische motor ver- wachten. We zijn dus zeker niet over één nacht ijs gegaan met onze eerste elektrische motor. Maar daarnaast is het dynamischere rijgedrag echt al veel langer een speerpunt van Harley-Davidson. Onze Touring-modellen en het Softail-platform zijn de afgelopen jaren flink gemoderniseerd en hebben enorme stappen gemaakt. Deze machines zijn echt veel moder- ner geworden dan iedereen denkt. Ze rijden echt veel dynamischer dan hun voorgangers, ze zijn ook met een andere mindset ontwikkeld. Qua gewicht, grondspeling, remmen, weglig- ging, rijgedrag en motorprestaties zijn ze niet meer te vergelijken. Harley-Davidson heeft erg goed geluisterd naar de wensen van de hui- dige motorrijder en heeft zich naar de markt toe bewogen, met beter rijdende en beter afgewerkte machines. Maar het beeld wat veel motorrijders van een Harley-Davidson hebben moet nog worden bijgesteld.” Martin Mulder: “En dat laatste geldt ook voor de techniek van een Harley-Davidson. De bui- tenstaander ziet nog steeds de klassieke V-twin, zoals die er bij wijze van spreken ook 30 jaar geleden al was. Maar ook Harley-Davidson MartinMulder: “De problemen, productiestops en CEO-wisseling kregen in 2020 meer aandacht dan onzemotoren” 72 MOTOPLUS INTERVIEW

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3