MotoPus 03 - 2021
70 MOTOPLUS INTERVIEW In MotoPlus 20 van afgelopen jaar stond de acht pagina’s tellende ‘Onder de Loep’ reportage, waarin het wel en wee van Harley-Davidson als iconisch motormerk uitgebreid aan bod kwam. Met als ‘wel’ natuurlijk het enorme imago van het merk en de vele mil- joenen fans wereldwijd. Maar ook het ‘wee’ kwam ter sprake: sinds de financiële crisis in 2008 dalen de productiecijfers, en ondanks een opleving rond 2014 blijft die op dit moment steken op 200.000 motorfietsen per jaar, waar dat er 15 jaar eerder nog ruim 330.000 waren. Die dalende verkoopcijfers, verminderde omzet en lagere winsten zijn veroorzaakt door tal van factoren, zoals een conservatieve achter ban en moeite om andere (vooral: jongere) motorrijders aan te trekken. En ook de handels oorlogen die president Trump met China en de oude wereld startte, deden het merk geen goed. Bij een beursgenoteerd bedrijf als Harley-Davidson gingen alle alarmbellen rinkelen en werd een stevige reorganisatie doorgevoerd. Martin Mulder: “Bij dalende cijfers geldt er bij bedrijven als Harley-Davidson een enorme druk vanuit de aandelenbeurzen. Het feit dat we een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf zijn heeft een enorme impact, onze aandeelhou- ders vinden Harleys misschien best wel leuke motoren, maar het is hen vooral te doen om zo veel mogelijk rendement uit hun investering te halen. Maar door de dalende cijfers gleed de koers van Harley-Davidson af. Kortom: er moest iets gebeuren, het roer moest om. En dat kan natuurlijk door voorzichtig links en rechts wat te besparen en dingen stapje voor stapje aan te passen. Of je slikt de bittere pil in één keer en neemt in één klap grote beslissingen, die op dit moment enorme gevolgen hebben binnen de gehele organisatie, maar waarmee je het merk wel klaarstoomt voor de komende jaren. En dat laatste is dus bij Harley-Davidson begin 2020 gestart middels een programma genaamd ReWire. De hele top van het bedrijf is vernieuwd en in alle lagen van de organisatie wordt nu gekeken naar de winstgevendheid. Daarbij is werkelijk geen enkel heilig huisje gespaard gebleven door Jochen Zeitz, onze nieuwe CEO die hiervoor 18 jaar leiding gaf aan het sportkledingmerk Puma en reeds een aantal jaren in de Board of Directors van Harley-Davidson zit.” Niels Kleinlooh vult aan: “Er waren de laatste jaren al meerdere reorganisaties geweest om het tij te keren, onder meer door Jochen Zeitz’ voorganger Matt Levatich. Onder zijn bewind zijn een aantal nieuwe sporen uitgezet die onder meer hebben geleid tot de elektrische LiveWire en de Pan America allroad, die binnen enkele weken – op 22 februari – wordt gepre- senteerd. Dat is een echte adventure-bike rond een compleet nieuw motorblok. Maar Zeitz kwam afgelopen maanden met vergaande maatregelen gericht op aanpassingen in de organisatiestructuur, aanpassingen in product introducties, concentratie op landen die het verschil maken met als doel kosten te besparen en de efficiency te vergroten. Dat laatste heeft ook te maken met zijn visie: Harley-Davidson moet terug naar de basis en weer ‘desirable’ – begerenswaardig – worden. Daarvoor moet alles wijken, dat is ons nieuwe doel. Het gaat nu ook veel minder om de pure productiecijfers, maar er wordt meer gekeken naar de winst gevendheid, dat is belangrijk om uit deze lastige Geen enkel motormerk is zo iconisch als Harley-Davidson, zelfs mensen die niets met motorrijden hebben kennen het Amerikaanse merk. In de hoogtijdagen – rond de eeuwwisseling – produceerde men in Milwaukee meer dan 330.000 motoren per jaar, maar die cijfers stonden de laatste jaren flink onder druk, met stevige reorganisaties als gevolg. Martin Mulder en Niels Kleinlooh van Harley-Davidson Benelux, DACH & Nordic leggen uit hoe men weer ‘het meest begerenswaardige merk ter wereld’ wil worden. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Jacco van de Kuilen | ‘Weer het meest begerenswaardige merk ter wereld worden’ periode te komen. Er wordt afscheid genomen van alles wat niet winstgevend is en dat doet soms pijn binnen de organisatie, maar je merkt aan alles dat er nu wel weer echt gebouwd wordt aan iets voor de langere termijn.” Martin Mulder: “Het afgelopen jaar was mede daarom een lastig jaar voor Harley-Davidson, waarbij het financiële nieuws, de productie stops en de CEO-wisseling helaas meer aan- dacht kregen dan onze 2020-modellen. Wat dat betreft hopen we dat in 2021 onze motoren weer alle aandacht krijgen. Dat verdienen ze. Alles moet nu weer bij elkaar komen, zodat het voor de motorrijder weer duidelijk is waar Harley-Davidson voor staat. Waarbij ik wel even wil opmerken dat de Harley-verkopen in de Benelux weliswaar iets zijn gedaald, maar niet de terugval kenden zoals bijvoorbeeld in Amerika zelf. Maar ook hier gaan we Harley-Davidson de komende jaren weer echt bege- renswaardig maken!” Als motormerk mogen we Harley-Davidson met alle respect toch wel een beetje als buiten- beentje zien, als merk met een eigen gezicht en eigen idee. Geldt dat ook voor de mensen die er werken, voor Martin Mulder en Niels Kleinlooh? Mulder: “Misschien wel, want toen ik twintig jaar geleden op mijn 36e bij Harley-Davidson begon had ik helemaal geen motorachter- grond. Nu was dat voor mijn toenmalige functie als Financial Controller ook niet echt nodig. Ik had juist veel ervaring met zakendoen met Amerikaanse bedrijven en dat telde. Maar ik ben wel een motorliefhebber geworden: kort na mijn aanstelling kregen we de V-Rod in ons programma en die machine intrigeerde me zodat ik onmiddellijk mijn motorrijbewijs heb gehaald en sindsdien wel een echte motorrij- der ben geworden, die ook regelmatig mooie motortrips maakt. Wat dat betreft komt het goed uit dat we als het in Rijswijk gevestigde Harley-Davidson Benelux ook de ‘DACH-landen’ Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tijdelijk onder ons hebben gehad, en sinds kort zijn we naast de Benelux ook verantwoordelijk voor de Nordic-landen Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Al die landen moeten Niels en INTERVIEW MARTIN MULDER/NIELS KLEINLOOH, HARLEY-DAVIDSON »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3