MotoPus 03 - 2021

BMW-OMBOUW KINGSTON PHANTOM GOOD GHOST R100 REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 69 Over Dirk Oehlerking Als je de cleane, stijlvolle ombouwprojecten van Dirk Oehlerking, bouwjaar 1963, bekijkt, zou je bijna niet geloven dat zijn motor­ carrière nogal modderig begon. Als kind reed hij al met crossmotoren rond en toen hij 13 was, won hij zijn eerste enduro-wedstrijd. In 1985 was hij al dusdanig goed dat hij Duits kampioen werd en ook deelnam aan de Zesdaagse in Spanje. Hij verzamelde in zijn sportloopbaan meer dan 230 bekers. Zijn tweede passie, het radicaal en geheel naar wens ombouwen van motorfietsen, oefent hij inmiddels een jaar of twintig uit. Met een SR500 maakte hij ooit enorme indruk op een lokale beurs, waarna hij zijn motorzaak verkocht, een werkplaats inrichtte en onder zijn eigen label Kingston Custom aan de slag ging. De hak/teen- -schakeling en het rempedaal zijn een eigen ontwerp. De treeplanken komen van een BMW R12. Duidelijke vorm­ taal van voor tot achter. De slanke achterpartij sluit mooi aan op de stroomlijnstijl uit de jaren dertig. Dirk monteert op zijn creaties graag een terugkerend grapje, zoals een ringsteeksleutel. De aluminium stroomlijn in de stijl van een monocoque weegt ongeveer 21 kilo. Maar terug naar King of Custom. Op weg naar de 2019-editie van het Wheels & Waves-festival in het Franse Biarritz zag Dirk het licht en wist hij hoe hij van een duo een trio moest maken. Het idee kreeg al snel vorm in een eerste schets. Achterliggende gedachte: de Good Ghost moest als een soort van hoeder, dus een goede geest, boven de Black en White Phantom zweven. De basis voor dit project werd gevonden in een BMW R100RS uit 1980. En nu volgt het mooiste en misschien wel meest onbegrijpelijke deel: frame, swingarm, motorblok, versnellingsbak, remmen en rempomp zijn allemaal origineel. Alleen de stereo-schokdempers zijn vervangen door een enkel YSS-exemplaar dat net als bij de R80GS uit het midden is gepositioneerd. Wie naar de boxer-cilinders kijkt, zal de Bing-carbu­ rateurs missen – die in originele staat achter de cilinders zitten; ze zit- ten nu in het midden onder de centrale framebuis. Van daaruit leiden nieuwe buizen naar de verbrandingsruimtes, die de gasstroom dusdanig moeten versnellen dat er ook nog een enigszins bruikbaar mengsel ont- staat. Een handgeklopte aluminium benzinetank met een inhoud van tien liter zit achter de versnellingsbak. De echte clou is echter de als een monocoque werkende ‘hoofdstroom- lijn’ van twee millimeter dik aluminium. Het maken daarvan was tricky, volgens Dirk: “Eerst heb ik een model van gaas, tape, papier-maché en klei gemaakt. Daar heb ik uitsnedes uit papier op pas gemaakt en die vormen heb ik uiteindelijk overgezet naar aluminium.” De Good Ghost was nauwelijks klaar of hij werd voor een video-opname naar buiten gerold. En vervolgens was ’ie rijp voor het museum! n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3