MotoPus 03 - 2021

PIAGGIO MP3 300 HPE – YAMAHA TRICITY 300 VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 49 je echter voor en achter. In tegenstelling tot de Piaggio is de bediening wat houterig en de remwerking matig. Daarbij wel de kanttekening dat de Tricity met een bijna maagdelijke kilometerstand op de redactie werd afgeleverd en de werking en bediening gaandeweg de tijd steeds beter werden. Interessant bij beide eencilinders is het afregelen van het ABS. Waar normale motorfiet­ sen het ingrijpen van het ABS hooguit beant­ woorden met een zeer lichte knik van de voor­ zijde, merk je op deze machines heel duidelijk welke van de twee voorwielen wordt geremd en welke niet. Niet alleen middels een stevig pulseren van een of beide hendels, er ontstaat eveneens lichte onrust aan de voorzijde. Abso­ luut niet in die mate dat het tot gevaar leidt, maar het is in ieder geval wel een subtiele hint om het een beetje kalmer aan te doen! Het terminator-achtige frontje van de Tricity doet misschien anders vermoeden, maar de Japanner presenteert zich als uiterst gemoe­ delijk in de omgang. Hij is heel comfortabel geoutilleerd voor de passagier, het verlichte helmvak is reusachtig, de weersbescherming uitstekend en de lichtopbrengst van de kop­ lamp prima. Wat betreft de keyless start met transponder is er nog wat potentieel te ont­ ginnen. Middels een draaiknop moet je kiezen of je een bagagevak wilt openen, óf de motor wilt starten. Wanneer de rit ten einde is, moet de knop weer in de off-stand worden gezet, wil je niet op irritante piepgeluiden getrakteerd worden. Het blok is relatief best sterk, geculti­ veerd, zuinig en ook stil (statisch geluid 83 dB, Piaggio 85 dB). Het LCD-dashboard oogt een beetje behoudend, maar is daarentegen wel erg informatief. Op de wat compactere MP3 zit je niet zo type­ rend als normaliter op een scooter, maar meer als op een keukenstoel. Rechtop dus, met een bijna negentig graden hoek bij heupen, knieën en enkels. Het blok is onder de streep iets minder gecultiveerd en hoewel de eencilinder slechts 2 pk toegeeft op de Yamaha, merk je dat in de praktijk wel degelijk. Daarentegen oogt de Italiaan door zijn lagere frontje niet alleen wendbaarder, dat is ’ie in de praktijk ook. Achter de brede ruit gaat het er ook iets rustiger aan toe dan op de Yamaha, al is het voor rijders tot 1,75 meter op beide machines meer dan com­ fortabel toeven. En als extraatje biedt de MP3 boven het helaas sterk spiegelende dashboard ook nog een klein opbergvakje met USB-aansluiting. De Yamaha op zijn beurt maakt weer de sier met een infor­ matief rijker dashboard en een ‘echte’ 12V-aan­ sluiting. Ook is er op de MP3 zowel achter als onder de rijder duidelijk minder ruimte dan op de Tricity, al voldoet het ook op de Piaggio voor een zondagmiddaguitstapje met passagier of retourtje kantoor doordeweeks. Praktisch en dynamisch is er veel te zeggen voor beide driewielexoten, toch ligt het niet in de lijn der verwachting dat motorrijders ineens en masse gaan overstappen op de driewieler, ook niet als praktische woon-werkfiets. Voor de prijs van de Tricity 300 koop je namelijk ook een nieuwe MT-07, waarbij je ook nog 1.300 euro benzine­ geld overhoudt. Dat lijkt bijna absurd veel, maar bekijk het eens van een andere kant. Een auto is veel duurder in aanschaf en prijs per kilometer, terwijl je daarmee gewoon achteraan moet aansluiten in de file en waar ook nog parkeergeld voor moet worden betaald. En het openbaar vervoer is financieel ook helemaal niet zo aantrekke­ lijk als vaak gedacht. Een NS Vrij Reizen-kaart (overal en altijd in Nederland vrij reizen) kost je € 4.272,- per jaar en dat is dan puur voor de trein, de eventuele gang van station naar kantoor/huis komt er dan nog bij. Zo bekeken vallen de € 9.499,- (Tricity) en € 8.299,- (MP3 300 HPE Sport) voor dit duo nog best mee. Helemaal omdat je die niet ieder jaar hoeft te vernieuwen! n -CONCLUSIE Je hoeft niet per se een‘alleen-autorijbewijs­ bezitter’ te zijn om van de voordelen van een driewieler te kunnen profiteren. De hogere rijstabiliteit en extra grip van de twee voorwielen zijn immers voor iedereen weg­ gelegd. Je zult iets moeten wennen aan het wat tragere instuurkarakter, maar dat wordt dubbel en dwars gecompenseerd door het praktische gebruiksgemak! Ondanks dat de MP3 alweer veertien jaar op de markt is, val je met een drie­ wieler nog altijd op. Ook met een terughoudend grijs jasje.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3