MotoPus 03 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 47 eventuele stoplichtsprintjes of andere sportieve onderonsjes, maar op kronkelende landwegen doet het beperkte vermogen allesbehalve afbreuk aan de rijdynamiek. Integendeel. Je moet jezelf er zelfs toe dwingen om binnen de grenzen van de maximaal mogelijke hellings­ hoek van beide te blijven. De grip is zo groot dat je al snel te enthousiast de bocht rondt, met als gevolg dat het kantelmechanisme tegen de aanslag slaat en nog dieper de bocht induiken onmogelijk maakt. Een wijdere lijn en een opvallend snel dichterbij komende kant van de weg maken dat je die fout niet snel een tweede keer maakt. Liever gewoon het tempo tijdig aanpassen. À propos remmen, hier laten zich duidelijk de verschillende filosofieën van de fabrikanten zien. Op de Piaggio bedien je met het rechterhendel zoals gewoonlijk de voorrem, met het linkerhendel de achterrem en middels het pedaal beide tegelijk. Dat alles met bijna een sportief karakter, duidelijke feedback en gretig aangrijpen. Op de Yamaha rem je met het rechterhendel eveneens alleen voor, met zowel het linkerhendel als het pedaal rem Piaggio MP3 300 HPE Sport Yamaha Tricity 300 MOTOR Bouwwijze eencilinder viertakt­ motor eencilinder viertakt­ motor Injectie Ø 32 mm Ø 35 mm Koppeling centrifugaalkoppeling centrifugaalkoppeling Boring x slag 73,0 x 63,0 mm 70,0 x 75,9 mm Cilinderinhoud 278 cc 292 cc Compressie 11,0 : 1 10,9 : 1 Max. vermogen* 19,3 kW (26 pk) bij 7.750 tpm 20,6 kW (28 pk) bij 7.250 tpm Max. koppel* 26 Nm bij 6.500 tpm 29 Nm bij 5.750 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen dubbel wiegframe stalen buizenframe Voorvork dubbele parallellogram ophanging met fusees dubbele parallellogram ophanging met tele­ scoopvorken Remmen v/a Ø 258/240 mm Ø 267/267 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS Wielen 3.00 x 13; 3.75 x 14 3.00 x 14; 4.00 x 14 Banden 110/70-13; 140/60-14 120/70-14; 140/70-14 Banden in test Michelin City Grip Bridgestone Battlax SC 'M' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.450 mm 1.595 mm Balhoofdhoek n.b. 70,0° Naloop n.b. 68 mm Veerweg v/a 95/122 mm 100/84 mm Zithoogte 1 810 mm 800 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 230 kg 240 kg Laadvermogen 1 190 kg 171 kg Tankinhoud/reserve 11,0 liter 13,0 liter Onderhoudsintervallen 10.000 km 10.000 km Prijs NL € 8.299,- € 9.499,- Prijs B € 7.399,- € 8.599,- *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 118 km/uur 126 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 17,1 sec 15,0 sec Acceleratie in zesde versnelling 60-100 km/uur 11,6 sec 9,7 sec Benzineverbruik Secundair 1 op 30,3 1 op 29,4 Theoretische actieradius (secundair) 333 km 382 km 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 Snelheid in km/uur Vermogen in kW/pk Yamaha Tricity 15,4 kW (20,9 pk) bij 46 km/uur Piaggio MP3 HPE Sport 14,2 kW (19,3 pk) bij 42 km/uur 20 22 24 26 18 16 14 12 10 8 6 4 2 TECHNISCHE GEGEVENS VERMOGENSMETING Door de continu variabele transmissie (CVT) met centrifu­ gaalkoppeling kan bij motorscooters het daadwerkelijke vermogen aan de krukas alleen indirect en met grote moeite worden gemeten. Het meten van het voor de dage­ lijkse praktijk zo belangrijke vermogen aan het achterwiel gaat daarentegen een stuk makkelijker: op de rollenbak zetten en volgas geven. De Piaggio draait in het werkgebied van de CVT exact 6.500 tpm, precies in het bereik van het maximale koppel. De elektronica van de Yamaha signaleerde door de stil­ staande voorwielen gevaar en onderbrak daarom continu bij ongeveer 75 km/uur de ontsteking. De rest van de ver­ mogenscurve is derhalve een schatting. Het daadwerkelijk gemeten deel van de curve toont echter al aan dat het extra vermogen van de Tricity ook daadwerkelijk bij het achter­ wiel aankomt. Vermogen aan het achterwiel gemeten naar snelheid; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. PIAGGIO MP3 300 HPE – YAMAHA TRICITY 300 VERGELIJKINGSTEST »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3