MotoPus 03 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 45 De aluminium treeplankbekleding en rode veren horen bij de Sport-uitvoering. Slimme details: de tassenhaak en handrem overtuigen beide in de praktijk. Ruimtegebrek? Bij de Piaggio past maar één helm onder de comfortabele zitbank. Ook de Piaggio heeft een knop voor het blokkeren van het kantelmechanisme. Bijna frêle constructie: de constructie met de korte ‘swingarm’ ken je van Vespa. Spiegeltje, spiegeltje: fraaie ronde klokken, helaas niet altijd even goed afleesbaar. PIAGGIO MP3 300 HPE Sport de meer gedrongen ogende MP3, maar schijn bedriegt. De Japanner is zelfs nog een tikkeltje zwaarder dan zijn Italiaanse tegenstrever. Qua voorwielophanging vertrouwen beide op een parallellogram-linksysteem dat het mogelijk maakt dat beide voorwielen onafhankelijk van elkaar op en neer kunnen bewegen, wat resul­ teert in behoorlijke hellingshoeken tot 40 gra­ den. Op beide driewielers kan het mechanisme met een druk op de knop worden geblokkeerd, wat het in principe mogelijk maakt om ze te parkeren zonder de middenbok te gebruiken. Deze functie werkt natuurlijk ook bij een rood verkeerslicht, wat de gemiddelde testrijder uitdaagt tijdens de rit de voeten zo mogelijk nooit van de bij beide nogal krap bemeten treeplanken te halen. Op de Piaggio heb je het trucje al na korte tijd helemaal onder de knie. De parallellogram-ophanging met fusees lijkt stilstaand tamelijk immuun voor onvoorziene gewichtsverplaatsingen. De MP3 staat, onge­ acht met of zonder berijder, in stand zo vast als een huis en heeft de middenbok eigenlijk alleen nodig voor het wisselen van een bandje of iets dergelijks. De Tricity vereist voor dezelfde oefening daarentegen duidelijk meer oplet­ tendheid en bij tijd en wijle ook een stel flinke beenspieren. De voorwielophanging bestaat in principe per wiel uit twee gekoppelde, achter elkaar geplaatste conventionele telescoop­ vorken. Staat de carrosserie bij het blokkeren echter niet honderd procent loodrecht, dan neigt de Tricity tot omvallen en zet je al snel toch maar een voetje aan de grond. Of op de jiffy wanneer je ’m parkeert. Wat betreft dat laatste, om ervoor te zorgen dat driewielers niet op eigen houtje eropuit trekken indien geparkeerd op een hellinkje, zijn ze net als een reguliere motorscooter uitgerust met een aparte handrem. Maar goed, we zijn hier niet om de boel te parkeren, maar om te rijden. Door de weliswaar innovatieve maar ook relatief zware techniek van de voorwielophanging zijn beide motor­ scooters qua insturen lang niet zo lichtvoetig als hun broeders met slechts één voorwiel, bovendien is ook de feedback van de voorzijde een stuk minder direct. Dat vergt even gewen­ ning, maar al na korte tijd heb je je verzoend met dit gegeven, groeit het vertrouwen in de extra grip die de voorwielen bieden en laat je de boel simpel lekker lopen. Met respectievelijk 26 en 28 pk hoef je je geen illusies te maken bij »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3