MotoPus 03 - 2021

44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST PIAGGIO MP3 300 HPE SPORT – YAMAHA TRICITY 300 YAMAHA Tricity 300 Moderne tijden: geen contactsleutel maar een echte transponder voor de rijder. Monochroom: het LCD-display is erg infor­ matief maar niet echt makkelijk afleesbaar. Grote klep, veel ruimte: twee integraal­ helmen en wat klein spul passen erin. Blokkade: met deze knop blokkeer je het kantelmechanisme van de Tricity. Noodzaak: de wettelijk verplichte voetrem laat net voldoende ruimte voor de voeten over. Innovatieve techniek: de constructie stamt conceptueel van de Niken driecilinder. In Nederland zijn momenteel circa 11,3 mil­ joen mensen in het bezit van een autorijbewijs, het aantal motorrijbewijsbezitters blijft daaren­ tegen hangen op bijna 1,5 miljoen (een record overigens). Hoe groot het aantal is dat over beide rijbewijzen bezit, maken deze getallen niet duidelijk, maar dat kunnen er uiteraard hooguit 1,5 miljoen zijn. Dat betekent dus dat er minimaal 9,8 miljoen potentiële klanten overblijven voor een van de testkandidaten van vandaag: de afgelopen jaar geïntroduceerde Yamaha Tricity 300 en de Piaggio MP3 300 HPE Sport. Dat zijn vrolijke berichten, maar helaas is de realiteit net iets minder florissant. Anno 2020 gingen er in totaal 376 Piaggio MP3’s (alle typen samen) over de toonbank, wat hem tot veruit de absolute verkooptopper in het driewielersegment maakt, terwijl de teller van de Yamaha Tricity 300 bleef steken op 44 stuks (bron: RDC). Dan zijn er natuurlijk nog wel wat andere spelers in dit segment, zoals de Peugeot Metropolis en fabrikant Quadro, maar onder de streep steken de verkoopaantallen enigszins bleekjes af tegenover het totaal van 14.622 nieuwe motoren dat er werd verkocht. Het driewielersegment is dus op z’n zachtst gezegd redelijk overzichtelijk, maar heeft tegelijkertijd natuurlijk een enorm potentieel. Helemaal in de huidige tijd waarin de vraag naar individueel vervoer enorm is gegroeid. Die hele coronatijd gaat natuurlijk ook weer een keer voorbij, maar de vraag naar compacte, betaalbare, praktische en dynamische vervoers­ alternatieven zal daarmee waarschijnlijk niet verdwijnen. En misschien wel gewoon blijven toenemen zelfs, het wordt immers alleen maar drukker op de Nederlandse wegen, met files, vertragingen en parkeerproblemen als direct gevolg. Allemaal problemen die je met zowel de Yamaha als Piaggio uitstekend het hoofd kunt bieden. De Tricity 300 kwam afgelopen jaar op de markt en is de tweede telg van het gelijkna­ mige platform, dat ook nog een 125cc-versie bevat. Bij Piaggio vormt de MP3 300 juist de laagste trede van het platform, dat ook nog een zwaardere 500cc-variant omvat. Zwaarder niet alleen qua cilinderinhoud en vermogen overi­ gens, ook qua gewicht. In vergelijking met deze met 225 kilo toch ook bepaald niet lichte 300 legt de grote versie nog een additionele 50 kilo in de weegschaal. De Yamaha met zijn hoog opgetrokken voorzijde oogt wat luchtiger dan

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3