MotoPus 03 - 2021
RIJ-INDRUK MOTOPLUS 41 Een heuvellandschap biedt prachtige bochtige wegen. En tussendoor niet minder mooie uitzichten. geluidseisen wordt voldaan, maar dat ze de gebruikelijke Japanse bescheidenheid buiten het meetbereik enigszins hebben laten varen. Het uitlaatgeluid van de SC82 verklaart de lange overbrenging, en die draagt bij aan de relatief bescheiden acceleratiekwaliteiten vanuit lage toerentallen en vanuit het midden gebied. De nieuwe Fireblade beschikt over een enorme berg potentieel voor snelle ronde tijden, maar deelt geen cadeautjes uit. Waar de SC82 werkelijk toe in staat is, komt alleen op een circuit bovendrijven, en daar moet je als rijder dan flink voor aan de bak. Enerzijds met een goede lichamelijke conditie en een bepaalde mate van lenigheid en anderzijds met de kunde om de voorband al in de eerste fase van een bocht extreem hard te kunnen belasten. Ten derde vragen de opnieuw geconfigu reerde elektronische hulpmiddelen bepaalde analytische vaardigheden van een rijder als deze ze optimaal wil benutten. Voor circuit gekken en set-up-freaks is het in ieder geval de perfecte speeltuin. Welk standje van de tractiecontrole, hoeveel motorrem, welke ABS-modus, welke gasaanname en welke instelling van de wheelie-controle passen bij mij, bij het circuit en bij het weer? Dat zijn uiteraard vragen die je jezelf ook al bij de SC77 moest stellen, maar die hoefden nog niet zo ragfijn te worden beantwoord. Al net zo begrijpelijk kun je ervoor kiezen om al die individuele afstelmogelijkheden te laten voor wat ze zijn, en op de voorgeconfigureerde modi te vertrouwen. Maar dan – en eigenlijk bij alle andere gelegenheden waarbij niet op het randje van de krant wordt gereden – word je eigenlijk al op je wenken bediend door de net wat minder eerzuchtige en wat vriendelij kere SC77. De modus ‘gaan-zitten-en-je-thuis- voelen’ is meer op de SC77 van toepassing dan op zijn opvolger, met name dus in normaal straatverkeer. Ook dit is een terugkerende constatering, vanuit welke voor het rijgevoel relevante hoek je het ook bekijkt. Een uitzondering is er wel: de windbescherming op de SC82 is merkbaar beter dan op de SC77. Zelfs boven de opgegeven topsnelheid van 299 km/uur. Maar een comfortabele machine voor de lange baan wordt het natuurlijk nooit. Daar zijn genoeg andere alternatieven voor. -CONCLUSIE Sinds de overstap naar de SC57 in 2004 was er niet eerder zo’n vergaande karakter wisseling van de ene naar de andere Fire blade-generatie. In het zadel van de SC82 openbaart zich de motivatie van Honda, namelijk een winnende basis creëren voor het WK Superbike, het WK Endurance en uiteraard ook de voor de Japanners zo belangrijke 8 uur van Suzuka. Dat iedereen er maar op een waardige manier mee weet om te gaan.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3